چرایی افزایش قیمت طلا در جهان

چرایی افزایش قیمت طلا در جهان
نظر به اینکه چندی است قیمت طلا در جهان افزایش پیدا کرده است و به تبع آن قیمت سکه افزایشی بیش از 50درصد در کشورمان داشته است که جنجال‌های زیادی در پی داشت.
نظر به اینکه چندی است قیمت طلا در جهان افزایش پیدا کرده است و به تبع آن قیمت سکه افزایشی بیش از 50درصد در کشورمان داشته است که جنجال‌های زیادی در پی داشت. سه دلیل مهم برای این افزایش در نظر گرفته شده است:
(1) همان طور که می‌دانید در اقتصاد همیشه تقاضای مازاد باعث افزایش قیمت هر چیزی می‌شود. در سال گذشته و هم‌اکنون در بازار تقاضای بزرگی برای طلا به‌وجود آمده که باعث افزایش قیمت این‌ فلز شده است. در این افزایش تقاضا در سیر صعودی قیمت طلای سیاه بی‌تاثیر نبوده است. کشورهای صادر‌کننده نفت OPEC که روز به‌روز ثروتمندتر می‌شوند و دارای منابع مازاد بر نیاز می‌شوند در حالی که آمریکا که یک مصرف‌کننده نفت است. هر روز از بابت این موضوع در تنگنای بیشتری قرار می‌گیرد و باید برای نفت زیادی که وارد کشورشان می‌کنند منابع مالی زیادی از دست بدهند، ولی کشورهای صاحب نفت این منابع را روی یک پشتوانه مالی مستحکم وبا ارزش افزوده مانند طلا که ریسک پایینی دارد سرمایه‌گذاری می‌کنند. پس دلیل اول برای افزایش قیمت طلا، افزایش قیمت نفت در جهان و سود زیادی است که نصیب کشورهای صاحب نفت می‌کند.
(2) دلیل دوم افزایش رفاه اجتماعی در هند و چین است که اختلاف طبقاتی را کاهش داده و آنها را به طبقه متوسط و پولدار جامعه جهانی تبدیل کرده است. چنانکه در نیمه اول سال 2005 تقاضا برای مصرف طلا در هند 55درصد افزایش داشت.
(3) دلیل سوم کم ریسک بودن سرمایه‌گذاری روی طلاست؛ به طوری که کمتر سرمایه‌گذاری وجود دارد که همگام با بحران‌های جهانی تغییر نکند، اما طلا هر چند ریسک دارد؛ ولی ریسک سرمایه‌گذاری روی آن پایین است.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۶:۲۵:۱۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد