تجارت الکترونیکی چیست؟

تجارت الکترونیکی چیست؟
تجارت الکترونیکی طی سالیان اخیر با استقبال گسترده جوامع بشری روبرو شده است .

تجارت الکترونیکی چیست؟

تجارت الکترونیکی طی سالیان اخیر با استقبالگسترده جوامع بشریروبرو شده است . امروزه کمتر شخصی را می توان یافت که واژه فوق برای او بیگانهباشد. نشریات ، رادیو و تلویزیون بصورت روزانه موضوعاتی در رابطه با تجارت الکترونیکی را منتشر و افراد و کارشناسان اززوایای متفاوتبهبررسی مقوله فوق می پردازند.شرکت و موسسات ارائه دهنده کالا و یا خدمات همگام با سیر تحولاتجهاتی در زمینه تجارت الکترونیکی در تلاش برای تغییر ساختار منطقی و فیزیکی سازمان خود در این زمینه می باشند.تجارت قبل از بررسی" تجارت الکترونیکی "، لازم است در ابتدا یک تصویر ذهنی مناسب از تجارت سنتی را ارائهنمائیم .در صورتشناخت " تجارت " ، با " تجارت الکترونیکی " نیز آشنا خواهیم شد. برای واژه "تجارت" دراکثر واژه نامه ها تعاریف زیرارائهشده است :

 مبادلات اجتماعی :

 تبادل ایده ها ، عقاید و تمایلات (خواستهها ) مبادله یا خرید و فروش کالا در مقیاس بالا که شامل ترابری از نقطه به نقطه دیگراست. در ادامه تعریف دوم ارائه شده برای "تجارت " را بعنوان محور بحثانتخاب و بر روی آن متمرکز خواهیم شد. تجارت در ساده ترین نگاه ، مبادله کالا و خدمات بمنظور کسب درآمد ( پول ) است .زندگی انسان مملو ازفرآیندهای تجاری بوده و تجارت با میلیونها شکل متفاوت در زندگی بشریت نمود پیداکرده است . زمانیکه کالای مورد نظر خود را از یک فروشگاه تامین و خریداری می نمائید ، در تجارت شریک و در فرآیندهای آندرگیر شده اید.درصورتیکه در شرکتی مشغول بکار هستید که کالائی را تولید می نماید ، درگیر یکی دیگر اززنجیره های تجارت شده اید.

تمام جلوه های تجارت با هر رویکرد و سیاستی دارای خصایص زیر می باشند : خریداران .افرادیکه با استفاده ازپول خود قصد خرید یک کالا و یا خدمات را دارند. فروشندگان . افرادیکه کالا و خدمات مورد نیاز خریداران را ارائه می دهند.فروشندگان به دو گروهعمده تقسیم می گردند : خرده فروشان ، که کالا و یا خدماتی را مستقیما" در اختیار متقاضیان قرار داده و عمده فروشان وعوامل فروش ، کهکالاو خدمات خود را در اختیار خرده فروشان و سایر موسسات تجاری می نمایند.تولیدکنندگان . افرادیکه کالا و یا خدماتی را ایجاد تا فروشندگان آنها را در اختیارخریداران قرار دهند. یک تولید کننده با توجه به ماهیت کار خود همواره یک فروشنده نیز خواهد بود .

 تولیدکنندگان کالای تولیدی خود را به عمده فروشان ،خرده فروشان و یا مستقیما" به مصرف کننده گان می فروشند. همانگونه که مشاهده می گردد ، "تجارت " اززاویه فوق دارای مفاهیمسادهای است . تجارت از خرید یک محصول ساده نظیر " بستنی " تا موارد پیچیده ای نظیراجاره ماهواره را شامل می گردد. تمام جلوه های تجارت از ساده ترین سطح تا پیچیده ترین حالت آن ، بر مقولاتی همچون :خریداران ، فروشندگان وتولیدکنندگان متمرکز خواهد بود . عناصر تجارت زمانیکه قصد معرفی عناصر ذیربط در تجارت و فعالیت های تجاری وجود داشتهباشد ، موضوعاتوموارد مورد نظر بدلیل درگیر شدن با جزئیات پیچیده تر بنظر خواهند آمد .

عناصر ذیل تمام المان های ذیربط در یک فعالیت تجاری معمولی را تشریحمی نماید. در این حالت، فعالیت شامل فروش برخی محصولات توسط یک خرده فروش به مصرف کننده است.

در صورت تمایل فروش محصول و یا محصولاتی بهیک مصرف کننده ، مسئلهاساسی داشتن کالا و یا خدماتی خاص برای عرضه است . کالا می تواند هر چیزی را شامل گردد. .فروشنده ، ممکن است کالای خودرا مستقیما" از تولیدکننده و یا از طریق یک عامل فروش تهیه کرده باشد. در برخی حالات ممکن است فروشنده ،خود کالائی را تولید و بقروش می رساند.

فروشنده برای فروشکالا و یا خدمات می بایست " مکانی مناسب " را در اختیار داشته باشد. مکانمورد نظر می تواند در برخی حالات بسیار موقتی باشد. مثلا" یک شماره تلفن خود بمنزله یک مکان است . در چنینمواردی متقاضی کالاویا خدمات با تماس تلفنی با فروشنده قادر به ثبت سفارش و دریافت کالای مورد نظر خود خواهدبود. برای اکثر کالاهای فیزیکی می بایست مکان ارائه کالا ، یک مغازه و یا فروشگاه باشد .

برای فروش کالا و یاخدمات ، فروشندگانمی بایست از راهکارهائی برای جذب افراد به مکان خود استفاده نمایند. فرآیند فوق " مارکتینگ " نامیده می شود.درصورتیکه افراد از محل ومکانارائه یک کالا و خدمات آگاهی نداشته باشند ، امکان فروش هیچگونه کالائی وجود نخواهدداشت .

 انتخاب محل ارائه کالا در یک مرکز تجاری شلوغ ، یکی از روش هایافزایش تردد به مکان ارائه کالا است. ارسال پستی کاتولوگ ها ی مربوط به محصولات ، یکی دیگر از روش های معرفی مکانارائه یک کالا ویاخدمات است . استفاده از شیوه های متفاوت تبلیغاتی، راهکاری دیگر در معرفی مکان ارائهکالا است .

فروشنده نیازمندروشی برای دریافتسفارشاتاست . استفاده از تلفن و نامه ، نمونه هائی از روش های دریافت سفارش متقاضیان میباشد. حضور فیزیکی در مکان ارائه یک کالا و یا خدمات از دیگر روش های سنتی برای ثبت سفارش کالا است . پس از ثبت سفارش، فرآیندهای لازم توسطپرسنل شاغل در شرکت و یا موسسه ارائه دهنده کالا و یا خدمات انجام خواهد گرفت.

فروشنده نیازمندروشی برای دریافت پول است. استفاده از چک ، کارت اعتباری و یا پول نقد روش های موجود در این زمینه می باشند. در برخی ازفعالیت های تجاری از فروشنده تا زمان توزیع کالا پولی دریافت نمی گردد.

فروشنده نیازمنداستفاده از روشی برای عرضه وتوزیعکالا و یا خدمات می باشد. در برخی از سیستم ها بمحض انتخاب کالا توسط مشتری و پرداختوجه آن ، عملیات توزیع کالا بصورت اتوماتیک انجام خواهد شد. در سیستم های ثبت سفارش مبتنی بر نامه ، کالایخریداری شده پسازبسته بندی به مقصد مشتری ارسال خواهد شد. در مواردیکه حجم کالا زیاد نباشد از مبادلاتپستی بمنظور ارسال کالا استفاده شده و در مواردیکه حجم کالا زیاد باشد از کامیون ، قطار و یا کشتی برای ارسال وتوزیع کالا استفاده میگردد .

در برخی موارد ،خریداران یک کالا تمایل و علاقه ای نسبت به آن چیزی که خریداری نموده اند نداشته و قصد برگشتآن را دارند. فروشندگانکالا و یا خدمات می بایست از روش هائی برای قبول موارد "برگشت از فروش "استفاده نمایند. * در برخی موارد ممکن است کالائی در زمان توزیع آسیب دیده باشد.فروشندگان می بایست از روش های برای تضمین گارانتی استفاده نمایند.

برخی از کالاهایارائه شده به مشتریان دارایپیچیدگیهای خاص خود بوده و نیازمند استفاده از خدمات پس از فروش و یا حمایت فنی می باشند.در چنین مواردی وجود بخش هائی در شرکت و یا موسسه ارائه دهنده کالا و یا خدمات الزامی خواهد بود. کامپیوتر یکیاز نمونه کالاهائیاست که نیازمند خدمات پس از فروش و حمایت فنی از دیدگاه مشتریان ( خریداران ) خواهدبود . تمام عناصر اشاره شده را می توان در یک شرکت تجاری سنتی مشاهده کرد . فعالیت های تجاری شرکت های فوق میتواند شامل مقوله هایمتفاوتی باشد .

در تجارت الکترونیکیتمام عناصر اشاره شده، حضوری مشهود با تغییرات خاصیدارند. بمنظور مدیریت و اجرای تجارت الکترونیکی به عناصر زیر نیاز خواهد بود : یک محصول محلی برایفروش کالا. در تجارتالکترونیکی یک وب سایت بمنزله مکان ارائه کالا و یا خدمات خواهد بود. استفاده از روشو یا روش هائی برای مراجعه به سایت استفاده از روشی برای ثبت سفارش .( اغلب بصورت فرم ها ئی در نظر گرفته می شود)استفاده از روشی برایدریافت پول . ( کارت اعتباری از نمونه های متداول است ) استفاده از روشی برای توزیعکالا استفاده از روشی برای موارد برگشت داده شده توسط خریداران استفاده از روشی برای موارد مربوط به گارانتیاستفاده از روشیبرایارائه خدمات پس از فروش ( پست الکترونیکی ، ارائه پایگاه های اطلاع رسانی و...) چراتبلیغات زیاد ؟ پیرامون تجارت الکترونیکی تبلیغات زیاد و گاها" بی رویه ای انجام می گیرد .

علت تبلیغات زیاد دررابطه با تجارت الکترونیکی را می توان با استناد به برخی از آمارها و ارقام موجودمتوجه شد :

تا سال 2001 میلادیبالغ بر 17 میلیارد دلار در سطح خرده فروشی مبادلات تجاری صورت گرفته است . تعداد استفادهکنندگان از تجارت الکترونیکی از رقم 1.3 میلیون نفر در سال 1996 به 8 میلیون نفردر سال 2001 رسیده است.

70 درصدکاربران و استفاده کنندگان از کامپیوتر در منزل به اینترنت متصل و این گروه 60 درصدخرید از طریق اینترنت را انجام داده اند. بر اساس آمارهای موجود ، گروه کالاهای زیر دارای بیشترین میزان فروشتجارت الکترونیکیرا بخود اختصاص داده اند :

 محصولات کامپیوتری ( نرم افزار ، سخت افزار ) کتابخدمات مالی سرگرمی ها موزیک الکترونیک های خانگی پوشاک هدایا و گل خدمات مسافرتی اسباب بازی بلیط فروشی اطلاعاتبررسی شرکت Dell امروزه شرکتهای کوچک و بزرگ با حرکات سراسیمه و شتابان بسرعت بسمت استفاده از محیط جدید ( اینترنت ) برای ارائه کالا و یا خدماتمی باشند . علت این همهتعجیل و بنوعی شیدائی در چیست ؟ شرکتDell یکی از موفقترینشرکتهای موجود در زمینه تجارت الکترونیکی است . بدین منظور شایسته است در این بخش به بررسیوضعیت شرکت فوق در زمینه تجارت الکترونیکی پرداخته و از این رهگذر از تجارب موجود استفاده کرد . Dell یکی از صدها شرکتی است که کامپیوترهای شخصی تولیدی خود را در اختیار مشتریان حقیقی و یاحقوقی قرار می دهد.فعالیت اقتصادی Dell با درج آگهیدر پشت جلد مجلات کامپیوتری وفروشکامپیوتر از طریق تلفن ، آغاز گردید. امروزه حضور شرکت Dell در عرصه تجارت الکترونیکی بسرعت متداول و عمومی شده است .شرکت فوق ،قادر به ارائهکالاهایبیشماری از طریق وب شده است . بر اساس آمارهای موجود ، فروش روزانهDell ، چهارده میلیون دلاربوده و تقریبا" 25 درصد فروش این شرکت از طریق وب انجام می گیرد. شرکت Dell قبل از استفاده از تجارت الکترونیکی ، اکثر سفارشات خود را از طریق تلفن اخذ و با استفاده از پست آنهارا برای خریدارانخود ، ارسال می کرد. با توجه به فروش 25 درصدی شرکت فوق از طریق وب می توان بهجایگاه و اهمیت موضوع تجارت الکترونیکی بیش از گذشته واقف گردید.

در این راستا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

در صورتیکه شرکت Dell توانسته باشد، میزانفروش از طریق تلفن را 25 درصد کاهش و 25 درصد به میزان فروش خود از طریق وب بیفزاید ، دلیل روشنو قاطعی برای وجود مزایایتجارت الکترونیکی وجود ندارد؟Dell صرفا" کامپیوتر عرضه می نماید. در صورتیکه مدیریت فروش از طریق وب هزینه های کمتری رابه یک سازمانتحمیل نماید و یا افرادیکه از طریق وب کالای خود را خریداری می نمایند ، اقدام بهخرید تجهیزات کمکی دیگری نمایند و یا اگر هزینه های عملیات فروش از طریق وب بمراتب کمترشده و یا اگر ارائه کالابر روی وب باعث افزایشخریداران و حجم عملیات فروش گردد ، استفاده از تجارت الکترونیکی برای شرکت Dell مقرون بصرفه و توام با افزایش بهره وری بوده است .

در صورتیکه شرکت Dell ، در فرآیند فروش کالا از طریق وب ، فروش سنتی و مبتنی بر تلفن خود را از دست ندهد ، چه اتفاقی میافتد؟این موضوع میتواند صحت داشته باشد ، این موضوع به تمایل عده ای برای خرید کالا از طریق وب بستگی خواهد داشت . گرایش بسمت خرید از طریقاینترنت بصورت یکنیاز مطرح شده است و از این بابت نگرانی چندانی وجود نخواهد داشت .

در رابطه با فروشعقیده ای وجود دارد که : زمانیکه یک مشتری کار خود را با یک فروشنده آغاز می نماید ، نگهداری آن مشتری برایفروشنده بمراتب راحتتر از جذب مشتریان جدید است . بنابراین در صورتیکه تصمیم به ایجاد یک وب سایت زودتر اتحاذ گردد ، نسبت به سایر فروشندگانکه بعدا " تصمیم فوقرا اتخاذ خواهند کرد ،پیشقدم خواهید بود. شرکت Dell سایت خود را خیلی زود طراحی و پیاده سازی نموده و از این طریق از سایررقبای خود پیشیگرفتهاست . عوامل سه گانه فوق ، دلایل عمده بسمت استفاده از تجارت الکترونیکی است.

گیرائی تجارتالکترونیکی دلایل زیر علل گیرائی و جاذبه فراوان تجارت الکترونیکی است :

کاهش هزینه ها . درصورتیکه سایت تجارت الکترونیکی بخوبی پیاده سازی گردد ، هزینه هایمربوط به ثبت سفارش قبل از ارائه کالا و هزینه های خدمات پس از فروش بعد از ارائه کالا کاهش می یابد .

خرید بیشتر در هرتراکنش . سایت آمازونویژگی را ارائه می دهد که در فروشگاههای معمولی نظیر آن وجود ندارد. زمانیکه مشخصات یک کتاب را مطالعه می نمائید ، میتوان بخشی با نام" افرادیکه کتاب فوق را سفارش داده اند ، چه چیزهای دیگری را خریداری نموده اند" ، را نیز مشاهده نمود . بدین ترتیب امکان مشاهده سایر کتب مرتبط که سایرین خرید نموده اند ، فراهم می گردد.بنابراینامکان خرید کتب بیشترتوسط مراجعه کنندگان به سایت نسبت به یک کتابفروشی معمولی بوجود خواهد آمد .

در صورتیکه وب سایتبگونه ای طراحی شده باشد که باسایرمراحل مربوط به تجارت درگیر شده باشد ، امکان اخذ اطلاعات بیشتری در رابطه با وضعیتکالای خریداری شده برای مشتریان وجود خواهد داشت . مثلا" در صورتیکه شرکت Dell وضعیت هر کامپیوتر را از مرحله تولید تا عرضه ، ثبت نماید ، مشتریان درهر لحظه قادر به مشاهده آخرین وضعیت سفارش خود خواهند بود.

با استفاده از تجارتالکترونیکی افراد قادر به انتخاب کالای خود با روش های متفاوتی خواهند بود. وب سایت های موجود در اینزمینه امکانات زیررا ارائه خواهند داد :

1)امکان ثبت یک سفارش طی چند روز - امکان پیکربندی محصول و مشاهدهقیمت های واقعی

2)امکان ایجاد آسان سفارش های اختصاصی پیچیده

3)امکان مقایسه قیمت کالا بین چندین فروشنده

4)امکان جستجوی آسان برای کاتولوگ های مورد نیاز * کاتولوگ هایبزرگتر .

یک شرکت قادر به ایجادیک کاتولوگ بر روی وب بوده که هرگز امکان ارسال آن از طریق پست وجود نخواهد داشت . مثلا" آمازون بیش از سهمیلیون کتاب را بفروشمیرساند ، اطلاعات مربوط به کتب فوق از طریق سایت آمازون ارائه ودر اختیار مراجعهکنندگان قرار می گیرد ، ارسال اطلاعات فوق از طریق پست ، بسیار مشکل و یا غیرممکن بنظر می آید. * بهبود ارتباط متقابلبا مشتریان . با طراحیمناسب سایت و استفاده از ابزار های مربوطه ، امکان برقراری ارتباط متقابل با مشتریان با روش های مطمئن تر و بدون صرفهزینه ، فراهممیگردد. مثلا" مشتری پس از ثبت سفارش با دریافت یک نامه الکترونیکی از ثبت سفارش خود مطمئنشده و یا در صورت ارسال کالا برای مشتری ، می توان از طریق نامه الکترونیکی وی را مطلع نمود.

 همواره یک مشتری راضی و خوشحال تمایل به خرید مجدداز شرکت و یا موسسه ارائه دهنده کالا را خواهد داشت . در رابطه با تجارت الکترونیکی ذکر یک نکته دیگر ضروری بنظر میرسد . تجارت الکترونیکیبه افراد و یا سازمانها و موسسات امکان ایجاد مدل های کاملا " جدید تجاری را خواهد داد. در شرکت های تجاری مبتنی برثبت سفارش پستی ،هزینههای زیادی صرف چاپ و ارسال کاتولوگ ها ، پاسخگوئی به تلفن ها و ردیابی سفارشات ، میگردد. در تجارت الکترونیکی ، هزینه توزیع کاتولوگ و ردیابی سفارشات بسمت صفر میل خواهد کرد.

 بدین ترتیب امکان عرضه کالا با قیمت ارزانتر فرامخواهد شد. جنبه های ساده و سخت تجارت الکترونیکی مواردیکه از آنها بعنوان عملیات دشوار و سخت در رابطه باتجارت الکترونیکییادمی شود ، عبارتند از : ترافیک موجود بر روی سایت ترافیک مراجعات ثانویه بر روی سایتتمایز خود با سایر رقباء تمایل افراد به خرید کالا از سایت .مراجعه به سایت یک موضوع و خرید از سایت موضوعی دیگراست .

ارتباط و تعامل سایت تجارتالکترونیکی با سایر داده های موجود در سازمان امروزه بر روی اینترنت سایت های بیشماری وجود داشته و ایجاد یک سایتجدید تجارت الکترونیکیکار مشکلی نیست ولی جذب مخاطبین جهت مراجعه به سایت و خرید از آن ، مهمترین مسئلهموجود در این زمینه است . مواردیکه از آنها بعنوان عملیات ساده در رابطه با تجارت الکترونیکی یاد می شود ،عبارتند از : ایجاد یک وبسایت اخذ سفارشات پذیرش پرداخت ایجاد یک سایت تجارت الکترونیکی در زمان ایجاد یک سایت تجارت الکترونیکی موارد زیرمی بایست مورد توجهقرار گیرد :

1)تامین کنندگان . بدون وجود تامین کنندگان خوب امکان عرضه کالاوجود نخواهد داشت .

2)قیمت . یکی ازمهمترین بخش های تجارت الکترونیکی ، عرضه کالا با قیمت مناسب است . امکان مقایسه قیمت یک کالا بسادگی برای مشتریانوجود داشته و همواره قیمتیک کالا با موارد مشابه که از طریق سایر فروشندگان ارائه می گردد ، مقایسه خواهد شد .

3)ارتباطات با مشتری . تجارت الکترونیکی مجموعه ای متنوع از روش های موجود جهت برقراری ارتباط بامشتری را ارائهمینماید. پست الکترونیکی ، پایگاه های دانش ، تالارهای مباحثه ، اتاق های گفتگو و ... نمونههائی در این زمینه می باشند. مشتری همواره می بایست احساس نماید که در صورت بروز مشکل و یا درخواست اطلاعات بیشتر، بدون پاسخ نخواهندماند .

4)توزیع کالا ، خدمات پس از فروش و امکان برگشت از فروش از جمله مواردیاست که در موفقیت یک سایت تجارت الکترونیک نقش بسزائی دارد. در زمان ایجاد یک سایت تجارت الکترونیکی ، قابلیت هایزیر نیز می تواند عرضهو باعث موفقیت در امر تجارت الکترونیکی گردد: ارسال هدیه ( جایزه ) استفاده از برنامه های همبستگی تخفیف های ویژه برنامههای خریدار تکراری فروشادواری و فصلی نرم افزار مربوط به تجارت الکترونیکی می بایست امکانات فوق را فراهم نماید ، درغیراینصورت انجام هر یک ازموارد فوق با مشکل مواجهمی گردد. برنامه های همبستگی یکی از بخش های مهم در زمینه تجارت الکترونیکی توجه و استفاده از برنامه های همبستگی (انجمنی ) می باشد .ویژگی فوق توسط آمازون بخدمت گرفته شده است .

 آمازون این امکان را ارائه نموده تا هر شخص قادر به پیکربندی یک فروشگاه کتاباختصاصی باشد. زمانیکه ازهر یک از کتابفروشی های فوق ، کتابی خریداری می گردد ، فردی که دارای کتابفروشیمربوطه است ، کمیسیونی ( حداکثر 15 درصد قیمت کتاب ) را از آمازون دریافت می نماید. برنامه همبستگی ، قابلیت هایزیادی را در اختیارآمازون قرار می دهد . مدل فوق امروزه توسط هزاران سایت تجارت الکترونیکی دیگر مورد توجه قرار گرفته و از آن استفاده میگردد. یکی از گرایشاتجدید در زمینه برنامه های همبستگی ،روشCPC link)Cost Per click) است .

در این راستا بر رویسایت ، یک لینک مربوط به سایت دیگر قرار گرفته و زمانیکه بر روی لینک فوق کلیک گردد ، توسط شرکتمربوطه به شمامبلغیپرداخت می گردد. روش فوق ، مدلی میانه بین روش های تبلیغاتی مبتنی بر Banner و برنامه هایهمبستگی مبتنی بر کمیسیون است . در روش تبلیغاتی مبتنی برBanner ، شرکت تبلیغ کننده تمامریسک را بر عهده می گیرد.

 در صورتیکه فردی بر روی Banner کلیک ننماید ، تبلیغ کننده پول خود را از دست داده است . در روشاخذ کمیسیون ، تمام ریسک بر عهده وب سایت است . در صورتیکه وب سایت تعداد زیادی مشتری را به سایت تجارتالکترونیکی ارسال ( هدایت ) ولیهیچکدام از آنها کالائی را خریداری ننمایند ، مبلغی به وب سایت پرداخت نخواهد شد. در روش CPC دو طرف ریسک موجود را بصورت مشترک قبول می نمایند. پیادهسازی یک سایت تجارت الکترونیک سه روش عمده برای پیاده سازی یک سایت تجارت الکترونیک وجود دارد :

Enterprise Computing . در روش فوقشرکت و یا موسسه مربوط اقدام به تهیه سخت افزار ، نرم افزار و کارشناسان ورزیدهبمنظور ایجاد وب سایت تجارت الکترونیکی خود می نماید. آمازون و سایر شرکت های بزرگ از روش فوق استفاده می نمایند.انتخاب روش فوق مشروطبه وجود عوامل زیر است:

(1شرکت مربوطهدارای ترافیک بسیار بالائی است ( چندین میلیون در هر ماه (

(2شرکت مربوطهدارای یک بانک اطلاعاتی بزرگ بوده که شامل کاتولوگ های مربوط به محصولات است ( مخصوصا" اگر کاتولوگ ها بسرعت تغییر مییابند(.

(3شرکت مربوطهدارای یک چرخه فروش پیچیده بوده که مستلزم استفاده از فرم های اختصاصی ، جداولمتفاوت قیمت و ... است.

(4شرکت مربوطهدارای سایر پردازش های تجاری بوده و قصد ارتباط و پیوستگی آنها با سایت تجارتالکترونیکی وجود داردسرویسهای میزبانی مجازی . فروشنده تجهیزات و نرم افزارهای مربوط را بعنوان یک بسته نرمافزاری اختصتاصی عرضه می نماید. بخشی از بسته نرم افزاری شامل امنیت است . دستیابی به بانک اطلاعاتی نیز بخشدیگری از بستهنرمافزاری خواهد بود. با استفاده از پتانسیل های موجود در ادامه شرکت مربوطه می تواند بابخدمت گرفتن طراحان وب و پیاده کنندگان مربوطه اقدام به ایجاد و نگهداری سایت تجارت الکترونیکی خود نماید .

تجارت الکترونیکی ساده .اکثر سازمانها و شرکت ها از روش فوق برای پیاده سازی سایت تجارت الکترونیکی استفاده می نمایند.سیستم شامل مجموعهای از فرم هایسادهبوده که توسط متقاضی تکمیل می گردند. نرم افزار مربوطه در ادامه تمام صفحات وب ذیربط راتولید می نماید .

 

منبع خبر: سایت جامع خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی
  ۶ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۱۵:۴۰ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد