روند هفتگی قیمت‌های داخلی و خارجی در بازار سکه و طلا

روند هفتگی قیمت‌های داخلی و خارجی در بازار سکه و طلا
بانک مرکزی قیمت خرید سکه‌های پیش خرید شده را 15 هزار تومان دیگر کاهش داد و به 605 هزار تومان رساند. قیمت خريد سكه در بانك ملي روز سه‌شنبه 620 هزار تومان اعلام شده بود.
بانک مرکزی قیمت خرید سکه‌های پیش خرید شده را 15 هزار تومان دیگر کاهش داد و به 605 هزار تومان رساند. قیمت خريد سكه در بانك ملي روز سه‌شنبه 620 هزار تومان اعلام شده بود. پیش‌تر گفته شده بود که بانک ملی در صورت تمایل ثبت‌نام‌کنندگان سکه، سکه‌های آنها را به طور نقدی بر اساس قیمت‌های روزانه خریداری می‌کند و در این صورت نیازی به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیست.
با کاهش یافتن قیمت طلا در بازارهای جهانی بانک مرکزی در راستای سیاست‌های کنترلی قیمت‌های بازارداخلی، دست خود را برای کاهش دادن بیشتر قیمت‌ها بازتر دیده است. در یک بررسی کوتاه قیمت خرید سکه توسط بانک مرکزی از پیش خریدکنندگان سکه، از 636 هزار تومان اول اردیبهشت در اوایل این هفته به 628 هزار تومان کاهش یافت. از اوایل هفته تا دیروز این میزان 23 هزار تومان کمتر شده و به 605 هزار تومان رسیده و 6/3 درصد منفی شده است. در همین مدت قیمت طلا در بازارهای جهانی از 1642 دلار تا 1583 دلار در ساعت 3 بعداز ظهر دیروز 5/3 درصد کاهش یافته و تقریبا 60 دلار کاهش نشان می‌دهد. در همین زمان قیمت سکه در بازار نقدی با 3/2 درصد کاهش از 655 هزار تومان به 640 هزار تومان رسیده و 15 هزار تومان ارزان شده است.
در بانک کارگشایی نیز همراستايي و هماهنگی کاملی دیده می‌شود. قیمت فروش بسته100 تایی سکه در این بانک 650 هزار و 600 تومان در پایین‌ترین نرخ فروش و 654 هزار تومان در بالاترین نرخ فروش در روز شنبه بعد از ظهر فروخته شده كه در جريان كاهش قيمت‌ها با بانك مركزي از اوايل ارديبهشت هماهنگي كاملي داشته است.
در مدت مورد نظر نرخ هر گرم طلای 18 عیار (بدون اجرت ساخت و مالیات بر ارزش افزوده) هم با نزدیک به 5 درصد کاهش قیمت از سطح 67 هزار تومان به زیر 64 هزار تومان سقوط کرده است. در این مدت 6 روزه نرخ دلار آمریکا نیز کاهش داشته که البته در مقایسه با کاهش قیمت‌های ذکر شده، رقم به مراتب کمتری است. در این مدت دلار آمریکااز1670 تومان تا 1655 تومان افت کرده و با 15 تومان کاهش قیمت، تنها 9 دهم درصد کاهش داشته است.
قیمت طلا در بازارهای جهانی به زیر 1600 دلار سقوط کرده و در همین راستا قیمت سکه و طلا در بازار داخلی نیز همچنان سطوح گذشته خود را برای رسیدن به قیمت وعده داده شده 600 هزار تومان پشت سر می‌گذارد. تازه‌ترین تحرکات در سطح وزارت اقتصاد برای کنترل قیمت ارز و سکه، سخنان وزیردر حاشیه ششمین نمایشگاه بورس، بانک و سرمایه است که گفت: بازار ارز و سکه همچنان حباب دارد و سکه به زودی 600 هزار تومان می‌شود. این سخنان وزیر اقتصاد در حالی است که با توجه به نرخ طلای 1583 دلاری در بازارهای جهانی و نرخ 1655 تومانی دلار در بازار آزاد، ارزش واقعی طلای موجود در سکه بهار آزادی بدون احتساب مالیات و سایر کارمزدها 616 هزار تومان است و افزوده شدن 35 هزار تومان بابت موارد مورد اشاره به آن قیمت را از سطح 651 هزار تومان بالاتر می‌برد.کاهش یافتن قیمت سکه بازار نقدی، افت قیمت‌ها در بانک مرکزی و بانک کارگشایی اگرچه در راستای کنترل قیمت سکه امری مثبت تلقی می‌شود، اما فروافتادن قیمت آن از سطح قیمت‌های منطقه‌ای طلا منفعت اصلی را متوجه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌کند.
در بازار داخلی قیمت سکه تا بعدازظهر دیروز با 7 هزار تومان کاهش به 640 هزار تومان رسید. قیمت سکه طرح قدیم نیز 15 هزار تومان کاهش داشت و تا 650 هزار تومان پایین آمد.
نیم سکه 2000 تومان ارزان شد و به 325 هزار تومان رسيد. اما ربع سکه بدون تغییر در سطح 178 هزار تومان ثابت ماند. در بازار طلا تا این زمان قیمت هر گرم طلای 18 عیار بیش از 1300 تومان افت قیمت داشت و به 63 هزار تومان رسید.
در بازار ارز در عین حال قیمت دلار از مرز روانی 1650 تومان فعلا پایین نیفتاده است. یورو در این روزها به دلیل شرایط قابل انتظار در اروپا مرتبا کاهش قیمت دارد. دیروز قیمت یورو تا 2170 تومان افت کرد و 20 تومان دیگر ارزان شد. در همین شرایط قیمت پوندانگلیس 30 تومان افزایش داشت که عمدتا از تضعیف یورو سود برده است.درهم دیروز تا بعد از ظهر 8 تومان افزایش داشت و به 465 تومان رسید. قیمت سایرارزها البته از جمله دلار کانادا، استرالیا و لیر ترکیه به ترتیب 30 تومان، 20 تومان و 5 تومان کاهش داشتند.
تداوم سقوط قیمت‌ها در بازارهای جهانی
پس از افت قیمت طلا به دنبال بی‌ثباتی سیاسی با روی کار آمدن سوسیالیست‌ها در فرانسه و بی دولت ماندن یونان با شکست دو حزب اصلی یونان در انتخابات روز جمعه گذشته، که منجر به کاهش قیمت طلا تا محدوده 1630 دلار شد، این بار خبر افزایش غیر قابل انتظار ذخایر استراتژیک نفت در آمریکا موجب شد تا قیمت آن تا 96 دلار كاهش یابد و در همین راستا موجب شد تا قیمت طلا نیز به 1580 دلار نزدیک شود.
در عین حال برابری یورو در مقابل دلار آمریکا به سطح کم سابقه 2993/1 رسیده و مرز روانی 3/1 را پشت سر گذاشته است. در این شرایط ارزش دلار و یورو به مرور به هم نزدیک می‌شود ودر صورتی که این شرایط ادامه یابد، دارندگان یورو در مقابل صاحبان دلار به قدرت خرید تقریبا یکسانی خواهند رسید.
از یونان خبر رسیده که بی‌ثباتی سیاسی در این کشور در صورت ادامه تا پایان سال میلادی منجر به خروج این کشور از اتحادیه پولی اروپا شده و تیر خلاص را به یوروی نوجوان خواهد زد.
قیمت طلا تا رسیدن به نرخ 1583 دلار در بعداز ظهر دیروز نسبت به بعداز ظهر سه‌شنبه تقریبا 44 دلار کاهش داشته است. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۶:۲۵:۱۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد