دبیر انجمن قطعهسازان خودرو از رسوب قطعات خودرو و عدم ترخیص سریع بر خلاف وعدههای داده شده خبر داد و گفت: چرا وقتی قطعات در کشور وجود دارد و میتواند به چرخه تولید تزریق شود، باید شاهد کاهش تیراژ تولید باشیم؟
آرش محبینژاد درخصوص عدم ترخیص قطعات خودرو و انباشت خودروهای ناقص در پارکینگها اظهار کرد: یکی از دلایل خودروهای ناقص نبود قطعات است و بعضا بیش از ۶ ماه است که قطعات خودرو اعم از یدکی، مواد اولیه و تولید در گمرکات مانده و ترخیص نشده است. وی ادامه داد: اخیرا گمرک اعلام کرده ترخیص بهصورت درصدی و بدون توجه به کد رهگیری انجام میشود و با توجه به اینکه حدود ۱۱۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگها رسوب شده، این اقدام میتواند کمک خوبی برای ترخیص سریع قطعات خودرو از گمرک باشد، اما متاسفانه این امر عملی نشده و ترخیص به کندی انجام میشود. دبیر انجمن قطعهسازان با اشاره به اینکه در شرایطی که تحریمهای بینالمللی اینگونه است، دیگر طاقت بدسلیقگیهای داخلی را نداریم، افزود: هزینههای زیادی برای انبار و نگهداری این قطعات باید پرداخت شود و برخی از مواد نیز تاریخ انقضای آنها با مشکل روبه رو خواهد شد، بنابراین نیازمند همراهی بیشتر مسوولان هستیم.
محبینژاد با تاکید بر اینکه اگر ترخیص این اقلام به سرعت انجام نشود، نیاز بازار به این قطعات با مشکل روبه رو شده و جهش تولید رخ نخواهد داد، خاطرنشان کرد: بهرغم همه رایزنیهایی که با بانک مرکزی انجام شده، درخواست کردیم بخش اندکی از ارز مورد نیاز بخش خودروسازی کشور یعنی یکچهارم بدون انتقال ارز و ذکر منشأ، انجام شود تا بتوانیم خودروهای رسوب شده را تکمیل کنیم. وی ادامه داد: قصد داشتیم اجازه ترخیص با این شرایط حتی بهصورت درصدی نیز انجام شود تا روند کار سرعت بیشتری بگیرد، زیرا اگر قرار باشد کد پیگیری ثبت شود، روند ترخیص طولانی خواهد شد. ارزش کل کالاهای رسوب شده در گمرک حدود یک میلیارد دلار است که درخواست ما برای ترخیص با این شرایط یکچهارم این مبلغ است. دبیر انجمن قطعهسازان گفت: جالب است که ما قطعات مورد نیاز را برای تولید، در گمرک کشور خود داریم، اما شاهد توقف و کاهش تولید و تیراژ خودرو هستیم. بنابراین از مسوولان یعنی وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی درخواست میکنیم با هماهنگی و توافق با یکدیگر این مشکل را حل کنند تا شاهد وعدههای توخالی نباشیم.