مخالف قرعه کشی خودرو هستم

مخالف قرعه کشی خودرو هستم
وزیر صمت گفت: شخصا با قرعه کشی خودرو مخالف هستم و در برنامه جدید برای مدیریت بازار خودرو به این موضوع به صورت کارشناسی پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای سیدرضا فاطمی امین در حاشیه نشست هم اندیشی با رؤسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که واکنش وزارت صمت درباره طرح واردات خودرو چیست؟ افزود: بحث قانون یک بحث جداست و بحث منطق اقتصادی یک بحث دیگر است. مسلماً هر چه در قالب قانون تصویب شود ما مجری آن خواهیم بود اما نظر شخصی من و رسمی وزارت صمت عدم واردات در شرایط فعلی کشور است.
وزیر صمت اضافه کرد: اما نظر کارشناسی من به عنوان مقام مسئول در حوزه صنعت و البته نظر رسمی وزارت صمت این است که واردات و صادرات جریان حیات اقتصادی هر کشوری است و همانطور که صادرات می‌کنیم باید واردات هم انجام دهیم اما این فرآیند باید هوشمندانه باشد.
وی ادامه داد: بنابراین وقتی تراز تجاری کشور مناسب باشد من مخالفتی با واردات خودرو نخواهم کرد و معتقدم بخشی از بازار باید با خودروی خارجی تأمین شود تا در رقابت، قیمت و کیفیت شاهد بهبود باشیم.
فاطمی امین گفت: در شرایط فعلی که منابع ارزی محدود است اگر این منابع صرف واردات خودرو شود منجر به افزایش نرخ ارز و گرانی برای همه مردم خواهد شد.
وی افزود: نظر شخصی من و نظر رسمی وزارت صمت این است که نباید در دوران گذار تصمیمی بگیریم که یک بخشی به نظر ما بهبود یابد و بسیاری از بخش‌های دیگر دچار زیان شوند.
مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان یک‌ماهه مسترد می‌شود
وزیر صمت گفت: با دستورالعملی که تا یکماه آینده از سوی وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت تدوین خواهد شد، مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان حداکثر در مدت ۳۰ روز عودت داده می‌شود.
آقای سیدرضا فاطمی امین در حاشیه هم اندیشی وزیر صمت با صادرکنندگان و روسای اتاق‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسات مشترک وزارت صمت با وزارت اقتصاد مبنی بر استرداد به موقع مالیات بر ارزش افزوده صادرات افزود: مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده صادرات باید حداکثر ظرف مدت یکماه مسترد شود؛ این کار باید بدون وقفه انجام شود؛ این در حالی است که هم اکنون این کار متوقف است که به تفاهم رسیده ایم وزارت صمت و اقتصاد ساز و کار‌های بازگشت مالیات بر ارزش افزوده را در مدت یکماه تدوین کنند.
وی اضافه کرد: در سال ۹۷ شوک‌هایی به اقتصاد ایران وارد شد که کشور را به دوران اضطرار ارزی وارد کرد؛ به همین خاطر قواعدی در مورد صادرکنندگان و تعهد ارزی صادرات وضع گردید تا تلاطمات مدیریت شود؛ اما این موضوع باید حداکثر ظرف یکسال به طول می‌انجامید و ساز و کار‌های مرتبط با آن اصلاح می‌شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در واقع کشور باید با شرایط جدید تطبیق می‌یافت و به دلیل یکسری از اهداف، صادرات کشور تحت تاثیر قرار نمی‌گرفت، بر این اساس ابلاغیه‌ای از سوی معاون اقتصادی رئیس جمهور امروز ابلاغ شده که بخشی از این مشکلات را حل کرده و رونق صادراتی ایجاد خواهد کرد، اما هنوز این موضوع کافی نیست.
وی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده، صادرکنندگان با هیچ یک از محدودیت‌های مذکور از جمله رفع تعهد ارزی مواجه نباشند؛ اما این به دست خود صادرکنندگان و با حمایت و کمک ما امکان پذیر است به این معنا که تراز ارزی کشور باید با صادرات غیرنفتی مثبت شود تا بسیاری از نگرانی‌هایی که از بابت بازگشت ارز صادراتی در سطح کلان وجود دارد از بین برود در این صورت بسیاری از مقررات حل خواهد شد؛ این درحالی است که مصوبه امروز چند نکته مهم در خصوص رفع تعهد ارزی دارد که در دوران کنونی که کشور هنوز به ثبات ارزی نرسیده، می‌تواند راهگشا باشد.
فاطمی امین گفت: امروز قول دادم که تا پایان امسال، همه مسائل و موانع صادراتی را یک به یک برداریم و سال بعد صادرکننده‌ای نتواند مانعی را مطرح کند که روند را کند کرده است؛ این کار در قالب ۱۸ طرح حمایت از صادرات به ثمر خواهد نشست.
وی ادامه داد: با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر توجه حداکثری به موضوع دیپلماسی اقتصادی و تجارت روان با کشور‌های همسایه، تا پایان سال زمینه‌ای را فراهم خواهیم کرد که صادرات رونق گیرد و تنوع لازم در مبادی واردات و مقاصد صادراتی حاکم شود.
فاطمی امین گفت: در حوزه صادرات نباید کالا‌هایی صادر شود که ارزش افزوده و اشتغال کمی در کشور دارند؛ این در حالی است که ۲۴ میلیارد دلار از صادرات کشور به صورت تقریبا خام صادر می‌شود که باید ترکیب صادرات و واردات را در سال‌های آینده به طور جدی اصلاح کنیم.
وی افزود: بخش عمده‌ای از محدودیت‌های وارداتی و صادراتی با مصوبه ستاد اقتصادی دولت حل خواهد شد؛ اما باید کاری کرد که صادرکنندگان راضی باشند و با گسترش صادرات غیرنفتی زمینه درآمد ارزی کشور را به حدی برسانیم که مجبور نباشیم به خاطر کمبود ارز صادرکنندگان را اذیت کنیم.
وزیر صمت افزود: موانع بزرگ برداشته شده است؛ اما باید موانع اداری و تعهدات ارزی را به مرور حذف کرد و البته باید توجه داشت که خروج سرمایه نیز با برداشته شدن تعهد ارزی صورت نگیرد؛ پس باید با جهش صادراتی ملاحظات را کنار گذاشت و موانع اداری را هم تا آخر سال حذف خواهیم کرد.
فاطمی امین گفت: در مورد خودرو نیز به لحاظ افزایش تولید و مدیریت قیمت در بازار برنامه‌های خوبی تدارک دیده شده است که در روز‌های آینده خبر‌های مرتبط با آن را اعلام خواهیم کرد.

منبع خبر: واحد مرکزی خبر
  ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۷:۳۳:۲۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد