رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورایشهر تهران از عدم همکاری دولت با شهرداری برای تخصیص اتوبوس انتقاد کرد.
به گزارش «ایسنا» مجید فراهانی با بیان اینکه مهمترین مشکلات تهران معضل «آلودگی هوا» و «ترافیک» است، تصریح کرد: حل این مشکلات نیازمند بازشدن گره توسعه حملونقل عمومی است؛ اما همچنان ۴۰ درصد شهروندان از خودروهای شخصی استفاده میکنند، آیا از خود پرسیدهایم چرا همشهریانمان استفاده از خودروهای شخصی را بر حملونقل عمومی ترجیح میدهند؟ پاسخ این سوال جز آن است که شهرمان تهران از یک سیستم حملونقل عمومی در دسترس، سریع، امن و بهروز برخوردار نیست. وی افزود: متاسفانه تجربه واقعی که اغلب ما از سفر با وسایل حملونقل عمومی در خاطر داریم تصویر اتوبوسها و واگنهای فرسوده، شلوغ و دارای تاخیر در حرکت است، غلبه این تصویر ذهنی و واقعی بودن آن درعمل باعث شده است تا ما استفاده از خودروی شخصی را بر حملونقل عمومی ترجیح دهیم. وی با بیان اینکه ۵۴ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده بوده و متوسط طول عمر اتوبوسهای فعال در سطح شهر ١١ سال است، گفت: این در شرایطی است که شاهد زمینگیر شدن حداقل روزانه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به صورت روزانه برای اعزام به تعمیرگاه، افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری و بالارفتن هزینه تامین ناوگان جدید هستیم که همه این عوامل دست به دست هم دادهاند و نفسهای شبکه اتوبوسرانی تهران را به شماره انداختهاند. فراهانی با بیان اینکه اتوبوس بهعنوان یک گزینه سفرهای درونشهری به علت برخورداری از شبکه گسترده در سطح محلات مختلف شهر انتخاب اول همشهریانمان در محلات حریم، دورتر از هسته مرکزی شهر و ... است و این مساله سبب شده است اتوبوس سهم حداقل ۱۶ درصدی را در جابهجایی شهروندان تهرانی کسب کند، تصریح کرد: البته افزایش نرخ بنزین، شرایط اقتصادی ناشی از رکود تورمی و شیوع کرونا در افزایش این سهم نقش جدی داشته است. وی افزود: مجلس شورای اسلامی، شورای اقتصاد و هیاتوزیران در ادوار مختلف با درک درست از لزوم توجه به توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهرها با تصویب اختصاص چند مورد تلاش کردند تا زمینههای قانونی را ایجاد کنند و بخشی از درآمد حاصل از آزادسازی قیمتها در قانون هدفمندی، پرداخت ۱۰ درصد از جرایم رانندگی سهم شهرداری از محل طرح «کاهش» و... زمینههای قانونی لازم برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس را برداشتهاند اما این همه مصوبه و قانون منجر به تحویل حتی یک دستگاه اتوبوس جدید در هشت سال گذشته از سوی دولت به شهرداری تهران نشده است.
وی خطاب به رئیسجمهوری افزود: فارغ از وظایف قانونی برای دولت در این بخش، دولت بهعنوان بزرگترین بهرهگیرنده از خدمات و زیرساختهای شهری تهران و در مقام یک شهروند باید نقش و وظیفه اجتماعی خود را در قبال دیگر شهروندان ساکن تهران ایفا کند و هزینههای شهروندی خود را بپردازد و از مدیریت شهری تهران که در مسیر همراهی با دولت از هیچ تلاشی دریغ نکرده است،حمایت کند.