ایران سهم طلا در ذخایر ارزی خود را افزایش می‌دهد

ایران سهم طلا در ذخایر ارزی خود را افزایش می‌دهد
فایننشال تایمز با اشاره به افزایش واردات طلای ایران از ترکیه تصریح کرد ایران می خواهد سهم طلا را در ذخایر ارزی خود افزایش دهد چرا که شما همیشه می توانید طلا را بدون کاهش ارزش به پول نقد تبدیل کنید.
فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت بر اساس آمارهای منتشره توسط موسسه آمار ترکیه، حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در ماه می با 513.2 درصد رشد مواجه بود و به رقم 1.7 میلیارد دلار رسید. حجم عمده ای از این مبادلات مربوط به صادرات طلا به ایران بوده که در ماه های اخیر رشد چشمگیری داشته است. حدود 1.4 میلیارد دلار طلا از ترکیه به ایران صادر شده که 84 درصد کل مبادلات تجاری ایران با ترکیه را تشکیل می دهد.
بر اساس این گزارش در ماه های اخیر، کشورهای غربی و به خصوص آمریکا و اتحادیه اروپا حلقه تحریم های مالی علیه ایران را تنگ تر کرده اند. در ماه مارس، ارتباط ایران از سوئیفت (شبکه جهانی پرداخت ها) قطع گردید و همین مسئله به میزان زیادی جلوی انجام مبادلات مالی تجاری این کشور با کشورهای دیگر را گرفت.
ایران اکنون تلاش می کند  راه های دیگری را برای دریافت پول نفت خود بیابد که از جمله می توان به روش هایی نظیر استفاده از طلا، یوان چین و روپیه هند برای دور زدن تحریم ها و خرید مواد غذایی مورد نیاز کشور اشاره کرد.
گوخان آکسو، معاون پالایشگاه طلای استانبول، که یکی از بزرگترین شرکت های طلا سازی تکیه محسوب می شود در این زمینه گفت: «ایران بسیار مشتاق است که سهم طلا را از مجموع ذخایر خود افزایش دهد.» وی افزود: «شما همیشه می توانید طلا را بدون کاهش ارزش به پول نقد تبدیل کنید.»
بر اساس این گزارش، ایران از طلا به  جای دلار در معاملات خود با سایر کشورها بهره می برد. ایران حدود 40 درصد نفت مورد نیاز ترکیه را تامین می کند و همین مسئله ترکیه را شدیدا وابسته نفت ایران ساخته است. در حالی که ترکیه میزان واردات نفت خود از ایران را در پی فشارهای غرب به میزان قابل توجهی کاهش داده است، بعید به نظر می رسد که حجم واردات نفت ترکیه از ایران به صفر برسد. بر اساس گزارش گلدن ساکس، ترکیه برای هر بشکه نفت ایران، 6 دلار کمتر از نفت برنت می پردازد.
به گفته اوگور گورسس، اقتصاد دان و ستون نویس روزنامه دیلی رادیکال ترکیه، آنکارا تنها در فاصله ماه های مارس و می امسال، حدود 58 تن طلا به ایران صادر کرده است.
گورسس افزود: « در ماه مارس صادرات طلای ترکیه افزایش یافته، بطوری که صادرات طلای ترکیه در مقایسه با مارس 2011، 36 برابر شده... باید دید که آیا این روند باز هم شاهد افزایش خواهد بود یا نه. ایران 3 میلیارد دلار از سپرده های خود را از طریق عملیات مالی با ترکیه به طلا تبدیل کرده ، تا بتواند تحریم ها را دور بزند.»
بر اساس این گزارش وضعیت کنونی ایران را می توان فرصتی طلایی برای اقتصاد ترکیه ارزیابی کرد. کسری تجاری ترکیه در ماه می، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود 1.6 میلیارد دلار کاهش یافته است. همچنین در یک سال منتهی به ماه می، کسری تجاری آنکارا 8.3 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده است.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۲۰ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۷:۵۳:۲۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد