تحلیل افت و خیز هفته‌ای طلا

تحلیل افت و خیز هفته‌ای طلا
بنا بر تحلیل دایره مطالعات ارزی اداره مطالعات و سازمان‌های بین‌المللی بانک مركزي، در هفته‌های آتی بنا به تشدید سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو آمریکا که ناشی از رشد نامطلوب اقتصاد این کشور دارد و همچنین به دلیل نبود علائم مطلوب از برطرف شدن بحران بدهی در اروپا تقاضای طلا به عنوان حفظ ارزش سرمایه بیشتر خواهد شد.
بنا بر تحلیل دایره مطالعات ارزی اداره مطالعات و سازمان‌های بین‌المللی بانک مركزي، در هفته‌های آتی بنا به تشدید سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو آمریکا که ناشی از رشد نامطلوب اقتصاد این کشور دارد و همچنین به دلیل نبود علائم مطلوب از برطرف شدن بحران بدهی در اروپا تقاضای طلا به عنوان حفظ ارزش سرمایه بیشتر خواهد شد.
شروع این حرکت را در اواسط این هفته می‌توان جست‌وجو کرد. جایی كه نرخ جهانی هر اونس این فلز در یک هفته حدود 25 دلار افزایش یافت و رکورد رشد 3/1 درصدی را در طول هفته به جا گذاشت که بهترین رکورد برای این فلز در طول 8 هفته اخیر به شمار می‌آید.
کاهش در ابتدای هفته
بر اساس این تحلیل نوسانات هفته گذشته طلا در بازار نيويورك در محدوده 50/1637- 39/1662 دلار براي هر اونس در نرخ‌هاي پاياني ثبت شد. در نخستين روز هفته میلادی، دوشنبه، شاهد افت قيمت فلز زرد بوديم. در اين روز طلا همسو با افت بازارهاي سهام و ساير كالاها از جمله مس و نفت خام و همچنين كمرنگ شدن اميدواري‌ها پيرامون اعمال سياست‌هاي فوق انبساطي توسط فدرال رزرو با افت قيمت مواجه شد. موارد فوق سرمايه‌گذاران را مجاب كرد كه پيش از جلسه روز چهارشنبه اقدام به فروش فلز زرد نمايند. طلا در اين روز بار ديگر همسو با دارايي‌هاي پرريسك همچون سهام آمريكا، حركت كرد و افت يك درصدي شاخص S&P500 به‌دليل نگراني‌هاي مجدد پيرامون بحران بدهي اروپا، طلا را نيز به 90/1623 دلار براي هر اونس كاهش داد و سرانجام در اين روز در سطح 5/1637 دلار قرار گرفت. از سوي ديگر تقاضاي فيزيكي نيز كماكان در بزرگ‌ترين مصرف‌كننده طلا، هند كم است. اين اتفاق در حالي رخ داد كه فستيوال آكشايا تريتيا يك روز بعد (سه‌شنبه) برگزار مي‌شد.
از سر گیری رویه صعودی
در روز سه‌شنبه بار ديگر طلا همسو با بازار سهام حركت كرد. صعود قيمت در بازار‌هاي سهام و نيز فلزات صنعتي، به افزايش قيمت طلا در اين روز منجر شد. گرچه فشار ناشي از فروش طلا، به دليل انقضاي قراردادهاي آپشن طلا در آمريكا و نيز نگراني پيرامون جلسه‌ روز چهارشنبه فدرال رزرو، به عنوان مانعي در برابر صعود بيش از پيش قيمت طلا قرار داشت. طلا كه سال جاري ميلادي را عموما همسو با بازار سهام حركت كرده است، در اين روز نيز كه سهام از اخبار مربوط به افزايش درآمد شركت‌هاي آمريكايي و نيز فروش خانه در اين كشور منتفع شده بود، با افزايش 3/0 درصدی روبه‌رو شد و به 1642 دلار براي هر اونس رسيد.
در روز چهارشنبه طلا پس از نوسان در جهات مختلف نهايتا در سطوح روز قبل و البته با 1/0 درصد افزايش، بسته شد. در ابتدا و پس از جلسه‌ فدرال رزرو كه در آن هيچ سياست فوق انبساطي جديدي اعلام نشد، طلا همانند انتظار با افت 15 دلاري روبه‌رو شد. اما با برگزاري سخنراني رييس بانك مركزي آمريكا آقاي برنانكه و اعلام اينكه بانك مركزي آماده است در صورت نياز سياست‌هاي پولي انبساطي بيشتري براي اقتصاد اين كشور انجام دهد، طلا مجددا با افزايش قيمت روبه‌رو شد. در اين روز همچنين تعداد قراردادهاي خريد و فروش طلا، به كمترين ميزان از سپتامبر 2009 تاكنون رسيد. اين افزايش قيمت در راستاي خريدهاي مرتبط با بازار آپشن و نيز در روز بعد از سخنان برنانكه مبني بر اعلام آمادگي براي تحريك اقتصاد آمريكا صورت گرفت. طلا در اين روز سومين روز صعود خود را سپري كرد و به 89/1656 دلار براي هر اونس رسيد.
رشد بی سابقه در 8 هفته گذشته
طلا در روز جمعه براي چهارمين روز متوالي افزايش قيمت را تجربه كرد و نيز بزرگ‌ترين صعود هفتگي خود از اواخر ماه فوريه تاكنون را رقم زد.
در اين روز شاهد انتشار ارقام ضعيف رشد توليد ناخالص داخلي در آمريكا براي فصل نخست سال جاري بوديم كه به سخنان برنانكه در انتهاي جلسه فدرال رزرو مبني بر آمادگي براي تحريك رشد اقتصادي در اين كشور قوت مي‌بخشيد و سرمايه‌گذاران را به خريد طلا مجاب مي‌كرد. در اين روز همچنين شاهد افزايش تقاضاي طلا به عنوان مامن سرمايه‌گذاري بوديم. اين افزايش زماني رخ داد كه موسسه‌ S&P‌ اقدام به كاهش رتبه‌ بدهي‌هاي اسپانيا نمود. در مجموع طلا در هفته‌ گذشته 3/1 درصد افزايش قيمت را تجربه كرد كه در 8 هفته‌ گذشته بي‌سابقه بوده است. در اين هفته همچنين نوسانات طلا كاملا همسو با يورو و نيز بازار سهام آمريكا بود.
پیش بینی قیمت طلا
با توجه به سيگنال‌هاي ارسالي از سوي برنانكه و با توجه به برآوردهاي نااميدكننده در مورد رشد اقتصاد آمريكا در فصل نخست 2012 و نيز كاهش رتبه‌ بدهي‌هاي اسپانيا كه نشان مي دهد بحران در اين كشور در حال پيشروي است، احتمالا در هفته‌هاي آتي شاهد افزايش تقاضا براي فلز زرد به قصد سرمايه‌‌گذاري امن باشيم. در این صورت باید منتظر خیز دوباره‌ای در قیمت این فلز گرانبها باشیم؛ امری که مسلما در آینده اقتصاد درگیر رکود منطقه اروپا با تاثیر نخواهد بود.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۷:۱:۲۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد