هرآنچه در مورد خواص، شناخت و انواع سنگ فیروزه باید بدانید

 هرآنچه در مورد خواص، شناخت و انواع سنگ فیروزه باید بدانید
در این مقاله که راجع به خواص سنگ فیروزه و نحوه استفاده سنگ فیروزه در صنعت طلا و جواهر است می خوانید: آشنایی با سنگ فیروزه، ترکیبات سنگ فیروزه، بهترین فیروزه‌ها متعلق به کدام کشورها است، فیروزه در ایران، انواع رنگ در سنگ فیروزه، شفافیت و درخشندگی فیروزه، برش و شکل فیروزه در جواهرات، فیروزه سنگ کدام ماه است؟ قیمت سنگ فیروزه اصل، فیروزه و طلا، قیمت طلا با سنگ فیروزه، نگهداری از سنگ فیروزه، پاک کردن فیروزه، جواهرات فیروزه در سایت زر

خواص سنگ فیروزه و نحوه استفاده سنگ فیروزه در صنعت طلا و جواهر

یکی از سنگ‌های بسیار کاربردی و البته زیبای مورداستفاده در صنعت طلا و جواهر سنگ فیروزه است. سنگ فیروزه علاقه‌مندان بسیاری دارد و به همین جهت استفاده از زیورآلات فیروزه همیشه طرفداران خود را داشته است، در این مقاله به بررسی سنگ فیروزه، خواص آن، قیمت سنگ فیروزه و نکات مربوط به استفاده از آن صنعت طلا و جواهر می‌پردازیم.

آشنایی با سنگ فیروزه

سنگ فیروزه یا Turquoise یکی از سنگ‌های قیمتی و البته باستانی است که نزد ایرانیان از محبوبیت فراوانی برخوردار است، به‌طوری‌که استفاده از این سنگ قیمتی در زیورآلات طلا و نقره همیشه موردتوجه بوده است. سنگ فیروزه اصل دارای خواص بی‌نظیری است ضمن این‌که ازنظر خلوص و کیفیت رنگ نیز انواع مختلفی دارد که باعث می‌شود قیمت سنگ فیروزه تحت تأثیر این عوامل متغیر باشد.

سنگ فیروزه را با نام سنگ آرزوها می‌شناسند. ضمن این‌که همیشه در میان شاهان در سلسله‌های مختلف سنگ فیروزه به‌عنوان نماد قدرت و زیبایی مورداستفاده قرارگرفته است. سنگ فیروزه در کشور ایتالیا به‌شدت محبوب است و گران‌ترین سنگ در میان انواع جواهرات محسوب می‌شود.

آشنایی با سنگ فیروزه

مصریان باستان نیز برای سنگ فیروزه ارزش زیادی قائل بوده‌اند و آن را با نام " سنگ زندگی" خطاب می‌کردند. در روسیه نیز استفاده از سنگ فیروزه در حلقه ازدواج به‌عنوان نماد عشق موردتوجه قرار دارد. این عقیده حتی در انگلستان نیز رایج بوده و سنگ فیروزه را به‌عنوان نماد عشق جاویدان در زیورآلاتی چون گردنبند فیروزه، انگشتر فیروزه و یا آویز مورداستفاده قرار می‌دهند.

ترکیبات سنگ فیروزه

ازنظر ترکیبات شیمیایی فیروزه تشکیل شده از فسفات مس و آلومینیوم است، ازآنجایی‌که مواد معدنی آبی رنگ بسیار کمیاب و بی‌نظیر هستند، سنگ جواهر فیروزه بسیار ارزشمند است و از قیمت بالایی برخوردار است. البته باید بدانید که جواهرات فیروزه‌ای ممکن است در شرایط خاصی مثل قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید، گرما، لوازم آرایشی و تعریق دچار تغییر رنگ شوند. برخی از سنگ‌های فیروزه‌ای دارای رگه‌های مشخصی هستند که این رگه‌ها تحت تأثیر شرایط تشکیل این سنگ‌ها به وجود آمده است.

ترکیبات سنگ فیروزه

معمولاً فیروزه‌هایی که به خوبی شکل‌گرفته‌اند و دارای منافذ کمتری هستند از دوام بیشتر و درخشش بالاتری برخوردار بوده و کیفیت بهتری دارند.

بهترین فیروزه‌ها متعلق به کدام کشورها است

بهترین اشکال فیروزه عموماً در مناطقی که دارای آب و هوای گرم و خشک هستند یافت می‌شود. این نوع از فیروزه در کشورهایی چون جنوب غربی ایالات‌متحده، چین، شیلی، مصر، ایران و مکزیک تولید می‌شود. اولین فیروزه یافت شده در یک مقبره سلطنتی مربوط به 6000 سال قبل از میلاد در مصر یافت شده است.

فیروزه در ایران

در امپراتوری ایران باستان، سنگ جواهر فیروزه را در مچ دست و یا دور گردن می‌آویختند و از آن برای محافظت از خود در برابر مرگ غیرطبیعی استفاده می‌کردند؛ بنابراین استفاده از دستبند و گردنبند فیروزه در میان ایرانیان بسیار محبوبیت داشته است. استفاده از سنگ فیروزه در ایران در واقع یک میراث ملی است که آن را برای تزئین اشیاء، مساجد و دیگر ساختمان‌های مهم در داخل و خارج کشور مورداستفاده قرار می‌دادند.

فیروزه ایران

انواع رنگ در سنگ فیروزه

فیروزه را می‌توان با رنگ ابی آسمانی، سبز آبی یا سبز سیبی و شفافیت روغنی تا ماتش شناسایی کرد. فیروزه را گاهی با مالاکیت یا کیرزوکولا ترکیب می‌کنند که باعث می‌شود ظاهر چندرنگی سبز و آبی بگیرد. فیروزه‌ای که در آمریکا یافت می‌شود بیشتر حاوی آهن است تا آلومینیوم بنابراین ترکیبی از فیروزه و کالکوزیدریت است. ازآنجایی‌که دارای آهن است به رنگ سبز است. فیروزه کاملاً آبی کمیاب است و معمولاً با رنگ‌های قهوه‌ای، خاکستری تیره یا سیاه ترکیب شده است. این رنگ‌ها در اثر مواد معدنی یا صخره درون‌گیر فیروزه ایجاد شدند که به آن‌ها بوگان فیروزه نیز می‌گویند. محبوب‌ترین رنگ فیروزه آبی آسمانی که به آن آبی تخم سینه سرخ یا آبی فارسی می‌گویند و پس از آن سبز آبی یا سبز سیبی است.

شفافیت و درخشندگی فیروزه

فیروزه از نیمه شفاف تا مات متغیر است و مواد نیمه شفاف آن کمیاب هستند. شفافیت این سنگ از روغنی تا مات است. بیشتر فیروزه‌ها دارای ناسرگی‌های خاکستری تیره، قهوه‌ای یا سیاه هستند. این ناسرگی‌ها می‌توانند متراکم یا پراکنده باشند. بهترین نوع سنگ فیروزه نیمه شفاف، خالص و بدون ناسرگی است. البته گاهی این ناسرگی‌ها الگوهای جذابی را بر روی سنگ ایجاد می‌کنند مانند فیروزه تار عنکبوتی که بسیار زیبا است.

برش و شکل فیروزه در جواهرات

فیروزه معمولاً به‌صورت کوژ شکل برای گوشواره، سنجاق سینه، گردنبند، آویز، دستنبد، کمربند و حلقه برش داده می‌شود. شکل آن به‌صورت کوژ یا بیضی است. از آنجا که یکی از سنگ‌های جواهر نه چندان مقاوم است آن را برای کنده‌کاری‌های تزئینی نیز استفاده می‌کنند. مهره‌های کروی شکل فیروزه برای دستبند، گوشواره و گردنبند مفید هستند.

فیروزه سنگ کدام ماه است؟

فیروزه سنگ ماه متولدین آذر است و در مکتب فنگ شویی فیروزه انرژی آب را در بردارد.

قیمت سنگ فیروزه اصل

همان‌طور که عنوان کردیم قیمت سنگ فیروزه اصل بستگی به بزرگی سنگ، وجود ناخالصی‌ها، کیفیت رنگ و تراش آن خواهد داشت، با این حال می‌توان گفت که سنگ فیروزه اصل یکی از قیمتی‌ترین سنگ‌های موجود در جهان است که در زیورآلات طلا و نقره مورداستفاده قرار می‌گیرد.

فیروزه و طلا

ترکیب فیروزه و طلا یکی از زیباترین ترکیبات طلا و جواهر است، به‌ویژه استفاده از فیروزه در زیورآلات با طلای سفید می‌تواند بسیار چشم‌گیر و جذاب باشد، ساخت زیورآلاتی چون آویز فیروزه، دستبند فیروزه و گوشواره فیروزه بسیار موردتوجه است.

قیمت طلا با سنگ فیروزه

در مورد قیمت طلا با سنگ فیروزه نمی‌توان به‌صورت قطعی قیمتی را اعلام کرد چراکه عموماً یک محصول ساخته‌شده از فیروزه و جواهر بستگی به میزان طلای استفاده‌شده، اندازه سنگ، شکل برش، استفاده از جواهرات دیگر در سازه و ... ازجمله مواردی هستند که در قیمت‌گذاری مصنوعات طلا و فیروزه تأثیرگذار هستند.

نگهداری از سنگ فیروزه

با توجه به خواص نگین فیروزه باید در نگهداری و مراقبت از آن بسیار حساس بود زیرا این نگین اگر در معرض نور شدید و یا حرارت زیاد قرار بگیرد رنگ اصلی خود را از دست می‌دهد و ممکن است به‌تدریج به رنگ سبز تغییر کند و این جزء خواص نگین فیروزه است.

نگهداری از سنگ فیروزه

ضمن این‌که اگر سنگ فیروزه در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرد آسیب‌دیده و ضعیف می‌شود و دیگر به‌خوبی اول خواص نگین فیروزه اصل و سالم را ندارد. برای بهره بردن از خواص نگین فیروزه بایستی مواد شیمیایی و مخصوصاً مواد چرب و روغنی را از آن دور نگهدارید.

باید بدانید که جواهرات فیروزه‌ای نسبت به سایر جواهرات نیاز به مراقبت بیشتری دارند زیرا جواهرات فیروزه‌ای نرم‌تر از سایر جواهرات و سنگ‌های قیمتی مانند الماس یاقوت هستند. البته به دلیل نرم‌تر بودن جواهرات فیروزه‌ای ممکن است استفاده از این جواهرات بیشتر موجب خارش پوست شود و هم‌چنین بیشتر مستعد شکستن و آسیب‌پذیری هستند.

پاک کردن فیروزه

برای مراقبت از جواهرات فیروزه‌ای باید به این نکته توجه داشته باشیم که هرگز برای تمیز کردن این جواهرات از صابون استفاده نکنیم همچنین از تماس جواهرات فیروزه‌ای با گریس جلوگیری کنیم. برای تمیز کردن جواهرات فیروزه‌ای خود بهتر است از آب گرم استفاده کنید و بلافاصله پس از شستشو آن را با پارچه‌ای بسیار نرم خشک کنید و حتماً به این نکته توجه داشته باشید که برای پاک کردن جواهرات فیروزه‌ای هرگز از پاک کننده‌های تجاری و شیمیایی استفاده نکنید.

جواهرات فیروزه در سایت زر

در بخش فروشگاه جواهرات سنگ فیروزه می‌توانید تمام مدل‌های جواهرات و زیورآلات فیروزه سایت زر را مشاهده کنید، ضمن این‌که سایر مدل‌ها از جمله گردنبندها، دستبندها، انگشتر و ... را می‌توانید با سنگ دلخواه خود نیز سفارش دهید، برش دلخواه سنگ، اندازه و وزن دلخواه سنگ و همچنین انتخاب وزن طلا، ظرافت و سنگینی و مدل زیورآلات جواهر فیروزه با مشتری است، بنابراین می‌توانید به‌راحتی و با سفارش طرح دلخواه و وزن دلخواه به‌خوبی بودجه خود را مدیریت کنید.

طلا و جواهرات فیروزه

درصورتی‌که سنگ فیروزهاصل داشته باشید می‌توانید برای ساخت قاب مناسب طلا و استفاده از آن به‌صورت آویز فیروزه، انگشتر فیروزه و دستبند فیروزه با کارشناسان سایت زر تماس حاصل نمایید.

منبع خبر: تهیه و گردآوری: مسعود رضایی - سایت زر
  ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۹:۳۹:۱ قبل از ظهر
نظرات (1)

حسین  ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۳:۸:۴۸ بعد از ظهر

ممنون از اطلاعات شما

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد