مذاکره برقی با کره‌ و صربستان

مذاکره برقی با کره‌ و صربستان
مطالعاتی صورت گرفته تا نیروگاه بخاری بندرعباس در طرح ملی بازتوانی نیروگاههای فرسوده کشور، مورد بازسازی و نوسازی قرار گیرد.

طبق این مطالعات می توان با کاهش محسوس مصرف سالانه گاز طبیعی در این نیروگاه، تولید برق آنرا به طور قابل توجه افزایش داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نیروگاه بخاری بندرعباس که بیش از 35 سال در مدار بهره برداری است یکی از نیروگاههای قدیمی کشور است که نیاز به بازسازی دارد.

این نیروگاه که چهار واحد 320 مگاواتی بخاری دارد، هم اکنون با راندمان 35 درصدی در مدار بهره برداری است و با مصرف سالانه بالغ بر یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی، تولیدی 3 میلیارد و 160 میلیون کیلووات ساعتی برق در طول یک سال دارد. به عبارتی با مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی، 3.1 کیلووات ساعت برق در این نیروگاه تولید می شود.

مطالعاتی صورت گرفته تا این نیروگاه در طرح ملی بازتوانی نیروگاههای فرسوده کشور، مورد بازسازی و نوسازی قرار گیرد. طبق این مطالعات می توان با کاهش محسوس مصرف سالانه گاز طبیعی در این نیروگاه، تولید برق آنرا بهطور قابل توجه افزایش داد.

هدفگذاری صورت گرفته برای بازتوانی نیروگاه بخاری قدیمی بندرعباس، افزایش 20 درصدی راندمان این نیروگاه و رساندن راندمان فعلی آن از 35 درصد به 55 درصد است. برای اینکار برخی تجهیزات فرسوده این نیروگاه با تجهیزات جدید جایگزین خواهد شد و همچنین اقدام به ساخت واحدهای گازی جدید برای تبدیل بخشی از این نیروگاه (بر اساس ظرفیت مکانی) به سیکل ترکیبی می شود.

در صورت تحقق این هدف، میزان مصرف گاز طبیعی در این نیروگاه بعد از بازتوانی از مرز یک میلیارد مترمکعب در سال به حدود 980 میلیون مترمکعب در سال کاهش می یابد و با وجود کاهش مصرف سوخت، میزان تولید برق این نیروگاه به 9 میلیارد و 270 میلیون کیلووات ساعت در سال می رسد. به عبارتی، همزمان با کاهش 12 درصدی مصرف سالانه سوخت در این نیروگاه، افزایشی حدوداً 200 درصدی در میزان تولید سالانه برق این نیروگاه شاهد هستیم.

در نیروگاه بخاری بندرعباس بعد از بازتوانی با مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی، به جای 3.1 کیلووات ساعت فعلی، حدود 9.4 کیلووات ساعت برق تولید می شود.

اخیرا مذاکراتی با شرکت های کره‌ای و صربستانی برای سرمایه گذاری در امر بازسازی و بازتوانی نیروگاه بخاری بندرعباس صورت گرفته است. «محسن طرزطلب» مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در این خصوص گفت: "مذاکره ای با یک شرکت کره ای و صربستانی در خصوص بازسازی این نیروگاه 35 ساله صورت گرفته که دو طرف در حال بررسی نقاط مشترک همکاری هستند. "

طرزطلب خاطرنشان کرد: "منطقه به برق تولیدی این نیروگاه احتیاج دارد و ما در حال برنامه ریزی برای تامین منابع مالی جهت اورهال اساسی این نیروگاه عظیم هستیم."

منبع خبر: خبر گزاری تسنیم
  ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲:۳۱:۸ بعد از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد