احتمال افت قیمت طلا به 1200 دلار

احتمال افت قیمت طلا به 1200 دلار
در حالی که افت شدید قیمت طلا برخی سرمایه‌گذاران را برای خرید این فلز گرانبها تشویق کرده است، رییس موسسه سرمایه‌گذاری سی ال اس‌ای نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار طلا رویکردی محتاطانه دارد.
در حالی که افت شدید قیمت طلا برخی سرمایه‌گذاران را برای خرید این فلز گرانبها تشویق کرده است، رییس موسسه سرمایه‌گذاری سی ال اس‌ای نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار طلا رویکردی محتاطانه دارد. به گزارش پایگاه اینترنتی دی ان ای، کریستوفر وود رییس موسسه سرمایه‌گذاری سی ال اس‌ای تاکید کرد: شاید اکنون زمان مناسبی برای خرید طلا باشد، ولی سرمایه‌گذاران بین‌المللی باید برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا محتاطانه اقدام کنند.
وی تصریح کرد: شاید برخی سرمایه‌گذاران فکر کنند افت شدید قیمت طلا بهترین زمان ممکن برای خرید است، ولی باید این احتمال را در نظر بگیرند که احتمال افت شدید قیمت طلا به 1200 دلار در هر اونس نیز وجود دارد. قیمت طلا پس از افت 7/15 درصدی در نیمه نخست آوریل و کاهش شدید از هزار و 600 دلار به هزار و 385 دلار در هر اونس، در چهار روز اخیر افزایش نسبی 14/4 درصدی داشته و بار دیگر به بالای هزار و 405 دلار رسیده است.
بانک آمریکایی مریل لینچ نیز در تازه‌ترین گزارش خود هشدار داد احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا و رسیدن قیمت هر اونس به 1200 دلار وجود دارد. این بانک افزود: تصمیم قبرس برای فروش 400 میلیون یورو از ذخایر طلای خود تاثیر زیادی بر روند نزولی قیمت طلا در روزهای گذشته داشته است.
آیا درخشش طلا در حال محو شدن است؟
طلا به عنوان فلزی گرانبها و قابل نگهداری به مدت طولانی، در هر نقطه از جهان تقریبا ارزشی مشابه داشته و طی سالیان متمادی نقش بازاری امن و گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری و پس انداز را داشته است.
اما طی هفته گذشته این بازار نوسانات منفی زیادی را تجربه کرد و قیمت‌ها حتی به کمترین میزان خود طی سال‌های گذشته در محدوده 1300 دلار در هر اونس رسید. دو سال پیش، طلا در مسیر ثبت رکوردهایی جدید در محدوده 1900 دلار در هر اونس قرار داشت، اما اکنون ارزش آن به کمتر از 1400 دلار رسیده است.
در شرایطی که برخی تحلیلگران معتقدند طلا ویژگی خود به عنوان بازاری امن را از دست داده و حتی به سوی محدوده یک هزار دلار در هر اونس حرکت می‌کند، برخی دیگر هفته گذشته را فرصتی مناسب برای خرید این فلز گرانبها عنوان کرده اند. اگرچه تولید سالانه طلا نسبتا باثبات و در محدوده 2 هزار و 500 تن قرار داشته و میزان تقاضا به واسطه افزایش خرید از هند و چین، بزرگ‌ترین خریداران فیزیکی طلای جهان و دیگر بازارهای بزرگ رو به افزایش است، قیمت طلا تحت‌تاثیر عوامل بسیاری قرار دارد.
بانک‌های مرکزی جهان مانند بانک مرکزی چین دارای ذخایر چشمگیر طلا هستند که می‌توانند طی یک روز آنها را به فروش رسانده یا فقط به فروش بخشی از آنها اقدام کنند. به عنوان مثال، بانک مرکزی استرالیا تنها طی یک روز در نوامبر 1997، حدود دو سوم از ذخایر طلای خود را به فروش رساند. همچنین، در سال 1999 یعنی زمانی که بانک‌های مرکزی جهان به فروش ذخایر طلای خود پرداخته یا تنها به آن اشاره کرده بودند، قیمت این فلز گرانبها افت 251 دلاری در هر اونس را تجربه کرد.
افزایش نگرانی‌ها درباره شرایط کشورهای مقروض منطقه یورو و طرح فروش ذخایر طلای قبرس برای افزایش نقدینگی پس از دریافت کمک مالی از شرکای اروپایی خود، احتمال وقوع شرایطی مشابه با گذشته را افزایش داده است. قبرس کشوری کوچک در اقتصاد منطقه یورو محسوب می‌شود، اما اگر اقتصادهای بزرگ‌تر این منطقه مانند ایتالیا و اسپانیا که از ذخایر به مراتب بیشتری نسبت به قبرس برخوردار هستند قصد انجام اقدامی مشابه را داشته باشند، شرایط برای بازار طلا نگران کننده تر خواهد شد.
این در شرایطی است که الگوی بازار طلا به همراه افت قیمت نفت برخی از اقتصادهای بزرگ جهان مانند آمریکا را بیش از پیش نگران کرده است. الگویی که در حال حاضر شاهد آن هستیم دقیقا مشابه آن چیزی است که در گذشته رکود عمیق و سقوط بازار سهام را برای بزرگ‌ترین نظام اقتصادی جهان به همراه داشت. بنابر تجربه تاریخی، سقوط قیمت طلا تقریبا با ایجاد رکود اقتصادی در آمریکا همراه است. اما زمانی که افت قیمت‌ها در بازار نفت نیز رخ می‌دهد، شرایط هر دو بازار ایجاد رکودی عمیق در اقتصاد آمریکا را تضمین می‌کنند.
با نگاهی به گذشته نه چندان دور در سال 2008 شاهد آغاز کاهش قیمت نفت و طلا با آهنگی سریع در ماه ژوئیه بوده و در پاییز همان سال، آمریکا یکی از بدترین بحران‌های مالی از زمان «رکود بزرگ» را تجربه کرد. در حال حاضر نیز شاهد الگویی مشابه هستیم که کاهش چشمگیر قیمت طلا و رسیدن قیمت نفت خام آمریکا به کمتر از 90 دلار در هر بشکه را نشان می‌دهد.
در حقیقت، اگر قیمت نفت خام آمریکا به کمتر از 80 دلار در هر بشکه رسیده و در آن محدوده باقی بماند، هشداری جدی برای اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود. تا پیش از این، بی‌ثباتی به بازارهای مالی آمریکا بازگشته بود و زمانی که این بی ثباتی‌ها افزایش یابند، نشانه‌ای روشن از تحت تاثیر قرار گرفتن بازار سهام خواهند بود. این در شرایطی است که آمار و ارقام اقتصادی آمریکا یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازارهای طلا و نفت طی چند وقت اخیر بوده‌اند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۶:۱۲:۱۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد