بازار طلا به دنبال يونان

بازار طلا به دنبال يونان
با مشخص شدن نتایج انتخابات یونان و پیروزی احزاب راست طرفدار یورو، قیمت طلا که برای ساعاتی به دلیل فروش عمده در مسیر کاهشی بود و تا محدوده 1610 دلار افت کرده بود، بعدازظهر دیروز تا 1623 دلار بالا رفت. افت ابتدايي قیمت طلا به دليل افزایش توجه به بازارهای سهام و انتقال بخشی از دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده برای خرید طلا به بازارهای بورس بود. فروش عمده در ساعاتی از بازار دیروز قیمت را با کاهش مواجه کرد. پيروزي احزاب راستگرا در يونان احتمال ماندن يونان در يورو و تقويت يورو را به دليل پذيرش شرايط اروپا توسط يونان تقويت مي‌كند كه به نوبه خود باعث كاهش ارزش دلار و افزايش نرخ طلا مي‌شود.
در ساعات آغازین روز دوشنبه اعلام شد که براساس شمارش ۹۷ درصد آراي انتخابات پارلمانی یونان حزب محافظه کار «دموکراسی نوین» به رهبری آنتونیس ساماراس، با کسب دست کم ۳۰ درصد آرا (۱۳۰ کرسی) بر سایر احزاب پیشی گرفته است.
به گزارش یورو نیوز، نتایج قطعی نیز همین نتیجه را تایید کردند و نشان دادند که با وجود بعضی نظرسنجی‌ها مبنی بر احتمال پیروزی حزب «سیریزا»، «ائتلاف چپ گرایان تندروی یونان»، آنها نتوانستند اکثریت لازم را برای تشکیل دولت به دست بیاورند. این حزب چپگرا توانسته است با کسب نزدیک به ۲۷ درصد آرا (۷۱ کرسی) در جایگاه دوم قرار بگیرد. حزب سوسیالیست «پاسوک» نیز توانست بیش از دوازده درصد آرا (۳۳ کرسی) را کسب کند.
حزب دموکراسی نوین موافق اجرای تدابیر ریاضتی در یونان است و چپ‌گرایان تندروی سیریزا مخالف آن هستند. اگر حزب راست‌گرای دموکراسی نوین با حزب سوسیالیست پاسوک دولت ائتلافی تشکیل دهند، بیش از ۱۶۲ کرسی از مجموع ۳۰۰ کرسی پارلمانی و اکثریت از آن این ائتلاف دولتی خواهد شد.
اتحادیه اروپا و آمریکا از نتایج به دست آمده از سوی حزب محافظه کار «دموکراسی نوین» ابراز خشنودی کرده‌اند. هرمان‌فون رامپوی، ريیس شورای اروپا و خوزه مانوئل باروسو، ريیس کمیسیون اروپا از نتیجه اولیه انتخابات پارلمانی یونان ابراز رضایت کردند.
آنتونیوس ساماراس رهبر حزب محافظه کار دموکراسی نوین یونان همزمان با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی با حضور در جمع هواداران خود، ضمن تشکر از آنها بابت اعتماد به محافظه کاران، پیام روشن مردم کشورش به اروپا را تمایل به باقی ماندن در منطقه پولی یورو توصیف کرد. او که به‌عنوان رهبر حزب پیروز مامور تشکیل دولتی ائتلافی خواهد شد خطاب به ملت یونان و همتایان اروپایی‌اش گفت: «امروز یونانی‌ها نشان دادند که مایلند همچنان با یورو بمانند، به تعهدات کشورشان مفتخرند و برای رشد تلاش می‌کنند. این پیروزی‌ای برای تمام اروپاست. من از همه احزاب و گروه‌های سیاسی که چنین هدفی دارند دعوت می‌کنم که برای تشکیل یک دولت جدید با ثبات به‌ما بپیوندند.» باید دید آنتونیوس ساماراس برای تشکیل دولت ائتلافی نهایتا با چه احزابی به توافق خواهد رسید. او در سخنانی پیش از اعلام نتیجه انتخابات بر لزوم تشکیل دولت به هر قیمت ممکن و پرهیز از سه باره شدن این انتخابات تاکید کرده بود.
نتیجه انتخابات یونان خوش‌بینی سرمایه‌گذاران را در بازارهای سهام اروپایی به همراه داشت و این بازارها روز دوشنبه را با افزایش شاخص‌ها آغاز کردند. شاخص دکس فرانکفورت 5/1 درصد افزایش داشت. شاخص فوتسی 100 لندن افزایشی 3/1 درصدی را تجربه کرد.
شاخص‌های عمده در بازار بورس مادرید هم در آغاز روز شاهد افزایش ارزش بودند. ارزش پول یورو در برابر دلار هم به بالاترین میزان خود در یک ماه گذشته رسید. بسیاری از شاخص‌های بازارهای سهام اروپا هم بالاترین ارزش خود در یک ماه گذشته را تجربه کردند. پیروزی حزب حامی سیاست‌های ریاضت اقتصادی احتمال خروج یونان از منطقه یورو را که پیش‌تر مطرح شده بود فعلا منتفی کرد. بسیاری از ناظران انتخابات پارلمانی یونان را نقطه عطف واحد پول یورو ارزیابی کرده بودند که در صورت پیروزی حزب مخالف سیاست‌های اتحادیه اروپا، می‌توانست خروج این کشور از منطقه یورو و آغاز فروپاشی این واحد پول اروپایی را به همراه داشته باشد.
چشم گروه بیست به نتایج انتخابات یونان
رهبران بیست کشور قدرتمند جهان روز دوشنبه در لوس کابوس مکزیک درنشست گروه بیست گردهم آمدند تا درباره چالش‌های اصلی جهان بحث و تبادل‌نظر کنند.
بسیاری از رهبران کشورها و اتحادیه اروپا در این نشست حاضر شده‌اند. رهبران اروپایی گروه بیست یکشنبه تلفنی درباره بحران اقتصادی اروپا گفت‌وگو کردند. ماریو راخوی، نخست وزیر اسپانیا که کشورش درگیر یکی از بی‌سابقه‌ترین بحران‌های اقتصادی است نیزدر این نشست شرکت می‌کند. راخوی گفت که هدف از گفت‌وگوهای روز یکشنبه دادن اعتمادی دوباره به اروپا و واحد پولی مشترک یورو بوده است. نخست وزیر اسپانیا گفت که یورو نبض حیاتی اروپا است. او تصریح کرد که اسپانیا پس از ورود به منطقه مالی یورو پیشرفت‌های زیادی در زمینه اقتصادی به دست آورده است.
انتخابات یونان و حل مشکلات اقتصادی این کشور و بحران بدهی‌های اسپانیا محور اصلی گفت‌وگوها میان رهبران بیست کشور صنعتی جهان به علاوه اسپانیا است. درهمین باره سخنگوی وزارت دارایی چین با اعلام رضایت از پیروزی راست‌ها در انتخابات پارلمانی یونان اعلام کرده است که کشورش تمام توان خود را به‌کار می‌گیرد تا یونان درحوزه مالی منطقه یورو بماند.
نشست سران گروه بیست منتقدانی زیادی دارد که می‌گویند سیاست‌های گروه بیست ثروتمندان را سرمایه‌دارتر و فقرای جهان را فقیر و فقیرتر می‌کند. جای این منتقدان و معترضان در نشست لوس کابوس خالی نبود.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۵:۵۱:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد