طلای جهانی از مرز 1600 گذشت

طلای جهانی از مرز 1600 گذشت
یک روز پس از آغاز مرحله جدید تحویل سکه‌های پیش فروش شده، قيمت سكه در بازار افزايش يافت. افزايش قيمت به دليل بالا رفتن قیمت طلا در بازارهای جهانی بود. نرخ فروش سکه در بازار داخلی با حداقل 7 هزار تومان افزایش، به 715 هزار تومان رسید. در بازار ارز نیز قیمت دلار تا 1928 تومان افزایش یافت البته نوسان شدید قیمت‌ها نرخ‌های بالاتری را نیز برای آن در پی داشت. اعلام برخی خبر‌ها از نشست غیر علنی مجلس نیز در افزایش قیمت دلار موثر واقع شد.
یک روز پس از آغاز مرحله جدید تحویل سکه‌های پیش فروش شده، قيمت سكه در بازار افزايش يافت. افزايش قيمت به دليل بالا رفتن قیمت طلا در بازارهای جهانی بود. نرخ فروش سکه در بازار داخلی با حداقل 7 هزار تومان افزایش، به 715 هزار تومان رسید. در بازار ارز نیز قیمت دلار تا 1928 تومان افزایش یافت البته نوسان شدید قیمت‌ها نرخ‌های بالاتری را نیز برای آن در پی داشت. اعلام برخی خبر‌ها از نشست غیر علنی مجلس نیز در افزایش قیمت دلار موثر واقع شد.
دیروز قیمت خرید روزانه سکه تمام بهار آزادی در بانک ملی مانند روز اول 662 هزار تومان اعلام شد. اين در حالي است كه در بازار نقدی سکه روندی پر شتاب به خود گرفته و اعلام نرخ خرید نقدی توسط بانک آن هم با نرخ 662 هزار تومان، بر خلاف انتظار قیمت‌ها را افزایش داد. تلاش بانک مرکزی برای نگاهداشت ذخایر طلا با وجود تعهد فروش تقریبا 72 تن طلا از ذخایر طلایی خود در قالب ثبت نام تقریبا 9 میلیون و 318 هزار سکه،در این روزها علائمی از لزوم کنترل تزریق سکه به بازار داده است. در تازه ترین اظهارنظر‌ها، مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های بانک مرکزی تاکید کرده که برنامه ای برای پیش فروش دوباره سکه وجود ندارد.
در بازار قیمت سکه طرح قدیم نیز با 10 هزار تومان افزایش تا محدوده 720 هزارتومان گران شد. نیم سکه 5 هزار تومان و ربع سکه 2 هزار تومان افزایش یافته و به ترتیب 360 هزار تومان و 182 هزار تومان فروخته شدند. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای 17 عیار بدون اجرت ساخت در بازار تهران با 3800 تومان افزایش تا 316 هزار تومان بالا رفت. قیمت هر گرم طلای 18 عیار هم با 877 تومان افزایش به مرز 73 هزار تومان نزدیک تر شده است. در بازار ارز قیمت هر دلار آمریکا ساعات اولیه بازار دیروز نرخ 1920 تومان را به مرور پشت سر گذاشته و تا غروب از مرز 1930 تومان گذشت اما مرتبا در سطوح زیر 1930 تومان نوسان داشت. قیمت یورو نیز با حداقل 10 تومان افزایش تا 2350 تومان بالارفت. قیمت سایر ارزها نیز روز گذشته به کرات نوسان داشت.
در بازار گفته شد که افزایش قیمت‌ها هیجانی بوده و برخی انتظار داشتند که این قیمت پایین‌تر آمده و سطح مقاومتی ایجاد شده را بشکند. در عین حال برخی با اعلام اینکه این سطح قیمت با وجود ورود ارزهای ارزان‌تر به این سطح رسیده پیش‌بینی می‌کردند که در صورتی که روند فروش دلار‌های ارزان‌تر متوقف شود، قیمت دلار به سطوح قیمتی بالاتری دست خواهد یافت.
دیروز در مجلس رییس کل بانک مرکزی برای برداشته شدن سهمیه ارز مسافری پیشنهادی داشت. وی البته سهمیه 400 دلاری ارز مسافری برای حج تمتع را از این پیشنهاد مستثنی کرده و در عین حال از اهتمام بانک مرکزی برای تصویب نهایی این طرح در مرجع مورد رسیدگی‌کننده که احتمالا شورای پول و اعتبار خواهد بود، سخن گفت. پیش‌تر نیز ارسلان فتحی‌پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از برداشته شدن این سهمیه خبرداده بود. خبری که البته چندان جدی گرفته نشد. انتشار این خبر هم در بازار بلافاصله در کانون توجهات بازاریان و دلالان ارز قرار گرفت که گفته شد بر نوسان قیمت ارز موثر واقع شده بود. برخی از مقامات واکنش منفی نسبت به برداشته شدن سهمیه ارز مسافری داشتند. معاون ارزی سابق بانک مرکزی از حذف ارز مسافری انتقاد کرد. سید کمال سید علی با بیان اینکه حذف ارز مسافری تقاضای بیشتری را روانه بازار آزاد می‌کند، بر امکان کلاهبرداری‌های بیشتر در بازار در مواجهه با تقاضای خرید ارز تاکید کرد. وی افزایش دلارهای تقلبی در بازار را پیامدهای احتمالی این شرایط دانست. معاون ارزی سابق بانک مرکزی پیش‌تر کل ارز اختصاص یافته به مسافران را 11 میلیارد دلار در سال عنوان کرده بود که در مقایسه با 100میلیارد دلار درآمدهای سالانه نفت در میزان قابل ملاحظه‌ای ندانسته بود.
بهای جهانی طلا در واپسین ساعات کاری غروب دیروز به وقت تهران از 1600 دلار گذشت. دلیل عمده این افزایش در کنار عواملی همچون نگاه‌های مثبت به حمایت آلمان برای اعطای وام به اسپانیا خبری است که غروب روز گذشته در خبرگزاری‌ها انتشار یافت. بنابر این گزارش EWALD NOWOTNY سیاست‌گذار پولی بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که این بانک به منابعی دسترسی پیدا کرده که سرمایه بانک مرکزی اروپا را برای کمک به رفع بحران بدهی‌ها تامین می‌کند. این اظهارات باعث افزایش نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا تا 23/1 شد که همراستا با تقویت قیمت طلا، افت ارزش دلار را در بازارهای جهانی نسبت به روزهای اخیر سبب شد.
دیروز قیمت طلا در بازارهای جهانی با 26 دلار رشد دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا 1602 دلار بالارفت. فارغ از افت قیمت نفت در بازارهای جهانی، قیمت طلا در هفته گذشته به شدت تحت تاثیر بحران بدهی‌ها در اسپانیا و یونان بود. نگاه خوشبینانه سرمایه‌گذاران به رای آلمانی‌ها به اعطای وام به اسپانیا در روز گذشته بازتاب مثبتی برای طلا به همراه داشت.در عین حال افت ارزش دلار در مقابل یورو يكي ديگر از عوامل افزايش قيمت طلا بود و برابری یورو به دلار که در روزهای اخیر تا 20/1 افت کرده بود، دیروز تا 21/1 بالا رفت. برخی در بازارهای جهانی از تاثیر مسائل ژئوپلتیک در منطقه خاورمیانه بر قیمت طلا سخن گفته و در عین حال تاثیر آن را تداوم دار ارزیابی نکرده‌اند. در كنار اين دلايل افزايش هزينه نهايي توليد و استخراج طلا نيز از عوامل بالا رفتن قيمت ذكر شده است. نتیجه مجموع این شرایط خریدهای عمده طلا در بازارهای جهانی بود که افزایش قیمت را برای طلا رقم زد.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.       
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۵ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۹:۴۱:۲۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد