طلای قاچاق ترکیه در بازار طلا

طلای قاچاق ترکیه در بازار طلا
مددپور با اشاره به اینکه ورود طلای قاچاق از ترکیه بسیار ارزان‌تر از طلای ساخت داخل تمام می‌شود، افزود: ترکیه توانسته صنعت طلای ایران را تصرف کند.

سلیمان مددپور امروز در نشست خبری همایش ملی هنرصنعت طلا و جواهر ایران که 21 اسفند ماه در تهران برگزار می شود، گفت: مالیات بر ارزش افزوده مشکلات زیادی را برای هنرصنعت طلا و جواهر ایران به بار داشت به گونه‌ای که در روزهای اخیر این مشکلات در حال تبدیل شدن به یک معضل است.

وی با بیان اینکه در راستای بیان مشکلات هنر صنعت طلا و جواهر همایش ملی هنر صنعت طلا و جواهر ایران در 21 اسفند ماه با دعوت از مسئولان کشوری و فعالان این صنعت و همچنین نمایندگان مجلس در تهران برگزار می شود، افزود: امیدواریم با برگزاری این همایش بتوانیم راهکارهای اجرایی و قابل قبولی از طرف فعالان این حوزه به دولت و مجلس جهت از میان برداشتن مشکل مالیات بر ارزش افزوده ارائه دهیم.

 مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه، تولید و صادرات طلا، جواهر و نقره ایران با اشاره به اینکه در این همایش بررسی اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در صنعت طلا و جواهر، حمایت از تولید ملی و ورود تکنولوژِی های روز دنیا و تاثیر آن بر صنعت هنر طلا و جواهر مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: مهمترین موضوع قابل بررسی در این همایش بررسی مالیات بر ارزش افزوده است.

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده در صنعت هنر طلا و جواهر هم از ارزش کل طلا و هم از سود طلا برداشت می‌شود، بیان کرد: این یک فاجعه اقتصادی است در واقع همین بلا را هم بر سر فرش دستباف آوردند و این صنعت را فدای یکسری از مسائل کردند.

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه، تولید و صادرات طلا، جواهر و نقره ایران با اشاره به اینکه اگر بودجه دولت با مشکل مواجه است چرا باید این را از هنر صنعت طلا و جواهر تامین کنند، تصریح کرد: این صنعت در حال فروپاشی است واقعیت این است که وقتی مغازه های طلا فروشی نمی تواند طلای خود را به فروش برسانند ما تولید کنندگان هم نمی توانیم محصول خود را عرضه کنیم چون قیمت تولید جواهر در ایران نسبت به مشابه خارجی آن بسیار افزایش یافته است.

مددپور با اشاره به اینکه ورود طلای قاچاقاز ترکیه بسیار ارزان‌تر از طلای ساخت داخل تمام می‌شود، افزود: ترکیه توانسته صنعت طلای ایران را تصرف کند.

وی با بیان اینکه از دولت می خواهیم تا زمانی برگزاری همایش ملی هنر صنعت طلا و جواهر ایران هیچ قانونی را جهت تصویب به مجلس ارائه نکند تا جمع بندی های فعالان این حوزه در روز برگزاری همایش در اختیار دولت و مجلس قرار بگیرد، بیان کرد: دولت لایحه‌ای را در خصوص مالیات بر ارزش افزوده تهیه کرده‌ و قرار است آن را جهت تصویب به مجلس بفرستد.

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه، تولید و صادرات طلا، جواهر و نقره ایران گفت: براساس این لایحه مالیات بر ارزش افزوده از 9 درصد به 3 درصد کاهش یافته اما واقعیت این است که ما این را هم قبول نداریم.

پنداروند، دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران نیز در این نشست خبری با بیان اینکه معتقدم دولتمردان ما نه تنها صنعت طلای کشور را کم می شناسند بلکه آن را اصلا نمی شناسند افزود: اگر دولتمردان این صنعت را می شناختند امروز با مشکل مواجه نبودند.

 وی با بیان اینکه دولت به این صنعت هیچ گونه اشرافی ندارد تصریح کرد: گردش مالی این بازار در جهان بالغ بر هزار میلیارد دلار است که سهم ایران از این گردش مالی نیز سهم خوبی است چون اقبال مردم به خرید این محصول به عنوان سرمایه پایدار بسیار خوب است البته نگاه مصرف کنندگان ما هم یک نگاه سرمایه ای است.

پنداروند با اشاره به اینکه تمام کشورهای دنیا آرزو دارند که در بازار جذاب طلای ایران حضور یابند، گفت: زمانی بازار به دست ما بود و نه تنها نیاز کشور را تامین می کردیم بلکه صادرات هم داشتیم حرف ما این است با توجه به مشکلات پیش آمده اگر دولت از این صنعت حمایت کند امروز نیز می توانیم نیاز داخل را تامین کرده و از خروج میلیاردها دلار از کشور نیز جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: وزیر اقتصاد فردی بسیار توانمند است و از مشاوران بسیار قوی نیز برخوردار است ولی متاسفم که چرا ایشان علی رغم توانمندی به صنعت طلا و جواهر ورود پیدا نکرده و آن را شکوفا نمی کنند.

وی اضافه کرد: یکی از پتانسیل های این صنعت جذاب بودن آن است به همین دلیل بسیار از جوانان علاقه مندند به آن ورود پیدا کنند اما متاسفانه الان بازار طلا نداریم.

دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران گفت: سوال ما از رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی و سخنگوی دولت این است که از 16 هزار میلیارد تومانی که به احیای واحدهای کوچک ومتوسط تولیدی اختصاص داده شده سهم طلا و جواهر کشور چه میزان است.
 
ذوالفقاری، مشاور کمپین اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه وضعیت نامناسب هنر صنعت طلا و جواهر موجب شده تا هنرمندان کشورمان به کشورهای هندوستان، تاجیکستان و ترکیه مهاجرت کنند، گفت: سیاست های غلط در این حوزه موجب تعطیلی 4000 واحد تولیدی و فروشنده طلا و همچنین بیکاری 30 هزار نفر شده است.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه وضعیت موجود جامعه را به سمت استفاده از بدلیجات که هیچ ارزشی ندارد کشانده است گفت: هر اندازه که پول بابت خرید بدلیجات قاچاق داده می شود ارز از کشور خارج می کنیم و این در حالی است که بدلیجات هیچ ارزش و آورده ای هم ندارد.

منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۶:۲۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد