به مرکز هدایت و خدمت رسانی به کسب و کار
های کوچک ، شبکه SBDC می گویند . SBDC ، می تواند به عنوان یک پشتیبان یا مدیر، به مالکان کسب و کارهای کوچک بالقوه و بالفعل، کمک تکنیکی رساند
،به طور کلی ارتباطی
منطقی میان نیازهای شرکت های تخصصی و مجریان برقرار می کند .
به کلیه موجودیت های
فعال در شبکه SBDC ،که شامل هسته اصلی (مرکز ستاد) و زیر مراکز (مراکز بخش ها) و سیستم
ارتباطی از راه دور
(برای کاربرانی که امکان دسترسی مستقیم به مراکزSBDC را ندارند)
و هرموجودیت
دیگری که در ارائه خدمات ، کمک می کند ، اعضای ستاد SBDC گویند
.
دپارتمان ویژه خدمت
دهی در یک مرکز SBDC ، بایستی کتباً ناحیه خدمت رسانی خود را به
طوری که با نقشه آن ایالت یا منطقه سازگار باشد ، اعلام نماید ، به دلیل تفکیک حیطه کاری مراکز مختلف درگیر در SBDC ، که منجر به اجرای مؤثرتر برنامه ها و خدمت رسانی به کسب و کارهای کوچک می
شود - این
مسأله
باید مورد تأیید SBA نیز قرار
بگیرد .
در مراکز SBDC موجودیتی مستقل تحت عنوان
مرکز سرپرستی وجود دارد که باید شامل مدیری تمام وقت و یک سیستم ویژه باشد. وظایف این مرکز، مشتمل بر تأمین خدمات اداری
و هماهنگی در شبکه SBDC در زمینه برنامه
ریزی بهبود و توسعه ، مدیریت ، مدیریت مالی ، مدیریت گزارش
دهی ، برآورد و ارزیابی مالیاتی ، کنترل کیفیت داخلی و... می باشد
.
این مرکز در سرتاسر
سال در ساعات اداری برای عموم باز است
(سایر
اعضای ستاد نیز بایستی در ساعات اداری آماده خدمت رسانی دائم باشند). این مرکز – و نیز سایر اعضای ستاد – بایستی در
برابر مشاوران ،
کارمندان
و مجریان از سیاست های خاصی برخوردار باشند .
شبکه SBDC با استناد به قوانین
خاصی در این کار ، ملزم به پذیرش افراد بدون هیچ تفاوتی از لحاظ سن ، رنگ ، معلولیت جسمانی و نیز وضعیت تأهل ، ناحیه
زندگی ، نژاد، مذهب
و جنسیت می باشد .
از نظر نیروی انسانی
، علاوه بر کارمندان
تمام وقت ، SBDC مشتمل بر پرسنل نیمه وقت و داوطلبانی است که
از میان مجامع
بازرگانی ، مجامع قانونی ( بانکدارها....)، اعضای هیأت علمی ، اتاق های بازرگانی SCORE ، ... استخدام می
شوند .SBDC همچنین از
حضور مشاورانی
نظیر مهندسین یا آزمایشگاه های تحقیقاتی به منظور کمک به مجریانی که نیازمند فنون
تخصصی هستند ، استفاده می کند
.
خدماتی که SBDC به افراد ارائه می دهد
، شامل : کمک مالی به کسب و کارهای کوچک ، بازاریابی ، تولید ، سازمان دهی ، مهندسی مسائل تکنیکی و مطالعات امکان
سنجی، می باشد .
SBDC به طریقی
عمل می کند که گروه های غیر مفید ، افراد با تجربه و کارآزموده ، زنان و نیز افراد
ناتوان (جسمانی) را نیز از لحاظ اقتصادی و اجتماعی پوشش دهد
.
در یک جمله ، کلیه
علاقه مندان به شروع و یا توسعه هر نوع کسب و کار کوچک که امکان خدمت گیری از مشاوران خصوصی را
ندارند ، می توانند به
همکاری SBDC امیدوار
باشند .
SBDC در زمینه
های زیر برای کسب وکارهای کوچک مفید است :
1) اشتغال زایی ، فروش بیشتر و نرخ رشد بالاتر؛
2) در گردش انداختن سرمایه های بیشتر؛
3) داشتن نرخ بقای بالاتر نسبت به سایر کسب وکارها .
4) در SBDC ، مشاوره برای مالکان کسب و کارها به صورت نفر به نفر، بدون تقبل
هیچ هزینه ای بر مشتری ، ارائه می شود
.
سازمانهایی که به
عنوان مراکزی برای استقرار طرح
SBDC مورد توجه هستند عبارتند از
:
1) آموزشگاه های علمی و تخصصی، عمومی یا خصوصی؛
2) زمین دانشگاهی اعطایی دولت؛
3) دانشگاه های صنعتی – مهندسی؛
4) مجامع یا آموزشکده های علمی؛
5) تلفیقی ازهر یک از موارد بالا؛
6) هر مؤسسه واجد شرایط دیگر .
در زمینه آموزش ، با
ارائه مشاوره و راهکارهای مفید در زمینه کسب و کارهای کوچک بالفعل و بالقوه
به دو طریق :
1) حضوری : طی جلسات مشاوره ؛
2) غیر حضوری : از طریق نوارهای ویدئویی ، نشریات و رسانه های
گروهی؛عمل می شود .
3) کمک رسانی SBDC ، موارد زیر را در بر می گیرد :
4) مشاوره رایگان؛
5) آموزش کم هزینه انتقال تکنولوژی؛
6) بازاریابی اینترنتی؛
7) توسعه و دریافت پروانه تولید فرآورده؛
9) حفاظت از جوازها ، حقوق کپی برداری و علائم تجاری؛
10) برنامه های توسعه کسب وکارها .
SBDC(11مشتریان را
در تمامی مراحل توسعه فرآورده ای جدید، از ایده اولیه تا اجرای نهایی آن ،
یاری میدهد .
پرسنل
پرسنل SBDC ، مشتمل بر اشخاصی آموزش دیده در سطحی بالا هستند، که هر کدام
تجاربی ارزشمند در
بخش خصوصی و نیز مدارکی پیشرفته در یک زمینه مطالعاتی درباره کسب و کارها دارند .
تعدادی از آنها
سوابقی در مدیریت جامع و فراگیر(
در
سازمان ها ) و مشاوره مالی ( با مجریان ) دارند. برخی دیگر نیز در تفسیر و تحقیق
اطلاعات فنی و مدل های مالی مهارت دارند ، برخی هم تجربیات خاصی در صادرات و رویه کسب و کارهای بین الملل دارند .
علاوه بر پرسنل تحت پوشش ، SBDC از نصایح و
خدمات مالکان کسب وکارها ، شرکت های اجرایی و دانشگاه های - وابسته کسب وکار و دانشجویان MBA در ارائه مشاوره و راهنمایی
به مالکان کسب وکارهای کوچک ، بهره می برد. هدف SBDC ارائه بهترین کمک مشاوره ای ممکن به مشتریان
است .
آیا مشاوران تجربیات
عملی دارند؟
تمام مشاوران SBDC ، تجربه کاری و نیز تحصیلات عالیه در زمینه کسب و کارهای کوچک دارند.آنها خود
زمانی مالک کسب و کارهای کوچک بوده اند و به طور کامل و عمیق تمامی چالش هایی را که در سر
راه مالکان وجود دارد ، می شناسند
.
خدمات
مأموریت مرکز SBDC ، مشاوره و ارائه کمک تکنیکی در امر برنامه ریزی کسب و کارهای کوچک
می باشد .
به طور کلی ، آن ها
خدماتی در زمینه مالی و مدیریتی ، به منظور به ثمر رساندن کارها ، ارائه می
دهند . برخی از خدمات SBDC بدین شرح می
باشند :
1)مشاوره فردی با مجریان کسب و کارها؛
2) برگزاری کارگاه های آموزشی؛
3) تأمین وجوه مالی پروژه؛
4) تهیه نرم افزارهای کاربردی کسب و کارها .
SBDC ها، همچنین
خدماتی ویژه برای کمک به شروع کسب و کارهای جدید ارائه می دهند ،که بدین شرح می
باشند :
1) کمک در فهم قوانین نظیر قوانین مالیاتی؛
2) کمک در تعیین ساختار مناسب کاری؛
3) کمک در تدوین یک طرح کار جامع؛
4) کمک در تعیین منابع مالی مناسب؛
5) کمک در چگونگی بکارگیری یک نرم افزار مناسب .
6) خدمات
SBDC در خصوص کسب و کارهای موجود ، به این شرح می باشند :
7) کمک در تعیین راه حل مناسب ، در جهت حل مشکلات کسب و کارها؛
8) کمک در تعیین استراتژی های مناسب در جهت رشد آتی؛
9) کمک در برآورد مالی و کنترل هزینه ای مطلوب و مؤثر؛
10) کمک در بازاریابی فرآورده ها و خدمات جدید .
SBDC ها در زمینه
های :
1) راه اندازی کسب و کار های کوچک؛
2) توسعه و بهبود کارها؛
3) ترفیع کسب و کارهای کم رونق و یا با مالکیت زنان؛
4) تلاش در جهت بقای کسب و کارها؛
5) خدمات خود را که شامل موارد زیر هستند ، ارائه می دهند :
مستند سازی؛ تنظیم طرح
کار؛ خرید و فروش کسب و کارها؛ تحلیل جریان نقدی؛ تحلیل مالی ؛مدیریت مالی؛ تجارت بین المللی؛کمک در بازاریابی؛
صادرات و واردات؛
اطلاعات
مالیاتی ؛انتقال تکنولوژی؛ مدیریت کیفیت فراگیر .
آماده سازی یک طرح
کار
یک طرح کار خوب ، کلید
اصلی موفقیت در یک کسب و کار جدید می باشد. این طرح، راهنمایی در تعیین امکان وقوع و تعیین میزان مرغوبیت شروع یک کسب
و کار جدید
است.همچنین طرح کار، مسیری را در پیش روی ما قرار می دهد که در طول مراحل بحرانی
اولیه باید از آن پیروی کرد
.
نکات زیر را باید در
آماده سازی طرح کسب و کار رعایت کرد
:
1) تعریف کسب وکار – توصیف فرآورده هایی که قصد تولیدشان را دارید
و یا خدماتی که قصد دارید ارائه کنید؛
2) توصیف مکان کسب و کار؛
3) توصیف بازار موجود- اندازه ، ویژگی ها و توان آن برای
فروش؛
4) شناخت رقبا و ارزیابی آنها؛
5) شناسایی سرمایه و دیگر دارایی های مورد نیاز کسب و کار؛
6) لیست پرسنل مورد نیاز و شرح وظایف آنها؛
7) تخمین جریان نقدی پروژه در سال اول و دوم؛
8) محاسبه نقطه سر به سر( نقطه ای که سرمایه اولیه، مستهلک می شود (.