4 عامل رشد قیمت طلا در سال‌های پیش رو

4 عامل رشد قیمت طلا در سال‌های پیش رو
در خصوص بازار طلا و پیش بینی قیمت گمانه زنی ها برای بلند مدت کار ساده‌اي نیست . اما در این میان در گزارشی چند دلیل برای افزایش قیمت طلا در سال 2013 عنوان شده است.
در خصوص بازار طلا و پیش بینی قیمت گمانه زنی ها برای بلند مدت کار ساده‌اي نیست . اما در این میان در گزارشی چند دلیل برای افزایش قیمت طلا در سال 2013 عنوان شده است. بنا براین گزارش وضعیت و شرایط بازار طلا به گونه‌اي است که به‌رغم آنکه در حال حاضر بهای این فلز فاصله‌اي تقریبا زیاد با رکورد امسال و سال قبل دارد، اما می‌توان برای سال 2013 پیش بینی متفاوتی از بهای طلا داشت. این امر با توجه به چند عامل اساسی و نگاهی به روند رشد بهای طلا در سال‌های گذشته ممکن می‌شود. براساس گزارش تابناک، در واقع 4 عامل اصلی وجود دارد که می‌تواند رشد بهای طلا در سال‌های پیش رو را رقم بزند.
رشد مداوم و قابل توجه پول بدون پشتوانه
با نگاهی به نمودار مشخص می‌شود که وضعیت پول بدون پشتوانه در اقتصاد جهانی به چه ترتیب است. همان‌گونه که در نمودار می‌توان مشاهده کرد، در سال‌های اخیر آمریکا و اغلب کشورهای توسعه یافته بیش از میزان تولید طلا در سطح جهانی اقدام به انتشار پول کرده‌اند که این امر به معنای محرکی بر بهای طلا است.
رشد شدید تقاضای جهانی طلا
در همان حال که بانک‌های مرکزی بزرگ جهان در حال انتشار پول هستند، افراد بیش از همیشه به طلا روی می‌آورند و سرمایه‌هاي خود را تبدیل به طلا می‌کنند، به خصوص در دو کشور بسیار مهم برای طلا یعنی هند و چین. دو کشوری که در سال 2002 به تنهایی 23 درصد از تقاضای جهانی طلا را در خود جای دادند.در حال حاضر این دو کشور به تنهایی نیمی از تقاضای جهانی برای طلا را یعنی در حدود 47 درصد از مجموع تقاضای جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.
خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی در سراسر جهان
از سوی دیگر بانک‌های مرکزی نیز به خصوص در کشورهای در حال توسعه با سرعتی سرسام آور در حال خرید طلا و ذخیره‌سازی این فلز گرانبها هستند. در سال 2012 این بانک‌ها مجموعا 493 تن طلا خریداری کرده‌اند که رکورد سال گذشته یعنی 457 تن را شکسته است. بسیاری بر آنند که این روند تداوم دارد که خود حمایتی از رشد بهای طلا را در سال 2013 در پی دارد.
تقاضای بیشتر از میزان عرضه
سمت دیگر این معادله میزان عرضه طلا است. در حال حاضر صنایع فعال در خصوص اکتشاف و تولید طلا به شدت با معضل دسترسی به منابع جدید مواجه هستند. بر اساس آماری که چندی پیش شرکت بریک منتشر کرده، این صنایع در سال 2011 به میزان 8 میلیارد دلار صرف اکتشاف منابع جدید طلا کرده‌اند، در حالی که رشد این اکتشافات با روندی نزولی مواجه شده است.
بلومبرگ نیز چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که در سال 1991 مجموع اکتشافات جدید معادن طلا برابر با 11 باب بوده در حالی که در سال 2011 این رقم به سه باب کاهش یافته است. نتیجه عدم تعادل در عرضه و تقاضای طلا نیز بر کسی پوشیده نیست. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۷:۳۹:۴۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد