طلا؛ بیشترین صعود قیمتی در سه ماه گذشته

طلا؛ بیشترین صعود قیمتی در سه ماه گذشته
طلا در هفته گذشته در حدود 3 درصد رشد قيمت داشت كه بيشترين ميزان رشد هفتگي از سه ماه گذشته تا كنون بود.
طلا در هفته گذشته در حدود 3 درصد رشد قيمت داشت كه بيشترين ميزان رشد هفتگي از سه ماه گذشته تا كنون بود. علاوه بر عوامل ديگر شايد تاثيرگذار‌ترين دليل افزايش قيمت طلا در هفته گذشته تشديد نگراني‌ها در مورد «صخره بودجه» و خطر ركود اقتصادي آمريكا ناشي از آن باشد. موضوعي كه تقاضا براي طلا به عنوان مأمن سرمايه‌گذاري را افزايش داده است. نفت كه در ابتداي هفته به دليل برخي شوك‌ها (طوفان آمريكا و وجود تنش‌های سیاسی در خاورميانه) افزايش يافته بود. در ميانه هفته پس از انتشار گزارش موسسه اطلاعات انرژي آمريكا مبني بر افزايش عرضه نفت توسط كشورهاي توليد‌كننده غير‌اوپك كاهش يافت، اما در پايان هفته با توجه به اخبار اقتصادي مناسب از آمريكا باز هم اندكي تقويت شد. در مجموع قيمت‌هاي نفت در كل هفته اندكي افزايش يافت.
نوسانات هفته گذشته طلا در بازار نيويورك در محدوده هزار و 684 دلار و 41 سنت تا هزار و 731 دلار و 9 سنت براي هر اونس در نرخ‌هاي پاياني ثبت شد. پس از افت 2 درصدي طلا در هفته ماقبل، در روز نخست هفته شاهد افزايش تقاضاي خريد از سوي سرمايه گذاران فلز زرد بوديم. گرچه تقويت دلار در اين روز تاحدودي از فشار افزايشي بر قيمت طلا مي‌كاست، اما طلا با افزايش 4 دهم درصدی به 66/1683 دلار براي هر اونس رسيد. حجم مبادلات نيز به علت در پيش بودن انتخابات آمريكا، در اين روز كم بود. تقاضاي فيزيكي طلا نيز در اين روز با بهبودي روبه‌رو شد. مبادلات طلا از هنگ كنگ به چين در ماه سپتامبر نسبت به سال گذشته 23 درصد افزايش يافت و به 66/711 تن رسيد و نشان داد كه تقاضاي طلا افزايش يافته است.
در روز سه شنبه طلا در راستاي روز گذشته، 2 درصد ديگر نيز افزايش يافت. پيروزي احتمالي باراک اوباما در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا احتمال ادامه سياست‌هاي فوق انبساطي از سوي فدرال رزرو را تقويت مي‌كرد و اين موضوع به افزايش ارزش طلا انجاميد. افزايش ارزش بازار سهام و نفت خام نيز در اين روز همسو با طلا صورت گرفت. انتخاب اوباما به عنوان ريیس‌جمهور آمریکا گرچه به انتخاب مجدد بن برنانكه به عنوان رييس بعدي فدرال رزرو و ادامه سياست‌هاي فوق انبساطي كمك مي‌كرد، اما نگراني‌هايي كه پيرامون بحث «صخره بودجه»‌اي در آمريكا مطرح است، كماكان ادامه دارد كه این موضوع خود از فشار افزايشي طلا تا حدودي مي‌كاهد.
طلا در روز چهارشنبه گرچه در ابتداي روز، مقداري از ارزش اندوخته خود را از دست داد، اما در پايان با اندكي افزايش نسبت به روز گذشته، يعني در سطح 1716 دلار و 51 سنت براي هر اونس بسته شد. از سوی دیگر پيروزي اوباما در آغازين ساعات روز چهارشنبه به افزايش يك درصدي ارزش طلا انجاميد، اما با سپري شدن ساعت‌ها، نگراني از بحث صخره بودجه آمريكا، به عنوان عاملي كاهشي در قيمت طلا مطرح و توانست طلا را از هزار و 730 دلار و 40 سنت در هر اونس كه در اين روز به ثبت رسانده بود، پايين بكشد.
در روز پنج‌شنبه طلا روند صعودي اين هفته خود را تكرار و بيشترين ركورد هفته گذشته خود را ثبت كرد. ادامه خوش بيني‌ها از انتخاب اوباما به رياست جمهوري آمريكا و نگراني‌ها از برخی تنش‌ها در خاورمیانه، تقاضاي طلا به‌عنوان محل امن سرمايه‌گذاري را افزايش داد و به افزایش ارزش فلز زرد افزود. روز جمعه فلز زرد، سطوح روز پنج‌شنبه را حفظ كرد. ادامه بحث صخره بودجه‌اي در آمريكا و اصرار اوباما به افزايش ماليات‌ها و كاهش هزينه‌ها كه مي‌تواند اقتصاد آمريكا را به ركود وارد كند، نگراني‌ها را افزايش داد و طلا را به‌عنوان مامن امن سرمايه‌گذاري براي سرمايه‌داران جذاب كرد. در مجموع طلا در هفته گذشته بيشترين صعود هفتگي از اواخر اوت يعني در حدود 3 درصد را تجربه كرد. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۸:۲۸:۵۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد