تجارت الکترونیک را میتوان به سطوح مختلفیتقسیم بندی کرد .هر یک از ابعاد سه گانه اصلی تجارت ، یعنی محصول یا خدمات مورد مبادله ، فرآیندفروش و تحول خدمات پس از فروش میتوانند از حالت فیزیکی و کاملا ملموس تا حالت الکترونیکی و نرم افزاری (یا اصطلاحاًمجازی ) تغییرنمایند.
در حالتی که در تجارت سنتی هر سه عامل ،فیزیکی و کاملا قابل لمسهستند، در تجارت کاملا الکترونیکی (بالاترین سطح تجارت الکترونیک ) هر سه عامل حالتالکترونیکی دارند . ترکیبات گوناگون از حالتهای فیزیکی و الکترونیکی سطوح مختلف تجارت الکترونیکی را شکل میدهند .
لذا تجارت الکترونیک میتواند در تمام یابخشی از مراحل چرخهتجاری (Business Cycle) بکار گرفتهشود . چرخه تجاری از مواردیافتنکالاها و خدمات متناسب با نیازها و یافتن راههای مبادله مورد توافق (جستجو و مذاکره ) ،سفارش ، حمل و پرداخت بها (اجرای توافق وپرداخت ) ، فعالیتهای پس ازفروش مثل گارانتی و خدمات پس از فروش تشکیل شده است .
سدان در تلاش برای تعریف تجارت الکترونیکمولفههای زیر را در مراحل مختلف تجارت تعریف میکند .
1)فروشندگان و خریداران
2) تبلیغات ، تقاضای اطلاعات جستجو،
3) بازاریابی، ایجاد رابطه مقایسه ،
4) تامین نمونه ها مذاکره / چانه زنیارزیابی
(5-اخذ سفارش یا پیمانکاری سفارش / پیمانسفارش یا پیمان
6) تامین تامین سپاری
7) دریافت بها پرداخت دریافت
8)بررسی خسارتها، برگشت دادن / ادعای خسارت برگشت دادن،
9)پشتیبانی،پشتیبانی و خدمات دریافت و پشتیبانی
10)نگهداری و خدمات
11)درایننمودار خطوط فلش دار نمایشگر کاربرد تکنولوژی اطلاعات در ایجاد ارتباط است .
بنا به سطح تجارت الکترونیک مورد استفاده ،این مولفه ها به صورت فیزیکی ، الکترونیکی و یا حد وسط آنها ظاهر میشوند .