جدول قیمت سکه و طلا در هفته گذشته

جدول قیمت سکه و طلا در هفته گذشته
هفته جنجالی قیمت‌ها در بازار ارز و سکه به سر رسید. بازار داخلی در حالی منتظر افت قیمت‌ها است که قیمت جهانی طلا دوباره رو به افزایش نهاده و از 1400 دلار فراتر رفته است. از ارزش برخی سکه‌ها کاسته شده، اما آنچنان که انتظار می‌رفت این اتفاق چندان متناسب نیست.
هفته جنجالی قیمت‌ها در بازار ارز و سکه به سر رسید. بازار داخلی در حالی منتظر افت قیمت‌ها است که قیمت جهانی طلا دوباره رو به افزایش نهاده و از 1400 دلار فراتر رفته است. از ارزش برخی سکه‌ها کاسته شده، اما آنچنان که انتظار می‌رفت این اتفاق چندان متناسب نیست. در این هفته قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید حداکثر 30 هزار تومان کاهش داشت و 2/2 درصد افت قیمت ثبت کرد. نیم سکه در این مدت به طور متوسط تقریبا 15 هزار تومان افت ثبت کرده و 1/2 درصد کاهش یافته است.
نیم سکه در این هفته تا 680 هزار تومان نیز کاهش يافته بود که با این حساب باید افت 5/3 درصدی برای آن در نظر گرفت. در این بازار البته ربع سکه به طور متوسط در سطح 425 هزار تومان باقی مانده است. در بازار طلا قیمت هر گرم طلای 18 عیار با تقریبا 5000 تومان افت قیمت مواجه شده و حداکثر 4 درصد افت به ثبت رسانده است. در این شرایط قیمت طلا در بازارهای جهانی از سطح 1477 دلار ابتدا به 1348 دلار در روز دوشنبه رسید و نزدیک به 9 درصد افت ثبت کرد و در ادامه با افزایش تا 1385 دلار روز پنج شنبه اندکی بالاتر از 6 درصد تعدیل شد.


در بازار داخلی برخی از مسوولان در اتحادیه طلا و جواهر قیمت طلا در بازار را به طور متناسب کاهش یافته ارزیابی می‌کنند که البته قدری با ارقام موجود در بازار تفاوت دارد. در بازار داخلی ارز اما قیمت دلار آمریکا، همچنان در سطح 3500 تومان با اندکی نوسان ثابت مانده است. بازار داخلی در این هفته در معرض قضاوت‌های مختلفی از سوی کارشناسان و مقامات دولتی بود. در عین حال بر خلاف انتظار، بانک مرکزی هیچ گونه واکنشی در خصوص ثبات قیمت‌های بازار داخلی در زمان افت قیمت‌های جهانی از خود نشان نداده است. برخی از کارشناسان تفاوت قیمت طلای داخل و منطقه را دلیلی برای خروج ارز و افزایش تقاضای داخلی قیمت معرفی می‌کنند. در این میان افزایش قیمت حواله ارز در روز پنج شنبه نشان داد که همچنان نقش مهمی برای تعیین قیمت ارز داخلی از آن سوی آبها باید قائل شد. نرخ حواله درهم در این روز تا 968 تومان افزایش یافت. نرخ حواله دلار برای دبی نیز با این حساب تا 3555 تومان افزایش یافت. در این هفته فضای بازار داخلی کاملا آرام بود. میزان خرید و فروش‌ها البته به حداقل رسید و نبود انگیزه برای فروش یکی از دلایل عمده ثبات قیمت‌ها بود. گفته می‌شود که برخی در بازار منتظر کاهش قیمت سکه به زیر يك میلیون و 300 هزار تومان هستند تا برای خرید اقدام کنند. خریدهای ماه‌های گذشته با نرخ‌های بالا انجام شده و از این رو در مقابل افت قیمت‌ها مقاومت می‌شود. ارزش طلای موجود در سکه در این روزها با احتساب دلار 3500 تومانی و نرخ اونس طلای 1385 دلاري از يك میلیون و 140 هزار تومان فراتر نرفت، در حالی که در بازار داخلی قیمت از يك میلیون و 320 هزار تومان پایین تر نیامد. این فاصله تقریبا 180 هزار تومانی خود به دلیلی برای وقفه در خرید منجر شده است.
در نیم سکه این فاصله قیمت بین 570 هزار تومان ارزش واقعی طلای آن تا 690 هزار تومان عددی 120 هزار تومانی است. ربع سکه نیز در حالی تنها 285 هزار تومان طلا دارد که قیمت آن در بازار 425 هزار تومان ثابت مانده و 140 هزار تومان حباب قیمت دارد. در این بازار شگفتی دیگری نیز همچنان خودنمایی می‌کند که در بازارهای جهانی پدیده‌ای بی‌نظیر است. قیمت سکه گرمی در این روزها در مرز 300 هزار تومان است. این در حالی است که ارزش واقعی طلای آن از 143 هزار تومان بیشتر نیست. اگر قیمت این سکه در بازار ملاک تعیین قیمت سکه تمام بهار طرح جدید قرار گیرد، قیمت سکه تمام بهار 2 میلیون و 400 هزار تومان می‌شود.
این شرایط در بازار طلا و سکه از منظر برخی به دلیل تزریق قطره چکانی سکه به بازار توسط بانک مرکزی است. تقریبا بیش از 6 ماه از تعطیلی بانک کارگشایی می‌گذرد و فروش سکه و شمش طلا نیز توسط بانک مرکزی متوقف شده است. ثبت نام سکه بانکی نیز متوقف شده و در شرایط فعلی برخی خوش‌بیني‌‌ها به بهبود شرایط عمومی اقتصاد کشور از نیمه دوم سال، بازار سفته بازی را کند‌تر کرده است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ ساعت ۶:۲۷:۴۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد