پیش بینی قیمت جهانی طلا

پیش بینی قیمت جهانی طلا
عوامل متعددی در ماه جاری بر روند تغییرات قیمت طلای جهانی اثر گذاشته است. این عوامل در برهه‌ای کمتر از 20 روز گذشته، سرنوشتی نوسانی با برآیندی نزولی را برای قیمت جهانی اونس طلا رقم زده‌اند، به طوری که قیمت از حدود 1610 دلار در ابتدای ماه جاری شمسی به کمتر از 1585 دلار در روزهای اخیر تنزل یافته است.
عوامل متعددی در ماه جاری بر روند تغییرات قیمت طلای جهانی اثر گذاشته است. این عوامل در برهه‌ای کمتر از 20 روز گذشته، سرنوشتی نوسانی با برآیندی نزولی را برای قیمت جهانی اونس طلا رقم زده‌اند، به طوری که قیمت از حدود 1610 دلار در ابتدای ماه جاری شمسی به کمتر از 1585 دلار در روزهای اخیر تنزل یافته است. در حال حاضر قیمت اونس جهانی با 5/7 درصد رشد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل مواجه است.
نگاهی به بازارهای جهانی نشان می‌دهد که اروپا همچنان در کما است، به طوری که شاخص فوتسی لندن با منفی 3 درصد کاهش در روز گذشته مواجه بود. در حالی که شاخص‌های سهام آمریکایی برعکس روند مثبتی را نشان می‌دهند. شاخص تولیدات صنعتی منطقه یورو نیز در هفته گذشته با 4/2 درصد کاهش مواجه بود و بیکاری در این منطقه به بیش از 11 درصد رسیده است. عکس این وضعیت را در ایالات متحده آمریکا شاهدیم. نرخ رشد تولیدات صنعتی این کشور به حدود 5 درصد ارتقا یافته و بیکاری نیز در مقایسه با ابتدای سال با کاهشی در حدود یک درصد به 2/8 درصد رسیده است. در عین حال تفاوت رشد اقتصادی آمریکا و اروپا در حال حاضر به حدود 5/2 درصد می‌رسد (نرخ رشد آمریکا 1/2 و اروپا منفی 4/0 درصد است). تمام این موارد به تقویت دلار در برابر یورو منجر شده است. در حقیقت باید گفت طلا و سایر فلزات گرانبها به عنوان تضمین سرمایه‌گذاری قلمداد می‌شوند و در شرایطی که ریسک سرمایه‌گذاری‌ها در جهان افزایش می‌یابد یا وضعیت اقتصادی دلار به عنوان یک واحد پولی جهانروا تضعیف می‌شود، سرمایه‌گذاران با هجوم به دارایی‌های پایداری همچون طلا، مانع از افت ارزش دارایی‌های خود می‌شوند. در حال حاضر با روند کنونی انتظار می‌رود این استقبال از طلا کاهش یابد و بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها متوجه بازارهای دیگر شود. در نقطه مقابل با پیش‌بینی روند افزایشی قیمت نفت و اثرات آن بر رشد اقتصادی کشورهای جهان، بعید نیست یک بار دیگر طلا به عنوان یک دارایی قابل اتکا همچنان در معرض توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد. بانک آلمان پیش‌بینی کرده ممکن است قیمت اونس طلا تا 2050 دلار نیز تا سال آینده افزایش یابد، هر چند این بانک پیش‌بینی خود را برای امسال از 1800 دلار به 1726 دلار تقلیل داده است. در عین حال صندوق بین‌المللی پول رشد 2 درصدی را برای اقتصاد آمریکا محتمل می‌داند و پیش‌بینی کرده این نرخ با اعمال سیاست‌های بودجه‌ای مانند کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات تا 2013 به 4/2 درصد می‌رسد. در حال حاضر آنچه با ایجاد نااطمینانی در شرایط اقتصادی جهان منجر به بروز ریسک‌های سرمایه‌گذاری شده و ممکن است بر قیمت دارایی‌هایی همچون طلا اثرگذار باشد بحران بدهی کشورهای اروپایی است، تا جایی که به گفته کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول، «هیچ کشوری بالا نخواهد رفت اگر به بدهی‌های سنگین و در حال افزایش زنجیر شده باشد.» مرکز پیش‌بینی‌های مالی آمریکا نیز در جدیدترین پیش‌بینی خود قیمت طلای جهانی را تا پایان سال برای ماه‌های جولای تا نوامبر به صورت روند مندرج در نمودار همراه پیش‌بینی می‌کند؛ روندی که از کاهش شدید این نرخ در ماه نوامبر حکایت دارد. 

شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۷:۲۹:۴۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد