نزول 70 دلاری قیمت جهانی طلا

نزول 70 دلاری قیمت جهانی طلا
قیمت طلا در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه با سقوط شدید تقریبا 70 دلاری از محدوده 1635 دلار در بازار نیویورک تا 1565 دلار کاهش یافت. این کاهش موجب سقوط بازارهای مالی و بازارهای سهام نیز شد. روز گذشته، اما تا بعد از ظهر قیمت طلا از این سطح قدری رشد کرد و به 1579 دلار نزدیک شد.
قیمت طلا در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه با سقوط شدید تقریبا 70 دلاری از محدوده 1635 دلار در بازار نیویورک تا 1565 دلار کاهش یافت. این کاهش موجب سقوط بازارهای مالی و بازارهای سهام نیز شد. روز گذشته، اما تا بعد از ظهر قیمت طلا از این سطح قدری رشد کرد و به 1579 دلار نزدیک شد.
افت شدید قیمت طلا پس‌از انجام سخنرانی از پیش اعلام شده برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا در بعد از ظهر پنج‌شنبه اتفاق افتاد. این تغییرات در ساعت 7 غروب به وقت تهران کاملا مشخص شد. در بازار داخلی، اما افت شدید قیمت جهانی طلا نمود خاصی نداشت.
سخنرانی رییس فدرال رزرو آمریکا در کمیته اقتصادی کنگره این کشور سرمایه‌گذاران طلا را ناامید کرد. با اینکه انتظار می‌رفت قیمت طلا در بازارهای جهانی با سخنان برنانکه روند افزایشی به خود بگیرد، اما برخلاف انتظار، تاکید وی بر نبود نیاز به تزریق منابع مالی جدید، موجب شد تا قیمت طلا به شدت کاهش یافته و در مقابل ارزش دلار تقویت شود. برنانکه در جمع اعضای کمیته اقتصادی کنگره آمریکا اعلام کرد که آمریکا با تندبادهای اقتصادی روبه‌رو است که بخش ویژه آن مربوط به بحران بدهی‌ها در اتحادیه اروپا است. با این حال بسته حمایتی ویژه جدیدی برای تحریک رشد اقتصادی ارائه نمی‌شود. لحن سخنرانی برنانکه خریداران بازار طلا که می‌خواستند از ورود منابع مالی جدید به اقتصاد به سودهای زودهنگامی دست بیابند ناامید کرد. در این میان البته برخی گمان می‌کنند که برنانکه همه برنامه‌های خود را اعلام نکرده و هنوز امکان برخی تزریق‌ها به اقتصاد وجود دارد.
مهم‌ترین دلیلی که در این روزها انتظار برای به راه افتادن دور سوم تسهیل مقداری در آمریکا را بالا برده بود، اعلام نرخ بیکاری ماه آوریل بود.
غروب جمعه گذشته (12 خرداد) دپارتمان مشاغل در آمریکا تعداد شغل‌های ایجاد شده در بخش‌های غیر‌کشاورزی آمریکا در ماه مه میلادی را 69 هزار شغل اعلام کرد. با اینکه انتظار می‌رفت حداقل تعداد مشاغل ایجاد شده در این ماه 150 هزار باشد، اما در ماه مه ایجاد این تعداد شغل که به مراتب کمتر از انتظار بوده و پایین‌ترین میزان شغل ایجاد شده در سال میلادی جاری گزارش شد، موجب شد تا نرخ بیکاری در این کشور از سطح 1/8 درصد به 2/8 درصد برسد. افزایش نرخ بیکاری در آمریکا به جریان افتادن دور سوم تزریق منابع مالی به اقتصاد این کشور را محتمل کرده بود. کمیته بازار باز فدرال رزرو آمریکا برای تصمیم‌گیری در این مورد در انتظار نتایج داده‌های اقتصادی و به ویژه میزان اشتغال جدید ایجادشده نشسته بود. در صورت به جریان افتادن این دور از تزریق‌ها، انتظار می‌رفت که تقاضا برای اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا افزایش یافته، شاخص دلار آمریکا با افت مواجه شود و افت ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو نرخ طلا را به شدت بالا ببرد. قیمت طلا بلافاصله پس از اعلام این نرخ افزایش یافت. این در حالی بود که تا قبل از انتشار گزارش مشاغل در آمریکا افت قیمت جهانی نفت قیمت طلا را با خود در مسیر کاهشی قرار داده بود. برنانکه با اعلام اینکه پیشنهادی برای بسته محرک جدید اقتصادی برای رشد اقتصادی در این کشور وجود ندارد، زیان فراوانی برای برخی از فعالان بازار جهانی طلا به همراه آورد.
سخنان برنانکه البته سایر بازارها را نیز دستخوش دگرگونی کرد. در چین اعلام شد که نرخ بهره در این کشور با 25 صدم درصد افت مواجه شده تا محرکی تازه برای اقتصاد این کشور باشد. این حرکت عامل افزایشی برای قیمت مواد خام در بازارها است. این در حالی است که این کشور خود بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد اولیه است.
در اروپا نرخ بیکاری فرانسه اعلام شد که به بالاترین حد در 13 سال اخیر رسیده است. نرخ بیکاری در یونان نيز 22 درصد اعلام شد. نرخ بازدهی اوراق قرضه اسپانیا افت کرد. در این میان بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را بدون تغییر باقی گذاشت. بانک مرکزی اروپا نیز نرخ بهره را در سطح يك درصد رها کرد. در بازارهای جهانی نفت قیمت نفت آمریکا تا 82 دلار کاهش داشت. رتبه اعتباری برخی از بانک‌های اسپانیا نیز کاهش داده شده است.
طلا در کوتاه‌مدت
با گذر بازارهای مالی جهان از احتمال تزریق منابع بیشتر به اقتصاد آمریکا، بازارهای مالی جهان تا 17 ژوئن (28 خرداد) باید منتظر نتایج انتخابات دوم مردم یونان در مورد ماندن در حوزه یورو باشند. احتمال رای به برخی احزاب طرفدار ماندن این کشور در حوزه یورو و رعایت ریاضت‌های اقتصادی بیشتر مورد نظر جامعه اروپا به ویژه آلمان، ممکن است موجب تقویت یورو، افت ارزش دلار و بالارفتن دوباره قیمت طلا شود. در غیر‌این صورت فارغ از تحولات بین‌المللی و تنش‌های خاورمیانه با غرب، عامل مهمی برای بالا رفتن قیمت طلا در کوتاه‌مدت گزارش نشده است.
بازار داخلی
در بازار داخلی روز پنج‌شنبه قیمت دلار آمریکا پس از چند روز افت بار ديگر افزايشي شد. دلار با 16 تومان افزایش به 1781 تومان رسید. يورو نيز با وجود تضعیف قیمت در بازارهای جهانی، در بازار داخلی با 25 تومان افزایش قيمت تا 2260 تومان رسید. پوند انگلیس نیز با 15 تومان افزایش تا 2800 تومان گران شد. با وجود افت ارزش ین ژاپن در بازارهای بین‌المللی به دلیل انتشار داده‌های اقتصادی جدید در این کشور، قیمت آن در بازار داخلی تا 2120 تومان افزایش یافت. ریال عربستان 5 تومان، درهم امارات 4 تومان، دلار کانادا 25 تومان، دلار استرالیا 38 تومان و لیر ترکیه 10 تومان گران شدند.
همچنين در بازار سکه طرح جدید با 6000 تومان رشد قیمت تا 681 هزار تومان بالارفت. سکه طرح قدیم هم 2000 تومان گران شد و به 684 هزار تومان رسید. نیم سکه نیز 3 هزار تومان افزايش داشت و به نرخ 341 هزار تومان فروخته شد. در این بازار همچنین ربع سکه 1500تومان كاهش قیمت داشت و نرخ فروش 185 هزار و 500 تومانی را کسب کرد.
در بازار طلا قیمت هر گرم طلای 18 عیار بدون اجرت ساخت تا 69 هزار و 671 تومان بالا رفت.
در بازار امروز ممکن است قیمت سکه و طلا از بابت افت شدید قیمت جهانی طلا کاهش محسوسی به خود ببیند. در این میان از آنجایی که بازار سکه بیشتر تحت تاثیر نوسان قیمت دلار در بازار داخلی است، ممکن است، افزایش قیمت دلار اجازه کاهش یافتن قیمت سکه را ندهد. روز گذشته دور بعدی مذاکرات ایران با آژانس در وین ادامه یافت و بازار داخلی در انتظار نتایج این مذاکرات نیز هست. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۵:۵۹:۱۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد