راهنمای شروع یک کسب و کار کوچک

راهنمای شروع یک کسب و کار کوچک
به منظور تحلیل آماری و با قاعده در خصوص کسب و کار کوچک ، باید گفت که این مقوله دارای قوانین اجرایی تجاری است.

به منظور تحلیلآماری و با قاعده در خصوص کسب و کار کوچک ، باید گفت که این مقوله دارای قوانین اجرایی تجاری است.هر صنعتی بر اساس درآمدو میزان استخدام سالانه ، اندازه استانداردی را برای خود تعریف می‌کند. در بیشترموارد این تعریف به واسطه نمایندگی‌های دولتی تعریف می‌شود تا تحت قوانین تغییرپذیر دولتی تحلیل ‌هایی را صورتدهند. به علاوه، این استانداردها برای برنامه‌هاییکه در خصوص کمک بهبود به امور مالی است کارا می‌باشد. کسب و کار کوچک بصورت مستقل است و هر شرکتیبا کمتر از 500 پرسنل دراین حیطه قرار می‌گیرد. این اندازه مرسومترین استاندارد تعریف شده است. در آمریکا حدود 5/22 میلیون کسب و کار مستقلاز کشاورزی و زراعت وجوددارد که 99 درصد آن کسب و کار کوچک(SmallBusiness) به حسابمی‌آیند.

راهنمای شروع یک کسبو کار کوچک: این راهنما بهمنظورآن تدوین شده است که بتواند با بیان تمامی نکات و در عین حال حفظ سادگی و قابل فهمبودن، به شما در راه ایجاد یک کسب و کار موفق کمک کند.

گام اول: ارزیابیاولیه

آیا کارآفرینی برای شماساخته شده است ؟ بدیهی است که شروع یک کسب و کار جدید ریسکهای زیادی را به همراه دارد که البته با برنامه ریزی می‌توانشانس موفقیت رابالا برد. بنابراین بهترین نقطه شروع آن است که نقاط قوت و ضعف خود را بعنواندارنده یک کسب و کار بشناسید.

1) آیا شخصیتی مستقل و خودجوش دارید؟ این را همیشه در نظر داشته باشید که در صورتشروع یک کسب وکارکوچک ، این خود شما هستید و نه شخص دیگر که باید تصمیم بگیرید که چگونه پروژه‌ها ،برنامه‌ها و زمان خود را مدیریت کنید.

2) تا چه حد با شخصیتهای متفاوت و افراد گوناگون می‌توانید ارتباطبرقرار کنید؟

صاحبان کسب و کار ناگزیرندکه با افراد و اقشار مختلفی سرو کار داشته باشند. آیا شما می‌توانید با مشتریان، تامین‌کنندگان، کارکنان و ... درجهت منافع کسبوکار خود ارتباط برقرار کنید.

3) تا چه حد قدرت تصمیم‌گیری دارید؟ صاحبان کسب و کار کوچک بایستی بطور متداوم ، به سرعت ودر رایط بحرانیبتوانندمستقلا" تصمیم‌گیری کنند.

4) آیا شما استقامت فیزیکی و احساسی لازم برای اداره یک کسب و کاررا دارید؟

5) مالکیت یک کسب و کار علاوهبر چالش و هیجان ، مستلزم فشارکاری زیاد ، ساعتهای کاری زیادی می‌باشد. آیا شما می‌توانید 12 ساعت در روز و هفتروز در هفته را کارکنید؟

6) تا چه حد می‌توانید برنامه‌ریزی و سازماندهی کنید؟ تحقیقات نشان می‌دهدبسیاری از شکستها در صورت برنامه‌ریزی صحیح ، به وجود نمی آمد.

7) آیا انگیزه لازم را برای تحمل مشقات را دارید؟‌ ممکن است شما در حین اداره یککسب و کار احساس کنید که در برخی مواقع توانایی تحمل تمامی مشقات و زحمات را به تنهایی ندارید و فقط داشتن انگیزهقوی است که می‌تواند دراین مواقع سختی ، دلگرم و امیدوار سازد.

8) این کسب و کار چگونه خانواده شما را متاثر می‌سازد؟ سالهای اولیه شروع یککسب و کار می‌تواندسختی‌هایی را برای خانواده و زندگی شخصی شما ایجاد کند. در عین حال ممکن استخانواده شما تا به سوددهی رسیدن کسب و کار ، دچار مشکلات و فشارهای مالی شوند. بنابراین حمایت و یا عدم حمایت خانوادهنقش مهمی در شروع وایجاد یک کسب و کار دارد. این حقیقت دارد که دلایل زیادی برای عدم شروع یک کسب و کارکوچک و مستقل وجود دارد ، اما برای افرادی که واجد شرایط فوق هستند ، مزایای زیادی وجود دارد که قطعا" ازریسکهای آن بیشتراست.اینکه شما خادم و مخدوم خود می‌شوید!

9) زحمت و تلاش وساعتهای کاری زیاد مستقیما" به نفع شماست و نه شخص دیگر!

10) امکان کسب درآمدو رشد ، محدودیت کمتری دارد. چالش و هیجان کار برای شما افزایش می‌یابد.

11) اداره یک کسب وکار مستقل امکان فراگیری زیادی را برای شما فراهم می‌آورد.

گام دوم: برنامهریزی کسب و کار

شروع یک کسب و کار نیازبه انگیزه ، علاقه و استعداد دارد. همچنین نیاز به تحقیقات وسیع و برنامه‌ریزی صحیح دارد. اطلاعات زیر برای تهیهطرح کسب و کار ( Business Plan ) می‌تواندبسیار مؤثر واقع شود:

قبل از شروع به کار لیستی از تمامیدلایلی که می‌خواهید بخاطر آنها وارد دنیای تجارت شوید ، تهیه کنید.مثلاً: شما می‌خواهید رئیس خود باشید. شما می‌خواهید استقلال مالی داشته باشید. شما می‌خواهید آزاد باشید. شما می‌خواهیدآزادانه تمامیتواناییهاو دانسته‌های خود را به کار ببرید.

سپس بایستی تعیینکنید کهاصولا" چه کسب و کاری برای شما مناسب است. لذا این سؤالات را از خود بپرسید:

1) من دوست دارم باوقت خود چه کاری انجام دهم؟ چه مهارتهای تکنیکی من تا به حال آموخته‌ام؟

2) به نظر دیگران مندر چه کارهایی مهارت دارم؟ من چقدروقت آزاد برای اداره یک کسب و کار موفق دارم؟

3) آیا من هیچسرگرمی یا علاقه‌ای که قابل تبدیل شدن به کسب و کار شدن را داشته باشند ، دارم؟

4) پس از تعیین کسب و کار مناسب تحقیقات لازم را جهت پاسخ بهسؤالات زیر به عمل آورید:

5) آیا ایده منکاربردی است و آیا نیازی را برآورده خواهد کرد؟ رقبای من چه کسانی خواهند بود؟

6) مزیت رقابتی شرکتمن نسبت به شرکتهای موجود چیست؟ آیا من می‌توانم خدمت بهتری ارائه دهم؟‌

7) آیا من می‌توانمبرای کسب و کار جدید خود تقاضا ایجاد کنم؟

آخرین مرحله قبل ازتهیه طرح کسب و کار این است که چک لیست زیر را تهیه کنید و پاسخ دهید:

من علاقه به شروع چهکسب و کاری دارم؟ چه خدمتی یا کالایی قرار است ارائه دهم؟ در کجا قرار است این کار را انجام دهم؟ چه مهارت و تجربه‌ایبرای این کار دارم؟ساختار قانونی شرکت من چگونه خواهد بود؟ ( سهامی عام، خاص و ... ) اسم کسب و کار چه چیزی باشد؟ چه امکانات و تجهیزاتی نیازخواهم داشت؟ بهچهتسهیلات و امکانات بیمه‌ای نیاز خواهم داشت؟ پاسخ شما به تمامی سؤالات بالا شما را درطراحی یک کسب و کار کامل جامع یاری می‌کند.

گام سوم: تامینمنابع مالی

یکی از کلیدهای اساسیموفقیت و پیشرفت در شروع کار ، جذب و تامین منابع مالی کافی برای راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک است. اطلاعات زیرتکیه بر روشهایجمع‌آوریپول برای شرکتهای کوچک دارد. همچنین شما را در تهیه درخواست وام ( Loan Prposal ) یاری می‌دهد.منابع زیادی برای جمع‌آوری سرمایه وجود دارد. باید توجه داشته باشیم که قبل از تصمیم‌گیری ، تمامیمنابع ممکن راجستجوکنیم :

1) پس‌اندازهای شخصی

2) دوستان و افرادخانواده

3) بانکها و مؤسساتاعتباری

شرکتهای سرمایهگذاری مخاطره آمیز چگونه یک درخواست وام ( Loan Prposal ) تهیه کنیم؟

مورد قبول واقع شدندرخواست شما بستگی به نحوه تنظیم درخواست شما دارد. بخاطر داشته باشید که وام دهندگان در کاری سرمایه‌گذاری می‌کنند کهنسبت به بازگشتسرمایه خود مطمئن باشند. بنابراین یک درخواست وام خوب شامل اطلاعات زیر بایدباشد: 

اطلاعات کلی راجع بهشرکت :

1) نام و آدرس شرکت ، نام مدیر ،‌ اعضای هیئت مدیره و ...

2) دلیل نیاز به وام ،‌مورد مصرف وام و ضرورت آن.

3) مبلغ دقیق موردنیاز برای رسیدن به اهداف مربوطه.

4) تاریخچه کسب و کار:

5) تاریخچه و طبیعت کار ، توضیح کامل در مورد نوع کار ، قدمت وکارکنان و دارایی‌های آن.

6) اطلاعات کامل راجع به نحوه مالکیت و ساختار قانونی شرکت.

اطلاعات راجع بهمدیریت :

نوشته کوتاهی راجعبه مدیران ، سوابق ، تحصیلات ، تجربیات و مهارتهای آنان تهیه کنید.

اطلاعات بازار :

1) به وضوح محصول و یا خدمت شرکت خود و بازار آن را تشریح کنید.

2) بازار رقابت و رقبای خود را شناسایی کرده و مزیت رقابتی خود رابیان کنید.

3) اطلاعاتی راجع به مشتریان و اینکه چگونه کسب و کار شما نیازهایآنها را برطرف می‌کند ، تهیه کنید.

اطلاعات مالی :

1) صورتهای مالی و سود و زیان 3 سال گذشته خود را ارائه کنید. درصورت شروع یک کسب و کار جدید درآمدهای پیش‌بینی شده را ارائه کنید

2) اطلاعات مالی راجع به خود و سایر سهامداران عمده شرکت را بیانکنید.

3) و در آخر سوگندی مبنی بر تعهد نسبت به وام یادکنید و امضاء نمائید. وام دهندگان بر چه اساسی شما را می‌سنجند؟

منبع خبر: سایت جامع خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی
  ۷ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۲:۲۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد