روند نزولی بازار طلا و سکه

روند نزولی بازار طلا و سکه
طلا 56 دلار افت کرد سکه 31هزار تومان
قیمت طلا در بازار‌های جهانی بازهم در مسیر نزولی قرار گرفت ومسیر 1600 دلار را درپیش گرفته است، این در حالی است که تحلیل‌های روزهای قبل ثبات قیمت طلا در سطوح فعلی را گوشزد می‌کرد. روز چهارشنبه قیمت طلا از سطح 1676 دلار به سرعت کاهش یافت و تا بعد‌از‌ظهر به مرز 1620 دلار رسید. در تقریبا یک ماه گذشته بالاترین قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی مربوط به 18 اسفند ماه بود که طلا سطح قیمتی 1710 دلار را به خود دید. یک هفته پس از آن طلا تا 1645 دلار افت کرد. پایان سال قیمت طلا در سطح 1650 دلار توقف کرد و پایان هفته اول سال نو شمسی قیمت طلا در مسیر افزایشی تا 1690 دلار بالا رفت. روز سه شنبه قیمت طلا اندکی پایین تر از 1680 دلار متوقف شد، اما روز گذشته اخبار منتشر شده در بازارهای مالی جهانی شرایط را برای افت بیش از 50 دلاری قیمت طلا در بازار لندن فراهم کرد. در میان مهم‌ترین مسائل مطرح شده در مورد علل افت قیمت طلا همچون روزهای بعد از سال نو بازهم افت قیمت نفت جایگاه ویژه‌ای دارد. دیروز دوعنوان سر خط اخبار مهم بازار جهانی طلا بود که یکی افزایش ذخایر استراتژیک نفت آمریکا و دیگری تاکید چند باره مقامات فدرال رزرو آمریکا بر نبود نیاز بیشتر برای تزریق منابع مالی به اقتصاد این کشور بود. بازارهای بورس جهانی در واکنش به این شرایط دچار افت شدند و دارایی‌های طلا در صف فروش قرار گرفتند. در این میان تقویت ارزش دلار آمریکا در برابر یورو به بالاترین سطح تقریبا یک ماه گذشته خود بر افت تقاضا برای طلا موثر بوده است. برابری یورو به دلار در این مدت از 33/1 به 31/1 بازگشته است. این مدت خبر کاهش تقاضا برای طلا در جهان و کاهش واردات طلا به هند، افت تقاضای صادرات کالا از چین و انتظار افت نرخ رشد اقتصادی در این کشور، تداوم اعتصاب در بازارطلا فروشان هندوستان و چشم انداز افت نرخ رشد اقتصادی در سراسر جهان بر روند کاهشی قیمت طلا موثر اعلام شده‌اند. تمامی این شرایط به صورت فروش‌های عمده در بازار طلای جهانی نمود می‌یابد. در تازه‌ترین نشست مقامات پولی صندوق بین‌المللی پول با وجود تاکید بر بهبود اقتصاد جهانی از آمریکا خواسته شد تا با حمایت بیشتر از اقتصاد جهانی سهم خود را در بازگشت سریع‌تر آرامش به فضای اقتصادی جهان ایفا کند. در واکنش به این تقاضا مقامات اقتصادی فدرال رزرو و خزانه داری آمریکا با اعلام اینکه اقتصاد آمریکا در مسیر بهبود قرار گرفته اعلام کردند که نیاز بیشتری به تزریق منابع مالی در قالب تسهیل مقداری وجود ندارد. این موضع طی تقریبا یک ماه گذشته دوبار دیگر توسط برنانکه رییس فدرال رزرو مورد تاکید قرار گرفته بود. تزریق منابع پولی توسط فدرال رزرو ازطریق خرید اوراق قرضه دولتی و بخش‌های عمومی صورت می‌گیرد و با تزریق نقدینگی ضمن افزایش تورم، انتظار برای بازدهی دلار آمریکا در قیاس با اوراق قرضه به حاشیه رانده شده و ضمن جذاب‌تر شدن طلا در پرتفوی سرمایه‌گذاران قیمت آن تقویت می‌شد. اما در شرایط فعلی نوسان قیمت نفت نیز بر افت و خیز قیمت طلا نقش محوری بر عهده گرفته است. در سطح خاورمیانه نیز احتمال دستیابی به یک آتش‌بس موقت در سوریه نیز مورد توجه سرمایه‌گذاران طلا است.
با این حال برخی پایین آمدن قیمت طلا را همچون دفعات قبل یک پالس موقت ارزیابی می‌کنند. پیش‌تر نتایج نظرسنجی‌ها بر ثبات قیمت طلا در محدوده حداقلی 1680 تا 1700دلار صحه می‌گذاشت. در تازه‌ترین نظرسنجی که توسط بلومبرگ انجام شد بیش از 50 درصد شركت‌كنندگان از احتمال افزایش قیمت طلا در هفته‌های آینده سخن گفته‌اند. در این نظرسنجی که شرکت‌کنندگان در آن دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی، مدیران پولی و تحلیلگران تکنیکال بوده‌اند، از 22 شرکت‌کننده، 13 نفر از احتمال افزایش قیمت طلا سخن گفته‌اند. 6 نفر افت قیمت را برای طلا پیش‌بینی کرده و 3نفر نیز برای اظهار نظر روشن منتظر برخی اخبار مانده‌اند. در این نظرسنجی از قول یک فعال بازار گفته شده است که روند فصلی معاملات و قیمت‌ها در ماه مه «اوايل ارديبهشت» مثبت است و افزایش سوددهی برای طلا عنوان شده است. یک کارگزار و تحلیلگر تکنیکال نیز سطح مقاومتی 1680 تا 1700دلار را برای حداقل 200 روز پيش‌بيني كرده است. در مقابل برخی نیز نبود تقاضای فیزیکی در سطح جهانی و افت تقاضا برای خرید جواهرات طلا در هندوستان و چشم‌انداز خریدهای بی‌رونق در چین را از جمله دلایل افت قیمت آتی طلا برشمرده‌اند. در عین حال گفته شده که خبری از خریدهای عمده برای طلا در راه نخواهد بود.
افت تقریبا 50 دلاری قیمت طلا در بازار جهانی موجب کاهش 31هزارتومانی قیمت سکه تا بعدازظهر دیروز شد. دیروز قیمت سکه بهار آزادی تا 744هزارتومان افت کرد. قیمت سکه طرح قدیم نیز با 35هزارتومان کاهش تا 750 هزارتومان پایین آمد. نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب تا 374 هزارتومان و 195 هزارتومان افت کردند. در بازار ارز نیز علاوه بر برخی محدودیت‌ها در بازار بین بانکی برای نقل و انتقال ارز بر اساس قیمت پایه 1226 تومان، افت قیمت سکه نیز موجب کاهش قیمت دلار تا 1900 تومان شد برخی فعالان بازار البته 1900 تومان را کف قیمت دلار ارزیابی می‌کنند.
قیمت هر گرم طلای 24 عیار دیروز براساس قیمت اونس 1620 دلار و دلار 1900 تومان تقریبا 99 هزارتومان بود . این میزان البته در بازار تهران 101 هزارتومان اعلام شد. براین اساس قیمت طلای موجود در سکه بهارآزادی حداکثر با نرخ دلار بازار ، 740 هزارتومان و حداقل 725 هزارتومان بود. بر این میزان اگر 30 هزارتومان بابت مالیات بر ارزش افزوده و سایر کارمزدها در نظر بگیریم قیمت سکه حداکثر 770 هزار تومان و حداقل 755 هزار تومان است. در واقع قیمت سکه دیروز بعدازظهر در سطح 744هزار تومان کاملا زیر قیمت جهانی است . سوالی که در روزهای آینده بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت این است که آیا بانک مرکزی همزمان با ورود 5/4 میلیون سکه پیش فروش شده اجازه افت بیشتر قیمت سکه را خواهد داد؟ 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ فروردین ۱۳۹۱ ساعت ۸:۴:۴۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد