هيجان موقتی از بورس و بازار طلا عبور كرد

هيجان موقتی از بورس و بازار طلا عبور كرد
هیجان ناشی از مذاكرات بغداد تنها یک روز در بورس تهران دوام آورد و دیروز فضای کلی بازار سرمایه ایران متعادل شد؛ روز یکشنبه هر چند شاخص بورس 4 واحد منفی بود، اما معامله‌گران شاهد بازگشت تعادل نسبي به بازار سهام بودند؛ در این شرایط فعالان بازار سرمایه ایران در انتظار تحولات آتی هستند.
هیجان ناشی از مذاكرات بغداد تنها یک روز در بورس تهران دوام آورد و دیروز فضای کلی بازار سرمایه ایران متعادل شد؛ روز یکشنبه هر چند شاخص بورس 4 واحد منفی بود، اما معامله‌گران شاهد بازگشت تعادل نسبي به بازار سهام بودند؛ در این شرایط فعالان بازار سرمایه ایران در انتظار تحولات آتی هستند. تحولاتی که بتواند کمی از ریسک‌های سیستماتیک بازار بكاهد تا در سایه ایجاد فضای آرام، سهامداران بتوانند از فرصت خرید سهام در کف‌های قیمتی استفاده کنند. در بازار ارز و طلا نيز تجربه مشابهي رقم خورد. قيمت سكه كه تا پيش از مذاكرات بغداد در سطح 640 هزار تومان در نوسان بود روز شنبه تا 668 هزار تومان افزايش يافت؛ افزايشي كه چندان پايدار نماند و از بعدازظهر شنبه به سمت پايين تغيير جهت داد و هر قطعه سكه بهار آزادي روز گذشته 655 هزار تومان فروش رفت. دلار نيز كه از روز پنج شنبه حركت صعودي گرفته و وارد كانال قيمتي 1800 شده بود با تخليه هيجان در بازار تا 1730 تومان پايين آمد. به گفته كارشناسان با كاهش التهاب، قيمت‌ها در حال تصحيح است و بازار به سوي تعادل حركت مي‌كند.
بورس اوراق بهادار روز گذشته پس از تجربه افت شديد روز شنبه به سوي تعادل حركت كرد و با ثبت افت محدود 5واحدي، روز به نسبت متعادلي را پشت سر گذاشت.
به اين ترتيب هرچند بازدهي بورس از ابتداي سال جاري تاكنون به 8/3 درصد رسيد، اما پس از شوك روز شنبه بازار كه با افت 181 واحدي دماسنج همراه بود، ديروز در سايه حمايت بازيگران حقوقي و البته جذابيت برخي از نمادهاي بزرگ به دليل رسيدن به كف قيمتي، معامله‌گران طعم تعادلي نسبي را در بازار تجربه كردند.
اين در حالي است كه از ديدگاه كارشناسان انتظار براي تحولات آتي در حوزه سياسي و نگراني از وضعيت بازارهاي جهاني كه ريزش قيمتي بي‌سابقه‌اي را تجربه مي‌كنند، مانع از رشد بازار در روزهاي آتي خواهد شد و بازار با حاكميت جو انتظار بر معامله‌گران به رصد تحولات مهم خواهد پرداخت. اما با اين حال حمايت حقوقي‌ها از سهام زيرمجموعه مي‌تواند شرايط بهتري را براي بورس تهران رقم بزند. در بازار ديروز البته معامله‌گران شاهد انتشار خبرهاي مناسبي از جمله اعلام معاون وزير اقتصاد مبني بر نامشخص بودن زمان اجراي فاز دوم هدفمند كردن يارانه‌ها بودند. هر چند اين سخنان را نمي توان به معناي انصراف دولت از اجراي مرحله دوم این قانون دانست و بارها مقامات دولتي بر اجراي ناگهاني فاز دوم تاكيد كرده‌اند، اما احتمال تعويق در اجراي مرحله دوم و تعديل‌هاي صورت گرفته در اين بخش در لايحه بودجه سال 91موجب شده است تا بازار اقبال نسبي را به سوي گروه‌هاي انرژي بر از جمله سيماني‌ها نشان دهد تا اين گروه ديروز صدرنشين بازار شود.
ديروز در گروه خودرويي، معامله‌گران شاهد تاييد نهايي خبر كاهش توليد خودرو در فروردين‌ماه بودند. در همين حال خبرهاي منتشره از شركت‌هاي توليدي عمده نشان‌دهنده كاهش توليد و حذف فعاليت اضافه‌كاري و تعطيلي روزهاي آخر هفته است. در بازار ديروز معاون برنامه‌ريزي وزير صنعت از كاهش 28 درصدي توليد خودرو در فروردين امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: اين آمار به صورت آنلاين به وزير صنعت ارائه مي‌شود.
وي در واكنش به اين كه دفتر صنايع خودرو و نيرو محركه وزارت صنعت ميزان كاهش توليد خودرو را در فروردين‌ماه 32 درصد اعلام كرده و شما آن را 28 درصد اعلام مي‌كنيد، گفت:‌ آمار توليد خودرو توسط دفتر آمار معاونت برنامه‌ريزي تهيه مي‌شود كه رقم دقيق آن 4/27 درصد است. در اين گروه مديرعامل سرمايه‌گذاري سايپا زمان برگزاري مجمع فوق‌العاده براي اعمال افزايش سرمايه 320 ميليارد توماني را پنج‌شنبه آينده اعلام كرد. عيسي حسين پناه با اشاره به اخذ مجوز افزايش سرمايه بيش از 100 درصدي اظهار کرد: در پي صدور اين مجوز توسط سازمان بورس، مجمع فوق‌العاده‌اي در ساعت 8 صبح پنج شنبه 18 خرداد برگزار خواهد شد تا سهامداران در مورد اعمال افزايش سرمايه 320 ميليارد توماني تصميم‌گيري كنند.
در بازار ديروز همچنين معامله‌گران شاهد اعلام رسمي زمان عرضه بلوك 15درصدي ذوب‌آهن اصفهان بودند. اين بلوك روز شنبه آينده عرضه خواهد شد و انتظار مي‌رود به‌رغم گزارش نامناسب اخير اين شركت با استقبال مواجه شود. در گروه پتروشيمي، معامله‌گران با خبرهايي در مورد بروز مشكل در صادرات كود شيميايي مواجه بودند. ديروز وزير كشاورزي صادق خليليان اظهار کرد: در هيات‌ دولت تصويب شد. صادرات هرگونه كود شيميايي قبل از هر چيز منوط به تامين نيازهاي داخل شود و بعد از اينكه نياز داخل تامين شد با موافقت وزارت جهاد كشاورزي مازاد نياز داخل مي‌تواند صادر شود. وزير جهاد كشاورزي افزود: از آنجايي كه كشاورزان برخي مناطق كشور با كمبود كود شيميايي مواجه بودند با اين مصوبه دولت نياز آنها به كود برطرف خواهد شد.
خليليان در پاسخ به اينكه آيا مفهوم مصوبه اين است كه صادرات كود اوره كه قبلا در اختيار شركت نفت بود در اختيار وزارت جهاد كشاورزي خواهد بود،‌ گفت: بعد از اينكه نياز داخل تامين شد و بعد از كسب موافقت وزارت جهاد كشاورزي مي‌توانند صادر كنند.
در گروه پتروشيمي، رحيم شريف موسوي مديرعامل پتروشيمي مارون در اطلاعيه‌اي از قصد اين شركت براي خريد سهام شريك خود در پتروشيمي لاله خبر داد. مارون سهام پتروشيمي لاله را از شركت پليمر پوشينه خريداري خواهد كرد.
در گروه لاستيك و پلاستيك، مديرعامل شركت بورسي كويرتاير با اعلام افزايش ۶ سايز از لاستيك‌هاي توليدي اين شركت گفت: ‌به دليل محدود بودن ميزان توليد اين نوع لاستيك‌ها، درآمد هر سهم افزايشي نخواهد داشت.
منصور كامران مديرعامل شركت 20 ميليارد توماني كوير تاير با ارسال نامه‌اي به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام كرد: 6 سايز از لاستيك‌‌هاي توليدي اين شركت طي نامه 26 ارديبهشت 91 سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان مشمول افزايش نرخ شده است و با توجه به اينكه نرخ‌هاي جديد ذكر شده در بودجه اوليه ارائه شده به اداره نظارت بر ناشران بورسي مد نظر نبوده است، تغييرات نرخ فوق مورد بررسي قرار گرفته كه با توجه به محدود بودن ميزان توليد آنها در بودجه سالانه شركت تاثير بسزايي در درآمد سالانه (پيش‌بيني شده) نخواهد داشت.
وي ادامه داد: از طرفي نظر به اينكه نرخ‌هاي خريد مواد اوليه اعم از خارجي و داخلي نيز نسبت به پيش‌بيني‌هاي به عمل آمده افزايش قابل ملاحظه‌اي داشته از اين رو افزايش در نرخ‌هاي فروش با افزايش در نرخ‌هاي مواد اوليه تهاتر خواهد شد، بنابراين اين شركت تعهد مي‌كند در خصوص تغييرات عمده ديگر در سايز‌هاي لاستيكي اين شركت، بودجه مورد تعديل و بازنگري قرار گرفته و جهت اطلاع سهامداران اعلام خواهد شد. به گفته وي، بودجه اعلام شده قبلي كماكان با برآورد 126 هزار و 113 ميليون ريال سود عملياتي و 105 هزار و 830 ميليون ريال سود خالص پس از كسر ماليات مورد تاييد است.
در گروه دارويي، ديروز اعلام شد بلوك 67/10 درصدي ايران دارو راهي ميز فروش مي‌شود. شركت سرمايه‌گذاري سپهر چهارشنبه آينده 67/10 درصد از سهام ايران‌دارو را به قيمت پايه هر سهم ۷۰۰ تومان روي ميز فروش مي‌گذارد. قيمت پايه هر سهم اين بلوك هم 700 تومان تعيين شده كه چهارشنبه آينده مورخ 17 خرداد توسط كارگزاري مهرآفرين عرضه خواهد شد.
در گروه دارويي، مجمع دارو‌سازي زهراوي با تقسيم سود 2هزار ريالي موافقت كرد. در گروه تجهيزات، بازار همزمان با برگزاري مجمع عمومي برخي از شركت‌هاي زير مجموعه مپنا تشكيل صف خريد براي اين نماد را شاهد بود. در اين گروه، تراكتور‌سازي در گزارشي وضعيت سود آوري شركت را شفاف‌سازي كرد.
دو شركت تراكتورسازي و لامپ پارس شهاب هم درباره آخرين وضعيت سود هر سهم شفاف‌سازي كردند.
ابوالفتح ابراهيمي مديرعامل «تايرا» اعلام كرد: همكاري اين شركت با گروه بهمن جهت توليد خودرو شروع شده و شركت قصد دارد در ابتدا براي توليد‌ كشنده و سپس خودروي سواري اقدامات لازم را انجام دهد. در ارتباط با صادرات، شركت مذاكراتي با كشورهاي همسايه داشته كه در مرحله مذاكره است و در صورت انعقاد رسمي قرارداد به سازمان بورس اطلاع داده خواهد شد.
وي در مورد وضعيت توليدات هم اعلام كرد: توليد شركت در فروردين‌ماه سال جاري هزار و 142 دستگاه و در مدت مشابه سال قبل 397 دستگاه بوده كه 388 درصد رشد داشته و همچنين ميزان فروش در فروردين‌ماه سال جاري 843 دستگاه و در مدت مشابه سال قبل 688 دستگاه بوده كه 23 درصد رشد داشته است.
با توجه به اين اطلاعات در پيش بودن اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها و تغييرات نرخ ارز، همان سود سهام پيش‌بيني شده مورد تاييد است.
در گروه برقي نيز شركت لامپ پارس شهاب در پي تماس تلفني كارشناس سازمان بورس اعلام كرد: در عملكرد و مبلغ سود سال 90 و همچنين پيش‌بيني سود سال 91 هيچ گونه رويداد با اهميتي كه منجر به تغييرات قابل ملاحظه‌اي باشد رخ نداده است. در گروه بانكي ديروز مديرعامل بانك سينا از افزايش 75 درصدي سرمايه اين بانك از 4000 ميليارد ريال به 7000 ميليارد ريال در مجمع آتي فوق‌العاده خبر داد. در گروه معدني، وضعيت نامناسب بازار فولاد موجب افت بهاي سنگ‌آهن شده است. در هفته گذشته وضعيت اقتصاد جهاني، كاهش قيمت فولاد در چين و هجوم محموله‌هاي نقدي برزيل به بازار آسيا به تداوم افت قيمت سنگ‌آهن كمك كرد تا جايي كه حتي بي‌اچ‌پي بيليتون نيز نرخ خود را كاهش داد.
قيمت سنگ‌آهن در ماه جاري ميلادي حدود 10 درصد افت داشت و به كمترين حد طي 6 ماه اخير رسيد.
برخي از فعالان بازار، افت قيمت سنگ‌آهن به 100 دلار يا حتي پايين‌تر از آن را بعيد نمي‌دانند كه آخرين بار سال 2009 مشاهده شده است، ضمن ‌اينكه عرضه برزيل و استراليا رو به بالا و در مقابل تقاضاي چين نزولي شده است. در مجموع بازار ديروز بازاري متعادل بود كه در آن 35ميليارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت كه 36/9درصد آن را معامله 5/13 درصد سهام مپنا تشكيل داد. از 222 نمادي كه ديروز به روي تابلو رفتند تعداد نمادهاي مثبت و منفي برابر 108 نماد بود. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۵:۵۹:۲۷ قبل از ظهر
نظرات (1)

فرهاد  ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۹:۱۱ قبل از ظهر

خوشم میاد ازش

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد