جزئیات اولین صندوق طلای بازار سرمایه کشور

 جزئیات اولین صندوق طلای بازار سرمایه کشور
نخستین صندوق سرمایه‌گذاری کالایی با دارایی پایه گواهی سپرده سکه طلا به نام صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس در بورس کالای ایران به‌زودی آغاز به‌کار می‌کند. مدیر سرمایه‌گذاری‌های جایگزین تامین سرمایه لوتوس پارسیان در خصوص جزئیات این ابزار جدید گفت: این صندوق از نوع صندوق‌ سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) است که ترکیب دارایی آن شامل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا خواهد بود.

نخستین صندوق سرمایه‌گذاری کالایی با دارایی پایه گواهی سپرده سکه طلا به نام صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس در بورس کالای ایران به‌زودی آغاز به‌کار می‌کند. مدیر سرمایه‌گذاری‌های جایگزین تامین سرمایه لوتوس پارسیان در خصوص جزئیات این ابزار جدید گفت: این صندوق از نوع صندوق‌ سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) است که ترکیب دارایی آن شامل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا خواهد بود. حسن کاظم‌زاده با اشاره به اینکه موافقت اصولی تاسیس این صندوق در آذر ماه سال گذشته از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ و در اسفند سال گذشته مجمع موسس این صندوق تشکیل شد، افزود: در فروردین ماه سال جاری هم اساسنامه و امیدنامه این صندوق به تصویب رسید و اکنون جزئیات این صندوق مشخص و نهایی شده است. وی گفت: ارکان صندوق مزبور عبارت است از: مجمع صندوق، ارکان اداره‌کننده که مشتمل بر مدیر و بازارگردان صندوق است و ارکان نظارتی که مشتمل بر متولی و حسابرس است. وی افزود: مجمع صندوق از اجتماع دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز تشکیل می‌شود؛ تشریفات دعوت، تشکیل و تصمیم‌گیری آن در اساسنامه صندوق قید شده است و همانند سایر صندوق‌ها، مجمع صندوق می‌تواند اساسنامه، امیدنامه، مدیر، متولی، بازارگردان و حسابرس را تغییر دهد. به گفته کاظم‌زاده فقط دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز در مجامع صندوق حق رای دارند و مدیر و بازارگردان این صندوق، شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان است.

 وی گفت: وظیفه اصلی بازارگردان، بازارگردانی واحدهای سرمایه‌گذاری عادی صندوق مطابق مقررات بازارگردانی است. کاظم‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه صندوق مزبور از نوع صندوق‌های قابل معامله است و سود تقسیمی ندارد؛ بلکه از طریق افزایش یا کاهش قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری، سود و زیان سرمایه‌گذار محاسبه می‌شود، گفت: حداقل سرمایه این صندوق برای شروع فعالیت 100 میلیارد ریال درنظر گرفته شده است. وی افزود: بنابراین حداقل تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران (ممتاز و عادی) که برای شروع دوره فعالیت ضرورت دارد برابر 10 میلیون واحد سرمایه‌گذاری است؛ البته صندوق در طول دوره فعالیت خود ملزم به رعایت حداقل مذکور نیست. وی ادامه داد: صندوق در هر زمان حداکثر تا 100 میلیون تعداد واحد سرمایه‌گذاری (ممتاز و عادی) خواهد داشت و با توجه به آنکه تعداد واحدهای سرمایه‌گذ‌اری ممتاز به تعداد یک میلیون واحد ثابت است، صندوق در هر زمان حداکثر 99 میلیون تعداد واحد سرمایه‌گذاری عادی نزد سرمایه‌گذاران خواهد داشت. وی زمان پذیره‌نویسی صندوق را اواخر ماه جاری اعلام کرد و گفت: واحدهای این صندوق همانند سایر صندوق‌های قابل معامله، در دوره پذیره‌نویسی مبلغ 10 هزار ریال خواهد بود و حداقل تعداد واحد قابل خریداری نیز 10 عدد خواهد بود. به این ترتیب حداقل سرمایه لازم برای شرکت در پذیره‌نویسی این صندوق، 100 هزار ریال است. نظارت بر بازاریابی صندوق طلا و عملکرد صحیح بخش‌های مختلف برعهده مدیر صندوق است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۳۶:۵۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد