عوامل اصلی موثر در عرضه طلا عبارتند از میزان طلای استخراج شده از معادن، طلای بازیابی شده و فروش احتمالی طلا توسط بانکهای مرکزی. هرچند در این میان نبایستی از فروشهای مقطعی طلا از مجاری دیگر مانند شرکتهای سرمایهگذاری و صندوقها نیز ـ مانند آنچه در اواسط اکتبر سال 2011 رخ داد، غافل شد. تا پیش از سال 2010 بانکهای مرکزی عرضهکننده طلا محسوب ميشدند ولی این روند از سال 2010 متوقف شد، به نحوی که در سال گذشته بانکهای مرکزی با خرید 440 تن طلا برای ایجاد تنوع در داراییها، کاهش وابستگی به یورو و دلار و همچنین ایجاد تعادل بین ذخایر طلا و نقدینگی عملا به بازار تقاضا پیوستند.
تقاضا: تقاضای جهانی برای طلا در سال گذشته به 067, 4 تن با ارزشی بالغ بر 205 هزار میلیارد دلار رسید و برای اولین بار از مرز 200 هزار میلیارد دلار عبور کرد. بیشترین عامل این افزایش، تقاضای طلا به عنوان یک کالای سرمایه ای بود که با 5 درصد افزایش نسبت به سال 2010 به 40 درصد تقاضای طلا رسید و بزرگترین بازارهای طلا هند، چین و اروپا بودند. با توجه به تقسیمبندی بازار تقاضا به سه گروه سرمایهگذاری، مصارف صنعتی و پزشکی (به ویژه الکترونیک و دندانپزشکی) و زیورآلات، تقاضای طلا را ميتوان به 2 دسته کلی تقاضای مصرفی و سرمایهای نیز تقسیمبندی کرد. در این میان بخش زیورآلات با توجه به کارکرد دوگانه مصرفی ـ سرمایهای آن مشکلترین قسمت به لحاظ پیشبینی تقاضا محسوب ميشود. در این میان کشورهای هند و چین با اختصاص دادن 55 درصد تقاضای طلای زیورآلات و 49 درصد کل تقاضای جهانی طلا مهمترین عوامل افزایش میزان تقاضا در سال 2011 بوده اند. یکی از عوامل افزایش تقاضا در چین رشد صنعتی بالا در بخش الکترونیک و کامپیوتر و نیاز به طلا برای مصارف صنعتی در این کشور بوده است. تقاضایی که پیشبینی ميشود امسال نیز روندی صعودی طی کند.
ارزش دلار: بسياري از كارشناسان بر اين عقيده هستند تقويت يا تضعيف دلار نيز تاثير مستقيم بر بهاي طلا دارد.به گفته صاحبنظران با افزايش ارزش دلار قيمت طلا پايين خواهد بود در صورت تنزل ارزش اين ارز شاخص جهاني قيمت طلا افزايشي خواهد بود. برآوردها حاكي از آن است كه دلار در ماههاي آينده افزايش ارزش داشته باشد. بهبود وضعيت در اقتصاد آمريكا و اوضاع نه چندان بسامان اروپا تحقق چنين گزارهاي را تقويت كند.