بسیاری از تحلیلگران برآورد میکنند که سال آینده (۲۰۱۸ میلادی) نقطه عطفی برای توسعه و پیشرفت صنعت خودروهای برقی و الکتریکی خواهد بود. بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلایندهها و گازهای گلخانهای و حفظ بیشتر محیطزیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.
بنابراین بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامههای خود به این منظور رونمایی کردهاند.دولتهای بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند بهمنظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیطزیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.در سالجاری میلادی (۲۰۱۷) بالاخره خودروهای الکتریکی و برقی از حالت خودروهای غیرقابل استفادهای که تنها در نمایشگاههای علم و فناوری از آنها رونمایی میشد، خارج شد و تولید انبوه خودروهای لوکس و قابلاستفاده آنها توسط غولهای خودروسازی آغاز شد. این تولید انبوه که با استقبال بینظیری از سوی مردم و دولتهای بسیاری روبهرو شد، میتواند نقطه عطفی برای جهشی بزرگ و گامی بلند به سمت خودروهای پاک و غیرآلاینده بهشمار بیاید.
تحلیلگران بازار خودرو پیشبینی میکنند که سال ۲۰۱۸ میلادی بهطور قطع سال خودروهای برقی و الکتریکی خواهد بود؛ چراکه غولهای خودروسازی در جهان به این نتیجه رسیدهاند که باید با طراحی و تولید خودروهای پاک برقی به محیطزیست و کاهش میزان انتشار آلایندهها به جو زمین کمک بسزایی کنند و از طرفی نیز، رضایت و نیاز مردم و دولتها را برآورده کنند.براساس تحقیقات صورتگرفته، تاکنون سهم خودروهای برقی و الکتریکی تنها ۵/ ۱ درصد از فروش تمام خودروهایی است که در ایالاتمتحده آمریکا به فروش رسیده است. البته موارد و نکات مهمی برای خودروهای برقی و الکتریکی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد؛ بهعنوان مثال، مسافت قابلپیمایش با هر بار شارژ، قیمت تمام شده برای مصرفکننده و در دسترس بودن امکانات و خدمات موردنیاز نظیر ایستگاههای شارژ خودرو که باید با همکاری شرکتهای خودروسازی - تکنولوژی و دولتها ساخته شود.