طلا به درخشش سابق باز می گردد

طلا به درخشش سابق باز می گردد
طلا در ماههاي اخير كه سرمايه گذاران به دليل نگراني نسبت به بحران بدهي منطقه يورو و كندي رشد اقتصادي جهاني به دنبال نقدينگي بوده‌اند، به طور گسترده هماهنگ با فلزات صنعتي و اوراق بهادار معامله شده است.
تحليلگران اظهار مي‌كنند كه طلا ممكن است پيش از پايان سال جاري وضعيت پناهگاه مطمئن مالي را مجدد بازيابد؛ اگرچه سرمايه گذاران به دليل همبستگي اين فلز با دارايي‌هاي پرمخاطره بايد همچنان در انتظار نوسان قيمت كوتاه مدت باشند.
طلا در ماههاي اخير كه سرمايه گذاران به دليل نگراني نسبت به بحران بدهي منطقه يورو و كندي رشد اقتصادي جهاني به دنبال نقدينگي بوده‌اند، به طور گسترده هماهنگ با فلزات صنعتي و اوراق بهادار معامله شده است.
همبستگي با ريسك، پرسشها را نسبت به وضعيت طلا به عنوان پناهگاه سرمايه برانگيخته است، اما تحليلگران مي گويند خريد طلا از سوي بانكهاي مركزي كشورهايي شامل مكزيك، اوكراين، قزاقستان و فيليپين و تقاضا از سوي اقتصادهاي نوظهور نشان‌دهنده اين باور است كه طلا يك پناهگاه مطمئن در درازمدت است.
طبق آماري كه هفته گذشته از سوي صندوق بين‌المللي پول منتشر شد، مكزيك، اوكراين و قزاقستان خريداران فعالي در بازار طلا در ماه آوريل بودند، در حاليكه بانك مركزي فيليپين ذخاير طلايش را به ميزان يك ميليون اونس در ماه مارس افزايش داد. اين بانك براي يازدهمين ماه متوالي به ذخاير طلايش اضافه كرد. بانك مركزي مكزيك با خريد 94 هزار اونس طلا، ذخايرش را به 4.04 ميليون اونس رساند. قزاقستان 65 هزار اونس به ذخايرش كه تا پايان آوريل به 3.16 ميليون اونس رسيد، اضافه كرد. ذخاير اوكراين نيز به ميزان 45 هزار اونس افزايش يافته و به 984 هزار اونس رسيد.
همبستگي طلا با مس كه اغلب به عنوان شاخص ريسك پذيري و نشاندهنده سلامت اقتصاد شمرده مي شود، از آغاز ماه مه كه نگرانيها نسبت به خروج يونان از منطقه يورو تشديد شده، محكمتر شده است. طبق آمار استاندارد چارترد، همبستگي طلاي كامكس نيويورك با مس بازار فلزات لندن به 0.5 در مقايسه با 0.4 در ماه مه رسيده است در حاليكه همبستگي طلا با مس در سال گذشته 0.3 بود.
همبستگيها، ارتباط گردشهاي دو دارايي را مي سنجند و اگر داراييها منطبق با يكديگر تغيير كرده افزايش و كاهش بيابند، همبستگيشان يك است و داراييهايي كه خلاف يكديگر گردش دارند، همبستگي منفي يك داشته و داراييهايي كه مستقل از يكديگر تغيير مي كنند، همبستگي صفر دارند.
طلا حدود 1575 دلار در هر اونس معامله مي شود كه 5.4 درصد كمتر از آغاز ماه مه و تنها 0.7 درصد بالاتر از اوايل ژانويه است. در سه ماهه اول سال 2011 كه وضعيت طلا به عنوان پناهگاه امن مالي تغييري نكرده بود، بهاي اين فلز 14.3 درصد رشد كرد.
مس بازار فلزات لندن حدود 7750 دلار در هر تن معامله مي شود كه 7.7 درصد از آغاز ماه مه كاهش يافته و حدود دو درصد بالاتر از اوايل ژانويه است. مس در سه ماه نخست سال 2011 به دليل تشديد نگرانيها نسبت به بحران يورو و متزلزل شدن احياي اقتصادي آمريكا، 26.9 درصد كاهش بها يافت.
به گفته تحليلگران، طلا در كوتاه مدت نسبت به تغييرات در اقتصادكلان آسيب پذير است. با اين‌همه مي‌تواند پس از رويدادهاي ريسك گريز، جاي خود به عنوان دارايي مطمئن را به دست آورد و به اصلاح و بهبود قيمت طلا پس از ورشكستگي برادران لمان در سپتامبر 2008 به عنوان مثالي از توانايي طلا در به دست آوردن موقعيت پناهگاه امن خود پس از يك دوره معامله هماهنگ با داراييهاي پرمخاطره اشاره مي كنند.
اين فلز پس از ورشكستگي برادران لمان به دليل تقاضا براي پناهگاه مطمئن سرمايه گذاري افزايش بها يافته اما طي دو ماه پس از آن در بحبوحه تقاضاي نقدينگي كاهش بها يافت و سپس روند صعودي خود را در دسامبر 2008 از سر گرفته بود. صعودهاي يكباره بهاي طلا به عنوان مثال در روزهاي هفدهم و هيجدهم ماه مه نشان مي‌دهد كه برخي همچنان طلا را البته پس از دلار و اوراق قرضه آلمان يك پناهگاه مطمئن سرمايه گذاري به حساب مي آورند.
برخي تحليلگران با درنظر گرفتن احتمال اجراي دور سوم از سياست تسهيل مقداري پول توسط بانك مركزي آمريكا، همچنان انتظار دارند بهاي طلا تا پايان سال به 1800 دلار در هر اونس برسد كه نشان مي دهد اين فلز مجددا به موقعيت پناهگاه مطمئن سرمايه بازگشته است. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: ایسنا
  ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۵:۳۷:۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد