٤٨٠ میلیون مترمکعب تولید روزانه پارس جنوبی

٤٨٠ میلیون مترمکعب تولید روزانه پارس جنوبی
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد روزانه ٤٨٠ میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس جنوبی تولید می شود که با ترمیم خطوط لوله فازهای ١٩ و ١٦ تا 2 هفته دیگر، تولید گاز از این میدان به بیش از ٥٠٠ میلیون مترمکعب در روز می رسد.

چندی پیش در پی آسیب خط لوله دریایی فازهای ١٩ و ١٦پارس جنوبی، روند انتقال گاز از سکوهای دریایی به پالایشگاه خشکی با اختلال روبرو شد.
برخورد لنگر کشتی ها به عنوان یکی از علت های اصلی بروز این حادثه هاست.
در پی این رخداد، روند بازسازی خطوط لوله آغاز شد و قرار است بزودی تزریق گاز به خطوط لوله آسیب دیده فازهای 16 و 19 از سرگرفته شود.
بر این اساس، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از ترمیم خطوط لوله دریایی فازهای ١٩ و ١٦ پارس جنوبی تا پایان بهمن ماه امسال خبر داد.
به نوشته پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، «محمد مشکین فام» گفت: با بازسازی بخش آسیب دیده این خطوط، تولید بیش از یک میلیارد فوت مکعب گاز از سکوها تا 2 هفته دیگر آغاز می شود.
وی افزود: شرایط بازسازی خطوط دریایی فازهای ١٩ و ١٦ به طور کامل آماده است و در پی پایداری وضعیت جوّی دریا، عملیات ترمیم این خطوط آغاز می شود.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد گروه های فنی و تخصصی در حال بررسی علت بروز این حادثه اند و تلاش می کنیم در سریع ترین زمان ممکن تعمیر را انجام دهیم و با اتصال دوباره منابع گازی فراساحل به بخش خشکی، برای پالایشگاه هر کدام از فازها یک میلیارد فوت مکعب گاز ارسال کنیم.
مشکین فام اضافه کرد: با وجود حادثه رخ داده، تلاش شده است با هیچ گونه افت تولید در پارس جنوبی روبرو نشویم، بلکه به میزان تولید گاز کشور از این میدان افزوده شود.
به گفته وی، با بهره برداری دوباره سکوهای این فازها و سکوی ١٧B، تولید گاز از این میدان از روزانه ٤٨٠ میلیون مترمکعب کنونی، به ٥٤٠ میلیون مترمکعب تا پایان اسفندماه می رسد.
مشکین فام اعلام کرد سکوی ١٩A به طور کامل در حال بهره برداری است و از مجموع تولیدات این سکو و همچنین با استفاده از گاز ترش فازهای ٦ تا ٨ ، روزانه ٢٨ میلیون مترمکعب گاز در فاز ١٩ شیرین سازی و به شبکه سراسری فرستاده می شود.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به تولید گاز سکوی فاز ٢١ اشاره کرد و گفت: این سکو با ظرفیت تولید ٢٨ میلیون مترمکعب گاز در حال بهره برداری است و بخشی از گاز ترش آن به پالایشگاه خشکی فازهای ٢٠ و ٢١ و بخشی نیز به پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ منتقل می شود.
وی تاکید کرد تلاش برای راه اندازی همه بخش های فازهای ١٩، ٢٠ و ٢١ تا پایان امسال ادامه دارد و گفت: وزارت نفت و ریاست جمهوری درباره بهره برداری رسمی از این فازها تصمیم نهایی را می گیرند.
به گزارش ایرنا، میدان گازی پارس جنوبی (یا گنبد شمالی در بخش قطری)، بزرگ ترین میدان گازی مستقل جهان به شمار می رود که با برخورداری از 34.2 تریلیون مترمکعب گاز استحصال پذیر، نزدیک به ١٩ درصد از کل ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است.
این میدان گازی در عمق بیش از سه هزار متری از بستر خلیج فارس و در محوطه ای به وسعت ٩هزارو ٧٠٠ کیلومتر مربع قرار دارد.
نزدیک به سه هزار و ٧٠٠ کیلومترمربع از این میدان مشترک، در آب های سرزمینی ایران و 6 هزار کیلومتر مربع از آن در آب های قطر واقع شده است.

منبع خبر: ایرنا
  ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲:۲۴:۵۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد