احتمال صعود قيمت طلا با بازگشايی بازارهای جهانی

احتمال صعود قيمت طلا با بازگشايی بازارهای جهانی
اين تحليل براساس وقايع اقتصادي جهاني در روز جمعه و پيش‌بيني اثرگذاري آن بر بازارهاي جهاني علي‌الخصوص اونس جهاني طلا است و بيانگر نظارت و تحليل شخصي نگارنده اين نوشتار است و مسووليتي متوجه روزنامه نيست. روزجمعه دو اتفاق مهم و تاثيرگذار در متغيرهاي اقتصادي جهاني رخ داد كه مي‌تواند در نخستين روزهاي سه ماهه دوم سال ميلادي روند بازارهاي جهاني را تغيير دهد.
با توجه به تعطيلي بازارهاي جهاني اعم از بازار لندن و نيويورك اين اخبار امكان اثرگذاري در قيمت اونس جهاني طلا در روز جمعه را نداشتند، از اين رو تحليل دقيق آنها مي‌تواند امكان پيش‌بيني مناسبي از بازارهاي جهاني در اختيارمان بگذارد.
1- بي‌شك يكي از مهم‌ترين متغيرهاي اقتصادي ماهانه، نرخ بيكاري آمريكا در ماه مارس بود. براساس اعلام اداره فدرال كار آمريكا اقتصاد اين كشور در ماه گذشته تنها 120 هزار شغل جديد در بخش خصوصي ايجاد كرده است؛ حال آنكه براساس پيش‌بيني‌ها اقتصاددانان انتظار ايجاد 205 هزار شغل را داشتند. ضعف اين مولفه زماني بيشتر مشخص مي‌شود كه بدانيم اين عدد كمترين عدد در 5 ماه گذشته و حتي پايين‌تر از بدبينانه‌ترين پيش‌بيني‌ها است. افول نرخ بيكاري هم از 3/8 درصد به 2/8 درصد نه تنها سيگنال مثبتي نيست، بلكه سيگنال منفي مضاعفي است هنگامي كه بدانيم كاهش آن تنها به علت خروج نيروي كار شاغل و غيرشاغل از كل جمعيت جوياي كار است. به عبارت ديگر نرخ مشاركت در نيروي كار- نرخ مشاركت افراد در سن اشتغال در نيروي كار فعال- از 9/63 به 8/63 درصد سقوط كرده است كه سيگنال منفي مبني بر نااميدي از يافتن شغل مناسب است.
ايجاد 121 هزار شغل در اين ماه در مقايسه با 233 هزار شغل جديد ايجاد شده در ماه قبل، حاكي از شكست روندي دارد كه در هفته گذشته، بانك مركزي آمريكا را بر آن داشته بود تا از اعلام برنامه انبساطي جديدي خودداري كند و آن را موكول به روند ايجاد مشاغل در ماه‌هاي آينده كند. پيش‌تر رييس كل بانك مركزي آمريكا ترديدهاي خود مبني بر پايدار بودن روند ايجاد مشاغل در اقتصاد را اعلام كرده بود؛ سيگنالي‌ كه موجب صعود 30 دلاري در هر اونس طي هفته گذشته تنها در كمتر از 15 دقيقه شد.علاوه بر اين، آمار اعلام شده حكايت از آن دارد كه افراد شاغل تعداد ساعت كاري، هفتگي، حقوق و دستمزد هفتگي متوسط كمتري داشته‌اند كه سايه مبهمي بر شاخص «مصرف مشتري Cosumer Spending» مي‌افكند. براين اساس، به محض اعلام اين اخبار در بازار الكترونيكي غيررسمي معاملات كم عمق در اثناي تعطيلي بازارهاي نقدي، موجب سقوط 2/1 درصدي شاخص آتي S&P500، 1/1 درصد در شاخص نزدك، سقوط 2 درصدي نرخ بهره اوراق قرضه 10 ساله و افت 3 درصدي نرخ بهره اوراق قرضه 30 ساله، شد نرخ‌هايي كه كمترين مقدار در 3 هفته گذشته بودند. 
با توجه به كاهش هزينه فرصت، قيمت طلا اصولا برخلاف نرخ بهره تغيير مي‌كند.براي بسياري از تحليلگران اين شاخص يادآور تكرار الگوي دو سال گذشته است. در سال 2010 و 2011 هم ايجاد مشاغل جديد پس از يك جهش چشمگير در 3 ماهه اول سال ميلادي با افت ضعيف در ماه‌هاي بعدي همراه بود.زنگ خطري كه امسال هم در شروع ماه چهارم ميلادي دوباره براي بسياري صدا درآمده است و آنان را نسبت به بهبود اوضاع اقتصادي بدبين كرده است.پيش‌تر نيز بانك مركزي آمريكا تزريق مجدد نقدينگي اقتصاد را منوط بر ترديد در متغيرهاي رشد اقتصادي علي‌الخصوص وضعيت بازار كار كرده بود.به اين ترتيب پيش‌بيني مي‌شود اميدها مبني ‌بر اينكه دور تازه‌اي از سياست‌هاي انبساطي از طرف فدرال رزرو – بانك مركزي آمريكا- آغاز شود، جان تازه‌اي خواهد گرفت. سياست‌هايي كه موجب صعود قيمت جهاني طلا در طول 12 سال گذشته بوده است و بخشي از تلاش‌هاي بانك مركزي آمريكا براي زنده نگه داشتن رشد اقتصادي و خالي از ركود بوده است.بايد منتظر بود و ديد با بازگشايي بازارها، عكس‌العمل بازار منطبق با چنين تحليلي خواهد بود يا خير؟ 2- و اما خبر دومي كه مي‌تواند بسيار بر بازار طلا در ماه آينده اثرگذار باشد، اعلام اتمام اعتصاب سه هفته‌اي طلافروشان در هند است. پيش‌تر با دو برابر شدن تعرفه واردات بر طلا از سوي دولت هند جهت جبران كسري بودجه، طلا فروشان در شلوغ‌ترين ماه خريد طلا در سال، اقدام به بستن مغازه‌ها در اعتراض به تصميم دولت كرده بودند كه با قول مساعد وزير اقتصاد هند، روز جمعه اين اعتصاب كه تا به حال بزرگ‌ترين اعصاب ملي اين صنف در تاريخ هند بوده است، از سوي طلافروشان به حال تعليق درآمد. هند بزرگ‌ترين خريدار و بزرگ‌ترين واردكننده طلا در جهان است، تنها تقاضاي جهاني طلا در هند در سال 2011 حدود 25 درصد از كل تقاضاي دنيا بوده است. اين واقعه نيز مي‌تواند تاثير بسزايي بر تقاضا در بازارهاي جهاني داشته باشد. غيبت اين بازيگر مهم در بازارهاي جهاني در ماه گذشته موجب شده بود تا ماه مارس و آوريل كه در سال گذشته جزو ماه‌هاي پربازده در حوزه بازار جهاني طلا بوده امسال با افت چشمگير و ركود همراه باشد.ادامه بحران مالي در اروپا همزمان با گسترش اعتراضات در يونان به علت خودكشي يك فرد بازنشسته در اعتراض به طرح‌هاي رياضتي و بالا رفتن نرخ استقراض براي دولت اسپانيا نيز همچنان واحد پول اروپايي – يورو – را تحت فشار مضاعف قرار داده است. عاملي كه خروج اروپا از سياست انبساطي گذشته‌اش را به تاخير مي‌اندازد و براي بسياري از سرمايه‌گذاران مفري جز طلا براي اجتناب از ريسك‌هاي آينده را باقي نمي‌گذارد.به هر صورت پس از تعطيلي چند روزه، رفتار بازارهاي جهاني در اولين روز كاري بي‌شك جذاب و ديدني خواهد بود.آيا صعود طلا در روز دوشنبه مي‌تواند آغازگر روند صعودي جديدي باشد؟
مبادلات بازار آتی با افت و خیز اندکی دنبال شد. دادوستدهای دیروز سکه در بازار آتی بورس کالای ایران با نوسان اندکی دنبال شد. البته قیمت سکه در تمامی سررسیدها با نوسان رو به بالایی همراه شد. طبق مصوبه هيات پذیرش در خصوص وجه تضمین اولیه قرارداد‌های آتی سکه طلا و با توجه به کاهش قیمت تسویه روزانه قرارداد‌های فعال طی روز‌های اخیر، از روز دوشنبه مورخ 21/01/1391 پس از اتمام روز معاملاتی وجه تضمین اولیه به مبلغ 2 میلیون و 550 هزار تومان تعیین شد.این در حالی است که معاملات آتی سکه مرداد ماه از روز دوشنبه هفته جاری در حالی شروع می‌شود که بازار از ابتدای سال جدید تاکنون به صورت کلی روند نزولی را پشت سر گذاشته است. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ ساعت ۵:۵۴:۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد