حامد سلطانینژاد در پاسخ به پرسشی درخصوص نقش بورس کالا در شفافسازی قیمت سنگآهن گفت: در پیش گرفتن اقدامات عملی به منظور تحقق این مساله منوط به حضور و پذیرش شرکتهای سنگآهنی در بورس کالا است.مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران افزود: با توجه به تقویت پروسه قیمتگذاری سنگآهن در بورس کالا طی دو، سه ماه گذشته به موجب ماده 37 قانون رفع موانع تولید، درخواستهایی از سوی شرکتهای سنگآهنی برای پذیرش محصولات در بورس کالای ایران ارائه شده است.
وی همچنین سهم شرکتهای متوسط و کوچک سنگآهنی از این بازار را تنها 5 درصد عنوان کرد و گفت: موفقیت بورس کالا در روند قیمتگذاری سنگآهن منوط به ورود شرکتهای بزرگ سنگآهنی در این بازار است.سلطانینژاد ادامه داد: با توجه به اهمیت این مساله، بورس کالا در مذاکره با شرکتها و تولیدکنندگان بزرگ سنگآهن تلاش دارد تا شرایط را برای پذیرش محصولات این شرکتها به منظور تمرکز قیمتگذاری سنگآهن در بورس کالای ایران تسهیل سازد.وی یادآور شد: دولتی بودن شرکتهای سنگآهنی و فولادی در گذشته سبب شده بود تا این شرکتها درخصوص قیمتگذاری سنگآهن مشکلی نداشته باشند؛ اما اکنون با خصوصی شدن این شرکتها نیاز به تغییر روش قیمتگذاری ضروری شده است و تنها مکانی که میتوان قیمت سنگآهن را بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا کشف قیمت واقعی و معامله کرد، بورس کالای ایران است.
این مقام مسوول با بیان اینکه قیمتگذاری سنگآهن به دلیل تنوع فرآوردههای سنگآهنی و تعدد معاملات آنها و همچنین محل تحویل محصول باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد، تاکید کرد: در جلساتی که با بزرگان صنعت سنگآهن در حال برگزاری است درخصوص انواع و اقسام محصولات و روشهای مختلف کشف قیمت آنها به گفتوگو میپردازیم و امیدوار هستیم که خروجی مناسبی از این جلسات بیرون بیاید.مدیرعامل بورس کالا از تفاوت در محاسبه هزینههای شرکتهای سنگآهنی و فولادی بهعنوان یکی از گرههای موجود در اقتصاد کشور نام برد و گفت: در حال حاضر هزینه سنگآهنیها ریالی است و با تورم ریال هم مواجهاند، اما محصول نهایی این زنجیره که فولاد است، همواره بر اساس قیمتهای واقعی به فروش میرسد. بر این اساس نوساناتی که ایجاد میشود همواره سبب شده است که حاشیه سود سنگآهنیها نزولی باشد.وی با تاکید بر اینکه باید ترتیبی قرار داده شود که هر دو صنعت سنگآهن و فولاد از ارزشافزودهای که ایجاد میکنند به تناسب فعالیتشان بهرهمند شوند، تصریح کرد: براین اساس در پروسه قیمتگذاری سنگآهن در ابتدا باید مشخص شود که در زنجیره تولید فولاد، کدام محصول با توجه به ترکیب سهامداری آنها، میتواند از سوی بورس کالا قیمتگذاری شود، همچنین باید تمامی ذینفعان این زنجیره اعم از خریداران و فروشندگان و مناسبتهای آنها مشخص شود.