صعود قیمت سکه در پی جهش طلا

صعود قیمت سکه در پی جهش طلا
افزايش 60 دلاري قيمت جهاني طلا در روز جمعه با واكنش قيمت‌ها در بازار داخلي همراه بود. در اولين روز هفته قيمت سكه بهار آزادي با 17 هزار تومان افزايش به 680 هزار تومان رسيد. سكه طرح قديم نيز با همين ميزان افزايش در سطح 685 هزار تومان فروش رفت. صعود سكه در روز شنبه در حالي رخ داد كه بازار ارز نوسان اندكي داشت. به همين دليل فعالان بازار معتقدند در صورت تداوم حركت قيمت جهاني طلا در دامنه قيمتي بالاتر از 1620 دلار، سكه نيز به پيشروي قيمتي خود ادامه خواهد داد.
قیمت ارز در بازار داخلي در روز شنبه ثبات داشت و به جز ارزهای دلار آمریکا و پوند انگلستان که به ترتیب 10 و 30 تومان افزایش را تجربه کردند، بقیه ارزهای مهم در این روز بدون تغییر باقی ماندند. اما قیمت سکه به دلیل افزایش ناگهانی قیمت اونس جهانی طلا در بازار جهانی در روز جمعه افزایش داشت.
بر این اساس قیمت هر قطعه سکه طرح جدید و هر قطعه سکه طرح قدیم 17 هزار تومان افزایش داشت. از طرف دیگر اخبار از بازار جهانی طلا بالاتر رفتن سطح قیمتی این فلز گرانبها را نشان می‌دهد، هرچند به نظر می‌رسد با تقویت نسبی دلار نسبت به ارزهای مهم دیگر در روز گذشته تمایل به افزایش قیمت طلا نیز کمتر شده است. قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی دیروز تا مرز 1630 بالا رفت و بعد در محدوده 1620 تا 1625 دلار در نوسان قرار گرفت. امری که به دلیل تاثیر‌گیری با وقفه بازار سکه از بازار جهانی طلا دوباره می‌تواند افزایش قیمت سکه در بازار داخل را نتیجه دهد. معاملات روز شنبه بازار سکه با قیمت اونس جهانی در سطح 1605 دلار انجام شد و این نرخ نسبت به قیمت اونس جهانی در روز گذشته حداقل 15 دلار کمتر است. اما دلار در تراکنش‌های جهانی در مقابل ارز مهم یوآن چین تقویت شد. بسیاری از کارشناسان این پدیده را باعث کمتر شدن تمایل طلا برای جهش‌های بعدی اعلام کرده‌‌اند. بر این اساس مقاومت دلار برای از دست دادن ارزش خود مانعی برای حرکت‌های جهشی جدید اونس جهانی طلا شده است.
نوسان طلا در محدوده 1620 تا 1625 دلاری
بسیاری از کارشناسان امور طلا معتقدند که اعلام گزارش مشاغل آمریکا در ماه مه دلیل اصلی افزایش قیمت طلا در انتهای هفته پیش بوده است. در روز پنج‌شنبه هفته گذشته دپارتمان مشاغل در آمریکا تعداد شغل‌های ایجاد شده در بخش‌های غیر‌کشاورزی آمریکا را 69 هزار شغل اعلام کرد. با اینکه انتظار می‌رفت حداقل تعداد مشاغل ایجاد شده در این ماه 150 هزار باشد؛ اما در ماه مه ایجاد این تعداد شغل که به مراتب کمتر از انتظار بوده و پایین‌ترین میزان شغل ایجاد شده در سال میلادی جاری گزارش شده، موجب شد تا نرخ بیکاری در این کشور از سطح 1/8 درصد به 2/8 درصد برسد.
با اعلام گزارش جدید مشاغل در آمریکا برای ماه مه که البته از مدت‌ها پیش کارشناسان از آن به عنوان نقطه عطف در تصمیم‌گیری مقامات فدرال رزرو در مورد در دستور کار قرار دادن دور سوم تزریق پول به اقتصاد این کشور یاد می‌کردند، بار دیگر گزینه تسهیل مقداری (quantative easing) را به روی میز خواهد کشاند. این امر که موجب افت ارزش دلار آمریکا و بالارفتن نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری شد، قیمت طلا را در مسیر افزایشی قرار داد؛ به طوری که دیروز قیمت اونس جهانی این فلز گران‌بها تا مرز 1630دلار نیز بالا رفت. هرچند در ادامه تراکنش‌های مالی دیروز ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر شروع به مقاومت در مقابل کاهش ارزش کرد. این امر اثرگذاری خود را در بازار طلا نیز نشان داد. بر این اساس طلا تمایل افزایشی به سطوح بالاتر از 1630 دلار از خود نشان نداد و عملا اونس جهانی این فلز گرانبها در سطح 1620 تا 1625 دلار نوسان کرد.
سکه به 680 هزار تومان رسید
در پی جهش ناگهانی قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی در روز جمعه قیمت سکه در بازار داخل 17 هزار تومان افزایش داشت. بر این اساس هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید به سطح قیمتی 680 هزار تومان رسید. این در حالی بود که این نوع سکه روز پنج‌شنبه در بازار به قیمت 667 هزار تومان مبادله می شد. افزایش مشابهی در قیمت سکه طرح قدیم نیز وجود داشت و این نوع سکه با افزایش مشابه 17 هزار تومانی در سطح قیمتی 685 هزار تومان مبادله شد. انواع دیگر سکه اما رشد کمتری داشتند. بر این اساس نیم سکه با افزایش 7 هزار تومانی در قیمت 340 هزار تومان مبادله شد. هر قطعه ربع سکه بهار آزادی نیز با افزایش 2 هزار تومانی به قیمت 186 هزار تومان رسید. افزایش قیمت طلا در بازار نیز قابل توجه بوده است. بر این اساس هر مثقال طلا در بازار داخل روز شنبه هفته جاری نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته با افزایش 4 هزار و 800 تومانی در سطح 297 هزار و 800 تومان فروخته شد.
بازار ارز با ثبات بود
هرچند در روز شنبه قیمت‌ها در بازار طلا به دلیل افزایش ناگهانی قیمت جهانی افزایش داشت، اما در بازار ارز سکوت حاکم بود. بر این اساس از بین ارزهای مهم در بازار کشور به جز دو ارز دلار و پوند انگلستان بقیه ارز‌ها بدون تغییر باقی ماندند. تغییرات قیمت دلار آمریکا و پوند انگلستان هرچند به سمت افزایش بود، اما چندان جدی نبود. دلار آمریکا روز شنبه با افزایش 10 تومانی نسبت به قیمت انتهایی آن در مبادلات روز پنج‌شنبه در سطح قیمتی 1778 تومان فروخته شد. این افزایش برای پوند انگلستان حدود 30 تومان بود که به طور نسبی تفاوت چندانی با افزایش قیمت دلار نداشت. هر پوند انگلستان در روز شنبه با قیمت 2230 تومان در اختیار متقاضیان قرار گرفت.
نرخ مرجع
نرخ مرجع اما برای ارز‌های مختلف رفتار متفاوتی نشان داد. بر این اساس ارزهای پوند انگلستان، دینار کویت، درهم امارات، دلار کانادا و لیر ترکیه مهم‌ترین ارزهایی بودند که نرخ مرجع برای آنها توسط بانک مرکزی در روز شنبه با کاهش مواجه شد. از طرف دیگر فرانک سوئیس، کرون سوئد، کرون دانمارک و یورو مهم‌ترین ارزهایی بودند که افزایش نرخ مرجع را توسط بانک مرکزی تجربه کردند. دلار آمریکا نیز طبق روال ماه‌های اخیر بانک مرکزی در قیمت 1226 تومان ثابت شده است. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۵:۳۲:۱۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد