دو شرکت بزرگ خودروساز بعد از قرعهکشی متقاضیان فروش فوقالعاده، بلافاصله طرح پیش فروش محصولات خود را با مدت زمان تحویل یک ساله در دستور کار قرار میدهند. اما درباره نحوه اجرای طرح پیش فروش و شرایط حضور متقاضیان در این طرح همچنان ابهاماتی وجود دارد و مشخص نیست شرایط متقاضیان برای شرکت در طرح پیش فروش همان شرایط فروش فوقالعاده خودروسازان است یا اینکه تفاوتهایی در این زمینه وجود دارد؟
دو شرکت بزرگ خودروساز بعد از قرعهکشی متقاضیان فروش فوقالعاده، بلافاصله طرح پیش فروش محصولات خود را با مدت زمان تحویل یک ساله در دستور کار قرار میدهند. اما درباره نحوه اجرای طرح پیش فروش و شرایط حضور متقاضیان در این طرح همچنان ابهاماتی وجود دارد و مشخص نیست شرایط متقاضیان برای شرکت در طرح پیش فروش همان شرایط فروش فوقالعاده خودروسازان است یا اینکه تفاوتهایی در این زمینه وجود دارد؟
آنچه مشخص است روز جمعه ۹ خرداد ماه کمیته خودرو بار دیگر با حضور حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت تشکیل جلسه داد. در این جلسه مقرر شد تا خودروسازان بعد از اتمام فروش فوقالعاده، پیشفروش محصولات خود را در دستور کار قرار بدهند. آن طور که از محتوای جلسه برگزار شده کمیته خودرو رسانهای شده، قرار است در طرح پیش فروش تعداد ۷۵ هزار دستگاه خودرو به متقاضیان عرضه شود. البته هنوز مشخص نیست که سهم هر خودروساز از عدد یاد شده چه تعداد خواهد بود. همان طور که اشاره شد هنوز بسته پیش فروش از سوی سیاستگذار خودرویی باز نشده با این حال روز گذشته رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفتوگو با «ایسنا» اعلام کرد طرح پیش فروش همانند طرح فروش فوقالعاده مسیر قرعهکشی را برای شناسایی تحویل گیرندگان خودرو طی خواهد کرد.
در حال حاضر همچنان ثبتنام برای طرح فروش فوقالعاده ادامه دارد و هنوز قرعهکشی برای این طرح انجام نشده است، با این حال کارشناسان هشدار دادند که انتخاب مسیر قرعهکشی باعث خواهد شد که آن بخش از متقاضیانی که اسامیشان از گردونه خارج نشده و موفق به دریافت خودرو نشدهاند، دچار سرخوردگی شده و اندک اعتماد اجتماعی که به شرکتهای خودروساز داشتند نیز از میان میرود. متقاضیان نیز مسیر قرعهکشی را پر ابهام میدانند هر چند سیاستگذار خودرو تلاش کرده به متقاضیان حاضر در این طرح اطمینان بدهد که نهادهای نظارتی بر فرآیند قرعهکشی نظارت کافی دارند، قرعهکشی در فضای سالم برگزار خواهد شد تا اجحافی در حق هیچ یک از متقاضیان نشود.
اما روز گذشته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت از قیمتگذاری هشت محصول دیگر ایرانخودرو نیز رونمایی کرد. وی تاکید کرده که قیمت هشت محصول ایران خودرو با فرمول این شورا تعیین و افزایش چهار تا ۴۸ درصدی و متوسط ۲۳ درصدی داشتهاند. این محصولات قرار است با شرایطی که برای دیگر خودروها تعیین شد بهصورت قرعهکشی در آینده نزدیک پیشفروش شود. در همین حال روز گذشته یک منبع آگاه به خبرگزاری تسنیم گفته است گویا قرار است در طرح فروش ۷۵ هزار دستگاه خودرو برخی از محدویتها از جمله پلاک فعال برداشته شود تا آن دسته از افرادی که دارای خودروی فرسوده هستند با رعایت شرایطی جدید امکان ثبت نام خودرو را پیدا کنند.