ابتدا گرایشهای موجود در بازار را که ميتوانند پایداری یک سرمایهگذاری بلند مدت را به دنبال داشته باشند شناسایی کنید وسپسايدهای که به آن عشق ميورزید را امتحان کنید.اينها مواردی است که مربیان و مشاوران کسبوکار به شما پیشنهاد ميدهند.
ابتدا گرایشهای موجود در بازار را که ميتوانند پایداری یک سرمایهگذاری بلند مدت را به دنبال داشته باشند شناسایی کنید و سپسايدهای که به آن عشق ميورزید را امتحان کنید. اينها مواردی است که مربیان و مشاوران کسب و کار به شما پیشنهاد ميدهند.
امروزهاين سوال مطرح است که چهايدهای در کسبوکار ميتواند بیشترین پتانسیل را برای رسیدن به موفقیت داشته باشد؟
یکی از مهمترین مسائل برای رسیدن به موفقیت در کسب وکار اين است که به دنبال شناسایی نیازهای برآورده نشده باشید (مشکلات توان فرسایی که بسیاری از مردم آنها را تجربه کرده اند وبه دنبال حل آنها هستند) وبرای حل آنها یک کسب وکار سودمند را پایهگذاری کنید.
به جای آن که به دنبالايدههای جدید و راه حل آنها باشید، انتخابايده مطلوب را با جستوجوی مشکلات و راهحلهای آنها شروع کنید. سعی کنید نکتهای که اغلب کارآفرینان مشتاق آن را نادیده ميگیرند را به یاد داشته باشید: شما نه تنها باید مشکلات مشتریان را کاهش دهید بلکه رفع نیاز مشتری باید به گونهای انجام شود که راهی برای درآمدزایی و تاسیس کسب وکاری سودمندايجاد کند.
حال چگونه ميتوان مشکلاتی که اکثریت مردم با آنها روبهرو هستند را مشخص کرد؟ در آغاز کار به بررسی روندها بپردازید: روندهای موجود در شیوه زندگی، روندها در بازار کسبوکار و روندهای جمعیتی را بررسی کنید. با بحث با دوستان و همکارانتان از روندهایی که نظر آنها را جلب کرده، آگاه شوید. سعی کنید به دنبال دادههای تجربی باشید و صرفا از شنيدههاي تصادفی استفاده نکنید.
«دیوید اشنایدر» یک مشاور مستقل در یک شرکت کارآفرینی در آمریکا ميگوید: «من آمار مربوط به پیشبینی ده سال آينده نرخ بیکاری درايالات متحده را که در بهار منتشر ميشود، از نزدیک دنبال خواهم کرد.»
او ميگوید: «اداره آمار کار آمریکا با استفاده از منابع بیشماری به توسعه اطلاعات در مورد بازار کار ايالات متحده آمریکا ميپردازند و پیشبینیهای ارزشمندی در مورد اين که کدام بخشها سریعترین رشد را در آينده خواهند داشت، ارائه ميکند. گزارش بعدی آنها سالهای 2010 تا 2020 را پوشش ميدهد.اين گزارش نیز مثل همیشه دادههای اساسی و پیشبینیها در مورد بازار کار را زودتر از هر موسسه دیگری در اختیار خواهد گذاشت.»
فرصتهای موجود برای کسبوکار در بخش خدمات
«جویس گویا» تحلیلگر مسائل اقتصادی و رييس کل «گروه هرمان» در گرینزبورگ ميگوید: فرصتهای راهاندازی کسب و کار در آينده به احتمال زیاد متعلق به بخش خدمات است.همان طور که شاهد هستیم امروزه با بهبود وضعیت اقتصادی مادران بیشتری مشغول به کار هستند و درآمد بیشتری نیز دارند، آنها به دلیل کمبود وقت احتیاج به خدمات بیشتری دارند. همچنین آنها امروزه قادر به پرداخت هزینههای خدماتی بیشتری نیز هستند.
بخش خدمات برای خانم «بلیندا فوچ» موسس کسبوکاری به نام «صاحب پول خود شوید» سودآوری زیادی را به همراه داشته است. او متوجه شد که موانع احساسی بر سر راه بسیاری از مردم قرار دارد که از تصمیمگیری عقلانی آنها جلوگیری ميکند. بنابراین او در کسبوکار خود توصیهها و استراتژیهایی را در خصوص پسانداز پول و کاهش بدهیها به مردم ميدهد. خانم «فوچ» ميگوید: «مناين هدف را در راستای علاقه و اشتیاق شخصی به انجام رساندم. امااين کار نه تنها برای من درآمدزا بود که نتیجه آن نیز سبب تغییرات مهمي در زندگی مشتریان، اعضاي مخاطب و مشترکین شده است.»سینا شارپ مدیر یک موسسه تحقیقاتی توصیه ميکند که برای یافتنايده مطلوب به دنبال حوزههایی بروید که شیوههای انجام کار و ارائه خدمات در آنها مدتهاست بدون تغییر مانده است (و بنابراین جای پیشرفت دارد) به عنوان مثال او به مراکز معاینه پزشکی سرپایی در داروخانهها اشاره ميکند، که در آنها پرستاران خدماتی مانند تزریقات و دیگر معاینات جزئی را انجام ميدهند. این مراکز صفهای بلند در مطب پزشکان را از میان برده است. شارپ ميگوید: «هیچ گاه با اين ايده که کسبوکار شما برای اجرا به محیط خانه احتیاج دارد دست از کار نکشید همچنين هرايده کسبوکاری نباید در مقیاس میلیونی مشتری داشته باشد. اگر شما بتوانید حتی فقط یک درصد از بازار را در تسخیر خود درآورید هم بسیار خوب است.»
«اشنايدر» پیشنهاد ميکند هنگامي که ايدهای خوب به نظر شما ميرسد آن را از طریق تحقیقاتی دقیق مورد بررسی قرار دهید و ارزش ریالی آن را تخمین بزنید.
دراينجا به برخی از کسب وکارهای خدماتی موفق اشاره ميکنیم:
مربیگری: تقریبا در همه جا و در میان هر قشری از مردم از مربیان در زمینههای مختلفی استفاده ميشود. ميتواناين کسب و کار را در زمینه آموزش به پناهندگان، کودکان و تعلیم رانندگی و...ايجاد کرد.
خدمات پزشکی: پس از وقوع دو جنگ، افزایش تعداد مبتلایان به دیابت و پیشرفتهای حاصله در زمینه تکنولوژی پزشکی، امروزه افراد زیادی هستند که از اعضای مصنوعی بدن استفاده ميکنند. توزیعاين وسایل، آموزش استفاده از آنها و کمک بلند مدت به استفادهکنندگان ميتواند حوزه مناسبی برایايجاد کسبوکار باشد.
مهاجران: آنها به تدریج برای استقرار به شهرهای کوچک و حومه شهرهای بزرگ رو ميآورند. شما ميتوانید با پیدا کردن راههایی برای ارائه خدمات به آنها کسبوکار ايجاد کنید.
خدمات تغذیهاي: علاقهمندی به غذاهای ارگانیک و سالم و محلی امروزه زیاد شده است. تهیه غذای ارگانیک برای کودکان، ساخت باغچههای کوچک در حیاطها و ارائه خدمات و تجهیزات لازم برای کشت آسان گیاهان ميتواند ايده مناسبی برای کسبوکار باشد.
جمعیت کهنسال رو به رشد: ميتوانید خدماتی برای کهنسالان ارائه دهید تا چه در منزل و چه بیرون از منزل از امکانات لازم بهرهمند شده و به آنها احترام گذاشته شود. ميتوانید با خواربار فروشیها و داروخانههای محلی برای حمل کالاهای آنها به درب منازل قرار داد ببندید.
منبع: Business Week
مترجم: پريسا حبيبي
۲۱ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۴:۸ قبل از ظهر