کاهش قاچاق طلا به کشور

 کاهش قاچاق طلا به کشور
رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر کشور از کاهش قاچاق طلا به کشور از ماه‌های پایانی سال گذشته خبر داد.محمد کشتی آرای در مبادی ورودی برای جلوگیری از واردات طلای قاچاق را موثر دانست و گفت: «با کنترل‌هایی که در مبادی ورودی کشور صورت گرفته، تقریبا از بهمن‌ماه سال گذشته ورود طلای قاچاق به کشور به نسبت اواسط سال 95 کاهش یافته است.».

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر کشور از کاهش قاچاق طلا به کشور از ماه‌های پایانی سال گذشته خبر داد.محمد کشتی آرای در مبادی ورودی برای جلوگیری از واردات طلای قاچاق را موثر دانست و گفت: «با کنترل‌هایی که در مبادی ورودی کشور صورت گرفته، تقریبا از بهمن‌ماه سال گذشته ورود طلای قاچاق به کشور به نسبت اواسط سال 95 کاهش یافته است.»او افزود: «بازرسان ما همواره در حال رصد طلافروشی‌ها هستند و در صورت شناسایی کالای قاچاق آن را به اتحادیه گزارش می‌دهند که همه این گزارش‌ها نشان می‌دهد در اسفند سال گذشته و فروردین امسال طلای قاچاق کاهش یافته است.»کشتی‌آرای البته به این نکته نیز اشاره کرد که در حال حاضر بازار طلا به سمت رکود حرکت می‌کند و با کاهش مصرف طبیعتا ورود طلای قاچاق نیز کاهش می‌یابد.

به گفته او در مبادی ورودی کنترل‌ها بسیار شدید شده است و اگر طلای قاچاق کشف شود فرد دو برابر ارزش آن جریمه می‌شود که ریسک قاچاق را برای قاچاقچی افزایش می‌دهد.او در پاسخ به این پرسش که هر مسافر چند گرم طلا می‌تواند وارد کشور کند، گفت: «ورود مصنوعات طلا به کشور ممنوع است، ‌اما هر مسافر طبق قانون می‌تواند تا 150 گرم طلا وارد کشور کند. به گفته کشتی آرای قسمتی از طلای موجود ویترین‌ها طلاهایی است که مردم به‌صورت مسافری وارد کشور کرده‌اند و به طلافروش فروخته‌اند و معمولا طلافروشان به دلیل کیفیت و تنوع بالای این طلاها آن را آب نمی‌کنند و در ویترین می‌فروشند.»به گفته کشتی‌آرای اینکه گفته می‌شود طلاهای ترکیه و ایتالیا عیارشان پایین است صحت ندارد و تمام طلاهای ایتالیا و ترکیه 18عیار است.

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش که طرح شناسنامه‌دار کردن مصنوعات طلا به کجا رسید، توضیح داد: «قبل از عید مصوبات لازم برای شناسنامه‌دار کردن مصنوعات طلای ایرانی به تصویب رسید و امسال اجرایی خواهد شد. طرح شناسنامه‌دار شدن مصنوعات طلا برای جلوگیری از قاچاق صورت می‌گیرد که در این طرح کد‌های جدیدی تعریف شده که در اتیکت‌هایی که نصب می‌شود مشخصات کالا را مشخص می‌کند و می‌توان طلای تولید داخل را از طلای قاچاق تشخیص داد که در حال نهایی شدن است.»

او درباره تفاوت این طرح با کدرهگیری که پیش از این اجرا شده بود، گفت: «پیش از این سامانه‌ای از سوی سازمان ملی استاندارد به اسم کد رهگیری تعریف شده است که محل تولیدات مناطق مختلف کشور را مشخص می‌کند، اما این طرح کارآیی خود را به‌خاطر جعل‌هایی که صورت می‌گرفت از دست داد. ‌اما در حال حاضر کد دیگری تعریف می‌شود که قابلیت جعل کمتری دارد. دراین رابطه کارگروهی متشکل از موسسه استاندارد، سازمان صنعت و معدن، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وگمرک تشکیل شده است که روی این طرح کار می‌کنند.»

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۷:۳۲:۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد