انتخاب روش پرداخت

انتخاب روش پرداخت
هنگامی که سایت تجارت الکترونیک خود را طراحی می کنید، سازمان شما باید در نظر داشته باشد که مشتریان قرار است از چه روشی در وب پرداخت کنند.

انتخاب روش پرداخت

هنگامی که سایت تجارت الکترونیک خود راطراحی می کنید،سازمان شما باید در نظر داشته باشد که مشتریان قرار است از چه روشی در وب پرداخت کنند.روشی که در ابتدا به ذهن مدیران سایت های تجارت الکترونیک می رسد اینست که اطلاعات کارت اعتباری را به صورتآنلاین جمع آوری کنند وخود این اطلاعات را پردازش کنند(Offline manual process). این روش راه را برای کلاه برداری، وارد کردناطلاعات اشتباه و به هدر دادننیرویانسانی باز می گذارد .

اما روشهای مختلف پرداخت در سایتهای تجارتالکترونیک به این قرار است:

کارت اعتباری (Credit Card)

برای اتومات کردن پرداخت کارت اعتباری در سایت های تجارتالکترونیکی، پرداختآنلاینباید تنظیم شود. با راه اندازی سیستم پرداخت آنلاین، بسیاری از مشکلات بالقوه حل میشود. سه کار اصلی که پیش از راه اندازی پرداخت آنلاین باید انجام دهید از این قرار است.

آماده کردن سرور و سایت تجارت الکترونیک: صفحاتسایت تجارت الکترونیک شما باید قابلیت اتصال به بانکهای اطلاعاتی برای انجام پرداخت را با استانداردهای خاص داشتهباشند .

راه اندازی حساب تجاری آنلاین: حساب تجاری آنلاین برای پردازشپرداخت های آنلاین لازماست. معمولا حساب تجاری آنلاین شامل شناسه تجاری (Merchant ID – MID) و شناسه ترمینال (Terminal ID – TID) می باشد که برای راه اندازی سیستم آنلاین پردازشکارت اعتباری این اطلاعات لازم است.

نصب نرم افزار پرداخت: بسیاری از نرم افزار های پرداخت امروزه وجوددارند مانند CyberCash و vPOS . نرم افزاری که شماانتخاب می کنید باید قابلیت اتصال به حساب بانک و شارژ کارت اعتباری را داشته باشد .

پول نقد دیجیتالی (Digital Cash)

همانطوری که می دانید در ایران هنوز کارت های اعتباری قابلیت پرداختآنلاین را به درستیندارند. گزینه دیگر برای سایت های تجارت الکترونیک، پول نقد دیجیتالی می باشد. این روش هنوز استاندارد سازی نشده است وشرکت های مختلفی کهبسته های نرم افزاری مخصوص سایت های تجارت الکترونیک درست کرده اند، هنوز با همهمخوانی ندارند. برای این کار شما باید نرم افزاری را روی سیستم خود نصب کنید که این کار خوشایند خیلی از افراد نیست،به همین دلیل روش پول نقددیجیتالی زیاد همه گیر نشده است.

اما این روش یک سری قابلیت های خوب دارد. ابتدا اینکه سیستم پشتیبانی بانکی برایاین کار لازم نیست. در واقعپرداخت هایی که از این روش در سایت های تجارت الکترونیک انجام می گیرد همان لحظه کامل می شود. امتیاز دیگر این روشاینست که پول نقدالکترونیکی هزینه ای ندارد. بنابراین، این روش برای سایت های تجارت الکترونیکی کهکالاهای کم قیمت می فروشند و حجم مبادله زیادی دارند مناسب می باشد.

مدل های عمده پرداخت در اینتر نت عبارتنداز: کارت اعتباری، پول نقد دیجیتالی و پرداخت هنگام تحویل امتیاز دیگر پول نقددیجیتالی در مبادلات تجارت الکترونیک اینست که نام خریدار مجهول می ماند. هنگامی که شما کالایی با کارت اعتباری خود میخرید لازم است که حتمانام و آدرس خود را وارد کنید، اما پول نقد دیجیتالی اینطور نیست و اگر درست پیاده شود هیچ رده پایی از خود برای پیگیریباقی نمی گذارد. دومهیاگر این سرویس برای سایت های تجارت الکترونیک DigiCash و CyberCash هستند

پرداخت هنگام تحویل (Cash on delivery – COD)

در این روش که بسیار در شرایط فعلی مناسب کشورمان می باشد وتقریبا تمامی سایت هاییکه در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می کنند از این روش استفاده می کنند، هنگامی کهمشتری در وب سایت خرید می کند، در هنگام فرایند پرداخت مشتری نام و تلفن و آدرس خود را در سایت تجارت الکترونیک میگذارد . کارمندانفروش سایت با شخص تماس می گیرند و در صورت درست بودن همه چیز، کالا را در محلخریدار تحویل می دهند و هزینه کالا را دریافت می کنند .

پس در ایران هم می توان سایت تجارتالکترونیک راه اندازی کرد! نظر شما چیست؟

منبع خبر: سایت جامع خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی
  ۶ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۴۹:۱۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد