سطوح تجاری الکترونیک (E - Commerce levels )

سطوح تجاری الکترونیک (E - Commerce levels )
تجارت الکترونیک را می‏توان به سطوح مختلفی تقسیم بندی کرد .

تجارت الکترونیک را می‏توان به سطوح مختلفیتقسیم بندی کرد .هر یک از ابعاد سه گانه اصلی تجارت ، یعنی محصول یا خدمات مورد مبادله ، فرآیندفروش و تحول خدمات پس از فروش می‏توانند از حالت فیزیکی و کاملا ملموس تا حالت الکترونیکی و نرم افزاری (یا اصطلاحاًمجازی‌ ) تغییرنمایند.

در حالتی که در تجارت سنتی هر سه عامل ،فیزیکی و کاملا قابل لمسهستند، در تجارت کاملا الکترونیکی (بالاترین سطح تجارت الکترونیک ) هر سه عامل حالتالکترونیکی دارند . ترکیبات گوناگون از حالتهای فیزیکی و الکترونیکی سطوح مختلف تجارت الکترونیکی را شکل می‏دهند .

لذا تجارت الکترونیک می‏تواند در تمام یابخشی از مراحل چرخهتجاری (Business Cycle) بکار گرفتهشود . چرخه تجاری از مواردیافتنکالاها و خدمات متناسب با نیازها و یافتن راههای مبادله مورد توافق (جستجو و مذاکره ) ،سفارش ، حمل و پرداخت بها (اجرای توافق وپرداخت ) ، فعالیتهای پس ازفروش مثل گارانتی و خدمات پس از فروش تشکیل شده است .

سدان در تلاش برای تعریف تجارت الکترونیکمولفه‏های زیر را در مراحل مختلف تجارت تعریف می‏کند .

1)فروشندگان و خریداران

2) تبلیغات ، تقاضای اطلاعات جستجو،

3) بازاریابی، ایجاد رابطه مقایسه ،

4) تامین نمونه ها مذاکره / چانه زنیارزیابی

(5-اخذ سفارش یا پیمانکاری سفارش / پیمانسفارش یا پیمان

6) تامین تامین سپاری

7) دریافت بها پرداخت دریافت

8)بررسی خسارتها، برگشت دادن / ادعای خسارت برگشت دادن،

9)پشتیبانی،پشتیبانی و خدمات دریافت و پشتیبانی

10)نگهداری و خدمات

11)درایننمودار خطوط فلش دار نمایشگر کاربرد تکنولوژی اطلاعات در ایجاد ارتباط است .

بنا به سطح تجارت الکترونیک مورد استفاده ،این مولفه ها به صورت فیزیکی ، الکترونیکی و یا حد وسط آنها ظاهر می‏شوند .

منبع خبر: سایت جامع خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی
  ۷ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۵:۵۹:۲۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد