خوش‌بینی بازار به افزایش قیمت طلای جهانی

 خوش‌بینی بازار به افزایش قیمت طلای جهانی
اکثریت کارشناسان و سرمایه گذاران در نظرسنجی کیتکونیوز، نسبت به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوش بین بودند با اینهمه هر دو گروه کمتر از ۵۰ درصد مجموع رای را در اختیار داشتند.

گزارش اشتغال قوی‌تر از حد انتظار آمریکا که روز جمعه منتشر شد، باعث شد اشتیاق کوتاه مدت برای طلا فروکش کند اما کارشناسان و سرمایه گذارانی را که در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز شرکت کردند، نسبت به دورنمای این فلز ارزشمند کاملا بدبین نساخت.

اکثریت کارشناسان و سرمایه گذاران در نظرسنجی کیتکونیوز، نسبت به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوش بین بودند با اینهمه هر دو گروه کمتر از ۵۰ درصد مجموع رای را در اختیار داشتند.

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۸ نفر یا ۴۸ درصد افزایش قیمت طلا تا پایان هفته جاری را پیش بینی کردند. در حالی که ۷ نفر یا ۴۱ درصد انتظار داشتند قیمت طلا کاهش پیدا کند و دو نفر یا ۱۲ درصد نسبت به دورنمای این فلز ارزشمند در هفته جاری نظری نداشتند.

در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌ گذاران، ۷۱۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۳۴۲ نفر یا ۴۸ درصد افزایش قیمت طلا و ۲۷۲ نفر یا ۳۸ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند، در حالی که ۱۰۰ نفر یا ۱۴ درصد نظری نداشتند.

در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته گذشته، ۷۱ درصد از کارشناسان وال استریت و ۶۵ درصد از سرمایه‌ گذاران افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرده بودند که پیش بینی درستی نبود. طلا روز جمعه پس از اینکه دلار در واکنش به گزارش اشتغال ماهانه آمریکا رشد چشمگیری پیدا کرد، با کاهش قابل توجهی روبرو شد. هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در بازار نیویورک ۹.۸۰ دلار یا ۰.۸ درصد کاهش نشان داد و در ۱۲۶۴.۶۰ دلار بسته شد و برای کل هفته ۰.۴ درصد کاهش ثبت کرد.

از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون بدون در نظر گرفتن هفته گذشته، کارشناسان وال استریت ۱۹ بار از ۲۹ بار جهت حرکت قیمت طلا را به درستی پیش بینی کردند که میزان درستی پیش بینی آنها را به ۶۶ درصد می‌رساند. در مقابل، درستی پیش بینی سرمایه‌ گذاران با ۱۸ بار پیش بینی صحیح از ۲۸ بار، ۶۴ درصد بوده است.

شاخص دلار آمریکا روز جمعه در برابر سبدی از ارزهای بزرگ ۰.۸ درصد رشد کرد و از پایین‌ترین رکورد ۱۵ ماه گذشته که اوایل هفته ثبت کرده بود، فاصله گرفت. قوی شدن دلار کالاهایی مانند طلا که به این ارز قیمت گذاری می‌شوند را برای خریداران دارنده سایر واحدهای ارزی گران‌تر می کند.  

رشد دلار آمریکا پس از گزارش وزارت کار آمریکا حاصل شد که نشان داد اقتصاد آمریکا در ماه گذشته ۲۰۹ هزار شغل ایجاد کرده که بسیار بالاتر از میزان مورد پیش بینی اقتصاددانان بود. نرخ بیکاری در ژوییه به ۴.۳ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین میزان در ۱۶ سال گذشته است. این گزارش مطلوب احتمال افزایش بیشتر نرخ‌های بهره آمریکا تا پایان سال میلادی جاری را تقویت کرد و قیمت طلا را که سوددهی ندارد، تحت فشار قرار داد.

شون لاسک، مدیر شرکت "والش تریدینگ" انتظار دارد قیمت طلا پس از کاهشی که در پی انتشار گزارش اشتغال آمریکا یافت، بهبود خواهد یافت. وی پیش بینی کرد پس از این کاهش قیمت، تقاضای بیشتری برای خرید ایجاد خواهد شد. طلا ممکن است به محدوده ۱۲۵۰ دلار سقوط کند اما تداوم جنجال سیاسی در واشنگتن، از قیمت این فلز حمایت خواهد کرد.

بیل باروچ، تحلیلگر ارشد وب سایت iiTrader نیز نسبت به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوش بین است و در این باره به کیتکونیوز گفت: آمار اشتغال مطلوب بود اما برای معکوس کردن تاثیر گزارش‌های اقتصادی مایوس کننده قبلی کافی نیست. همچنین گزارش اشتغال آمریکا برای بالا بردن انتظارات برای سومین دور افزایش نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا کافی نخواهد بود.

اما کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس فیوچرز انتظار دارد قیمت طلا پس از انتشار آمار اشتغال آمریکا ضعیف‌تر شود زیرا این آمار انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره را تقویت می‌کند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۶:۱۳:۳۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد