ما دو حوزه غیرقابل انکار را برای افزایش عملکردرهبران ذکرمیکنیم.همه ما اهداف مشترکی داریم و به طور فزایندهای، با مشتریانی مواجه ایم که باید در داخل یا خارجسازمان به آنها خدمتکنیم. هدف شما چه معرفی نوآوریهای در خصوص کالاها و محصولات جدید در بازار و ارایه خدمت به جوامع یا کشورها باشد و چهایجاد یک نام بهتر برایکسب و کارتان، باید در تمامی صنایع، بخشها و مناطق جغرافیایی درپی یافتن مسیرهاییجدید باشیدتا بتوانید ضمن مواجهه با فرهنگهای جدید و طیفی از انتظارات متفاوت ، از فرصتهای موجود در قرن 21 ،حداکثر استفادهراببرید .
ما بگونه ای در مورد چنین واقعیتهای جهانیصحبت میکنیم که گوییآنها پدیدههایی جدید هستنداما در حقیقت، این نوع رهبری موضوع جدیدی نیست. رهبرانبزرگ همواره جزء بهترین افراد پیرامون خود بودهاند. میتوانید نمونهها و داستانهای بسیار موفقی از تلاشهایشرکتهای جهانیهمچونهاولت پاکارد ، آیبیام ، و جنرال الکتریک در ایالات متحده، کیوسرای در ژاپن و زیمنس در آلمان را بررسی کنید. هر یک ازاین نامها، نمایانگرراهی منحصر به فرد در دستیابی به موفقیت و تلاش برای ایجاد موفقیت توام با احترام متقابل هستند .
امروزه، شرکتهای پیشرو در حال افزایش تمرکز خود برفرهنگ تنوعسازی و به حساب آوردن دیگران در جهان هستند . هدف آنها این است که هر سازمانی به این باور برسد که:نیروی کار چند فرهنگیو دارای استعدادهای مختلف را جذب و حفظ کند. هدف از این کار، قادر ساختن آنها برای ارتباط با مشتریان جدید در بازارهای درحال ظهور و تضمینموفقیت مستمر کسب و کارشان است.
تمرین کسب و کارها برای ایجاد تنوع
دچار اشتباه نشوید و فرهنگ تنوعسازی و به حساب آوردن دیگران را موضوعاتصرف اخلاقی ندانید وآنها را به حساب مشکلات موجود در آمریکای شمالی نگذارید. واقعیت آن است که در سراسرجهان، ما باید بر اساس موضوعات خاص و منحصر به فردی که پیش رو داریم به بررسی تفاوتها و اختلافات در محیط کار، محیطبازار و جوامع خودبپردازیم .
یکی از مهمترین موضوعاتی که امروزه درتفکرات کسب و کارمطرح است، فرهنگ تنوعسازی و به حساب آوردن دیگران میباشد که برگرفته از پژوهشجول بیکر در کتاب معروفش به نام ثروت، نوآوری و تنوع است. او در تحقیقش درباره نوآوری و ایجاد ثروت جدید، دریافتکه برخی از شواهد ومستندات جالب توجه در تاریخ، علوم و صنایع، ثابت میکنند که نوآوری برگرفته از تنوعسازی است و از طریق موارد زیر باعثدستیابی به ثروت جدیدمیگردد :
1)پایداری
2)تنوع
3)نوآوری
4)کاربرد بهینه منابع
5)تفکرات جدید
6)کاهش خطرها
7)افزایش پیشبینیپذیری
8)افزایش بهرهوری
9)ثروت اقتصادی
شرکتهای پیشرو، از اهمیت این موضوعات آگاههستند و بر مبنای آنها عمل میکنند تا به جایگاهی موفق دست یابند .
بهترین روشهای رهبری کسب و کارهای متنوع
در ادامه سه شرکت ذکر شدهاند که نمونههای خوبی برای همه ماهستند. هر یک از آنهادارای تاریخچهای در رهبری هستند که در اعتقادات، روشها و سیاستها ی آنها منعکس است .هر یک از آنها دارای جایگاه رهبری در قرن 21 است و تلاش میکند تا ارزشهای خود را به سطحی نوین از تعهد به فرهنگتنوعسازی و به حسابآوردن دیگران بسط دهد. در ادامه خلاصهای از تلاشهای آنها ذکر شده است
چند مثال
هاولت پاکارد
هاولت پاکارد تعهد خود به تنوعسازی را با ایجاد فرهنگ تنوعسازی و به حساب آوردندیگران به عنواناولویتهای کسب و کار نشان داده است . تمرکز آنها بر تلفیق فرهنگ تنوعسازی و به حسابآوردن دیگران در محیط بازار، محیط کار و جامعه، باعث ایجاد فرصتهایی برای خلاقیت، اختراع، سودآوری و اجرای نگرشآنها برای رسیدن به یکروح درخشان سازمانی شده است.
هدف ما، تلفیق تنوعسازی در تمامی فرآیندها وکسب و کار روزانه و ایجاد ذهنیت مناسب در میان تمامی مدیران و کارمندان است تا آنها در هر حوزهای، فرهنگ تنوعسازیو به حساب آوردندیگران را مد نظر قرار هند.
امیلی دونکان ، مدیر بخش تنوع سازی جهانی
آیبیام
همچنان که آیبیام تلاش میکرد تا رابطه میان محیط بازار و محیطکار را تقویت کند، اقدامبه ایجاد یک شورای تنوع جهانی کرد که چالشهای جهانی را در قبال اقدامات این شرکتتعیین نمود :
1)محیط بازار جهانی
2)آگاهی و پذیرش چندفرهنگی
3)تنوع تیم مدیریت
(4 توازن کار/زندگی: مراقبت از وابستگان و انعطافپذیری در محیط کار
(5تلفیق افراد با افراد معلول در آیبیام
در سال جاری، مدیران کل ما از آمریکا، آسیا، اروپا، خاور میانه وآفریقا و تیم صنعتجهانی ، گرد میآیند تا نتایج و استراتژیهایشان را برای پرداختن به چالشهای سالآینده ارایه دهند. رهبری برای تنوع در سطح عالی، یک اصل در آیبیام است.
تی. جی. چایلدز ، نایب رییس بخش تنوع نیرویکار جهانی
شرکت کیوسرا
«فلسفه کیوسرا» مبتنی بر اعتقادی قویبه افراد، توسعه جهانی، ارایه خدمات به مشتریان گوناگون و مشروعیت موفقیت کسب وکار است . باید به افراد احترامگذارد و آنها را دوست داشت. باید همه کارشان را با صداقت و افتخار انجام دهند و به دیگران، به کار، به شرکت و به اهدافجهانی ما احترامبگذارند . به عنوان یکرهبر، باید ثابت کنید که تفکراتی خودخواهانه ندارید. باید هدفی معقول را برای گروه تعیین کنیدو خودتان نیز از آن پیروینمایید . کازوایناموری، مؤسس و رییس ارشد هیات مدیره شرکت کیوسرا عملی ساختن آن
«ما بارها دست به تکرار میزنیم. تبدیلبه عالی شدن یک عمل نیست بلکه یک عادت است.» ارسطو
متفاوت شدن با دیگران و ایجاد محیطی که در آن به برتری و عالی شدنعادت کنیم ، نیازمندپیروی از برخی اصول رهبری است. منطق این موضوع، به بهترین شکل در یک داستان متبلور است .
چند سال پیش، من سو اسونسون رییس و مدیر عملیاتی شرکت خدماتبیسیم لیپ را ملاقات کردم تا با وی در مورد رویکرد تنوعسازی صحبت کنم. او به من گفت: «به عنوان یک روش، من هرگزبرنامههای غیرمستمر رااجرا نمیکنم و تدابیر و ابتکارات مختلف را از هم متمایز میکنم. همیشه برنامههای نهایی تایید شده در مقر سازمان رادریافت میکنم. بهعنوان یک مدیر جوان، همواره از من خواسته میشد تا برنامههای جدید را به اجرادرآورم. اگر به همه این درخواستها پاسخ مثبت میدادم، عملاً کاری انجام نداده بودم. به عنوان یک رهبر، شخصاً مسئولیتیافتن راههای جدیدبرای مشارکت در سازمان را– تلفیق عدالت، شفافیت، تنوع و ظرفیت در استراتژیها،معیارها، روشهای استخدام افراد، مسیر استخدامهای جدید، آموزش مدیریت توسعه کارکنان، برنامههای معرفتی و مجموعهرفتارها و توقعاتسازمان از همگان – بر عهده گرفتم. آن چه که مرا متقاعد کرد نتایج خوب این رویکرد بود .»
چگونه میتوانید از چنین رویکرد یکپارچهای استفاده کنید؟ درادامه سه اصل ذکر شدهاند که اگر آنها را تمرین کنیم به "عادت عالی شدن " تبدیل خواهند شد .
ایجاد فرهنگ به حساب آوردن دیگران، اعتماد واحترام متقابل
شروع کار از طریق نهادینه ساختن ارزشها و اعتقادات شرکت، به ایجادفرهنگ به حساب آوردندیگران کمک میکند. انتظارات شما از رفتار دیگران باید بر مبنای پیامهایی باشد که به آنها میدهید. تضمین نمایید هر کسیکه با شما سر و کاردارد یا برای شما کار میکند، فرهنگ به حساب آوردن دیگران، اعتماد و احترام متقابل را تجربه خواهد کرد .
چگونه این کار را عملی سازیم: اجازه دهید عقاید و ارزشها به بخشی از گفتگوهای روزمرهشما تبدیل شوند. بهسبک خودتان، آنها را با پیامها، گفتگوها، ملاحظات برنامهریزی شغلی و تعاملات خودتلفیق کنید تا بتوانید عقاید، ارزشها و توقعات خود را استمرار بخشید.
رهبری از طریق تمرین و نمونههای روزمره
هر روز را فرصتی برای تمرین ایجاد چنین فرهنگی بدانید. بهکارکنان و مشتریانتانابراز علاقه کنید. در جستجوی خوبیهای دیگران باشید. تفاوتهای آنها با دیگران را مورد بررسی قرار دهید. به حساب آوردندیگران را با رفتارتاننشان دهید تا با کلامتان . گاندی میگوید: «همان تغییری باشید که میخواهید در جهانببینید .»
چگونه این کار را عملی سازیم: عادت کنید تا رفتار و اعمالتانرا در پایان هر روز مرور کنید . اثربخشی کارتان را به عنوان الگویی در قبال فرهنگ به حساب آوردن دیگران ارزیابینمایید .
در تمامی کارها تنوعسازی و به حساب آوردندیگران را به عادات سازمانی تبدیل کنید
تلفیق ملاحظات تنوعسازی و به حساب آوردن دیگران در رویکردها،روشها، برنامههاومجموعه رفتارهای شما، نقطه شروع اندیشیدن درباره این موضوع است. کارتان را با پرسشهاییآغاز نمایید که باعث میشوند شما تنوعسازی و به حساب آوردن دیگران را در همه موضوعات تلفیق نمایید ،موضوعاتینظیر استخدامها،ارتقای شغلی افراد، فرصتهای توسعه، جلسات، قدردانیها، تشویق ها، پرداختها، کسانی را که حیطه کاری خود دعوت میکنید،کسانی که با آنهاصحبتمینمایید، با آنها وقت صرف میکنید و شروع به شناختن آنان مینمایید. توجه شما نشانگر اهمیتی است که برای چنین فرهنگیقایل هستید. این کار بهدیگر افراد سازمان نیز کمک میکند تا تنوعسازی و به حساب آوردن دیگران را در همه کارهایشان مد نظر قرار دهند .
چگونه این کار را عملی سازیم: به خودتان کمک کنید تا بتوانید این فرهنگ رابه عادات سازمانیتبدیل نمایید. در پشت کارت ویزیت خود جایی را برای یادآوری این موضوع به خودتان درنظر بگیرید. در تمام طول روز آن را نزد خود نگاه دارید. حداقل هر دو هفته یک بار، مهارتهای خود را توسعه دادهو آن را به عادت تبدیلسازید .
نتیجه
رهبران بزرگ قرن 21، کسانی هستند که ملاحظات تنوعسازیو به حساب آوردن دیگران را به عادات برتر و عالی خود و سازمانهایشان تبدیل میکنند. این امر برای استفاده کامل ازفرصتهای موجود درقرن 21 الزامی است .