جایگاه تجارت الکترونیک در ایران
در ایران استفاده عمومی از اینترنت بیشتر دردانشگاه ها و بهمنظور انجام امور تحقیقاتی است و مراکز ایجاد شده در شهرها نیز در سطح محدودی فعالیتمی نمایند و کاربران بیشتر به منظور الکترونیکی وتلفن از راه دور ، از اینترنت استفاده می کنند بعلاوهبسیاری از قوانین وبسترهای لازم برای تجارت الکترونیک در کشور هنوز فراهم نگاشته است . بنایراین نیم توانانتظار داشت که تجارتالکترونیک به سرعت در جامعه گسترش یابد . رتبه بندی EUI برای سال2000 در زمینه تجارت الکترونیک در 60 کشور دنیا مؤید همین ادعاست .
در این رتبه بندی که در حقیقت سهولت و میزان دسترسی به تجارتالکترونیک را درکشورهانشان میدهد از دو شاخص کلی محیط تجاری وارتباطات استفاده شده است برای شاخص محیطتجاری از 70 معیار مختلفی از قبیل گستردگی اقتصاد ، چشم انداز ثبات سیاسی ، محیط نظارتی ، مالیاتی و درجه آزادی تجارتو سرمایه گذاریاستفاده شده است که بر اساس این شاخص نمره کشورما از 10 عدد 3 است که در رتبه 59 قراردارد .
شاخص دیگراطلاعات است که از معیار هایی از قبیل گستردگی شبکهمخابرات و ارتباطات و دیگر معیار های مبین وضعیت دسترسی به اینترنت مانند هزینه اتصال به اینترنت ،نرخ سواد و ...تشکیلشده است . براساس اینشاخص نیز نمره کشور عدد 3 از 10 است که رتبه 56 قرار دارد . در مجموعه دو شاخصجایگاه کشور ما رتبه 58 ازمیان 60 کشور بررسی شده است.