معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو با اشاره به سرمایهگذاری ۱۰ میلیون دلاری ایرانخودرو در ارتقای استاندارد آلایندگی یورو ۴ به ۵، از شمارهگذاری تمامی محصولات ایرانخودرو از ابتدای سال با استاندارد یورو ۵ خبر داد.
کیانوش پور مجیب ادامه داد: براساس ابلاغیه سازمان محیطزیست شرکتهای خودروساز باید از ابتدای سال ۹۹ محصولات خودرا با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید کنند. وی توضیح داد: از آنجا که ایرانخودرو ۳۲ مدل و کلاس محصول تولید میکند، برای رسیدن به استانداردهای یورو ۵ نیازمند تعاریف پروژههای متعددی بوده است. وی با اشاره به اینکه ایرانخودرو از سال ۹۷ پروژههای ارتقای آلایندگی محصولات خود را از یورو ۴ به یورو ۵ آغاز کرده، گفت: تولید انبوه ۲۰۶ هاچ بک با استاندارد یورو ۵ از آذرماه سال گذشته آغاز شده است. پور مجیب از دریافت مجوز شمارهگذاری از محیطزیست هم خبر داد و گفت: برای تمامی محصولات بنزینسوز ایرانخودرو از ابتدای سال ۹۹ مجوز شمارهگذاری با استاندارد آلایندگی محیطزیست اخذ شده است. پورمجیب از درخواست مهلت یکساله برای ارتقای استاندارد آلایندگی محصولات دوگانهسوز خبر داد و گفت: تنها مشکلی که ایرانخودرو در حوزه شمارهگذاری خودرو و استاندارد آلایندگی یورو ۵ با آن روبهرو است، خودروهای گازسوز سواری و وانت دوگانهسوز است که در این زمینه نیز برنامههای بهبود متناسب برای ارتقای استانداردها صورت گرفته است. معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو گفت: هر پروژه ارتقا از یورو ۴ به یورو ۵ هزینه بسیار زیادی دارد. هزینه کالیبراسیون هر خودرو دست کم ۳۰۰ هزار دلار است که ایرانخودرو و زنجیره تامین آن تاکنون ۱۰ میلیون دلار در این حوزه سرمایهگذاری کردهاند.