بازارجهانی طلا در انتظار انتخابات یونان

بازارجهانی طلا در انتظار انتخابات یونان
قیمت طلا در بازارهای جهانی در دو روز آخر هفته گذشته تقریبا 20 دلار افزایش یافته است. نرخ 1602 دلاری اونس طلا در این روزها به 1623 دلار رسیده است. طلا به عقیده برخی از تحلیلگران در روزهای آتی با موجی از افزایش قیمت روبه‌رو است. اگرچه عمدتا برخی پیش‌بینی قیمت برای آن را به طور کلی نفی می‌کنند. اما فوندامنتالیست‌ها در بازار طلا همواره با مطرح کردن برخی نگرانی‌ها و یادآوری ارقام اقتصادی کشورهای تاثیرگذار بر قیمت طلا، افزایش قیمت را مورد تاکید قرار می‌دهند.
فردا همه پرسی سرنوشت‌ساز یونانی‌ها برای ماندن یا ترک کردن پول واحد اروپایی در قالب دور دوم انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود. در این زمینه تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از احتمال رای آوردن حزب چپ و مخالف سر سخت برنامه‌ها و طرح‌های ریاضتی اتحادیه اروپا در این کشور حکایت دارد. البته روز پنج‌شنبه نظرسنجی‌ها مخالف این نتیجه را نشان می‌داد. با این حال برخی از خبر‌ها نشان می‌دهد که وزرای دارایی اتحادیه اروپا برای برگزاری یک نشست فوری بلافاصله پس از انتخابات یونان در حالت آماده باش هستند. بر این اساس، برخی برنامه‌های محتمل برای خروج یونان از حوزه پولی یورو آماده شده است. اخیرا حتی خبر رسید که سفارش چاپ اسکناس دراخما به یکی از چاپخانه‌هاي انگلیسی رسیده و برای انجام آن نیز اعلام آمادگی شده است. فردا عملا بزرگ‌ترین چالش یوروی 12 ساله در دنیا محک می‌خورد و خروج یونان از یورو قطعا سرآغازتزلزل سایر کشورهای مشکل دار اروپایی از جمله اسپانیا و پرتغال و ایرلند و حتی قبرس نیز خواهد بود. خروج یونان در وهله اول براساس برآوردها 80 میلیارد یورو زیان به کشور آلمان وارد خواهد کرد. در صورتی که یونان بتواند به سهولت از کمند مقررات سفت و سخت اتحادیه اروپا و تعهدات اوراق قرضه در اختیار بانک‌های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و سایر کشورهای طلبکار عبور کند، یورو به مراتب در معرض تزلزل بیشتری قرار می‌گیرد. از این رو قیمت طلا در کنار افت احتمالی ارزش یورو در مقابل دلار و سایر ارزهای عمده، مورد توجه قرار گرفته است. برخی کارشناسان در مورد قیمت طلا از حباب 20 درصدی سخن می‌گویند. به عقیده این عده، طلا نهایتا باید 1400 دلار باشد. در عین حال در صورتی که نتایج انتخابات یونان با پیروزی حزب طرفدار ماندن در یورو و اجرا شدن برنامه‌های ریاضتی همراه باشد، بازارهای مالی جهانی شاهد افزایش قیمت طلا در کنار اوج گرفتن ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا خواهند بود. در همین راستا با وجود تاکید هفته گذشته برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا بر نبود نیاز به تزریق منابع مالی به اقتصاد، داده‌های اقتصادی و اجلاس هفته آینده بازار باز فدرال رزرو و بحث دوباره بر سر سیاست‌های پولی آمریکا، امکان مطرح شدن دوباره «تسهيل مقداري» (Q3) را محتمل ساخته است. همچنین رییس بانک مرکزی آلمان و رییس بانک مرکزی اروپا توامان بر مواظبت از نرخ تورم دراروپا تاکید داشته اند. تعبیربازارهای مالی از این اتفاقات نبود تصمیم قاطع بر تزریق پول به کشورهای اروپایی است. در روزهای اخیر پس از موسسه رتبه‌سنجی فیچ، موسسه رتبه سنجی مودیز نیز رتبه اعتباری اسپانیا را کاهش داد و افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه 10 ساله را تا 7 درصد بالابرد. در این کشور اعتراض‌ها به کمک‌های مصوب 100 میلیارد یورویی به بانک‌ها در قبال رعایت برنامه‌های ریاضتی برای مردم خود عامل چالش برانگیزی است.
مجموع نگرانی‌های موجود در اروپا نشان می‌دهد که موجودیت یورو فردا در معرض یک انتخاب بزرگ قرار دارد و حالا قیمت طلا به عنوان یکی از کالاهای تحت نفوذ وفشار ارزش یورو مرتبا در نوسان است.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۶:۰:۴۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد