استفاده از آمار بازدیدکنندگان یک سایت میتواند در بالابردن کیفیت سایت کمک زیادی بکند.یک مدیر سایت برای اینکه بتواند سرویس مناسبی رادرسایت خود ارائه کند باید بتواند پارامترهای آماری سایت را تحلیل کند. این پارامترها هر کدام مفهوم خاصی دارندکه در اینجا تعدادیاز آنها را بررسی می کنیم . این اطلاعات می تواند توسط سرویسهای رایگان موجود در اینترنتجمع آوری شود یا اینکه سرویس دهنده سایت شما این امکانات را در اختیار شما قرار دهد.
پارامترهای مهم در آمار سایتهای اینترنتی :
Hits
هیت یکی از پارامترهای مهم در ارزیابی یکسایت به شمار می آید. تا چندی قبل مهمترین پارامتری که برای ارزیابی تعدابازدیدکنندگان یک سایت ارزیابی میشد همین پارامتر بود. اما این پارامتر دیگر آن اهمیتقبلی را ندارد. امروزهمردم می دانند که این پارامتر برای ارزیابی سایت قابل استناد نیست.
برای هر عنصری از یک صفحه وب که توسط مرورگرتقاضا می شود ،یک هیت در نظر گرفته می شود. تعداد هیت برای هر صفحه می تواند از چند تا چند هزار هیتباشد. به ازاء هر عکس یا برنامه های جاوا اسکریپت و یا هر عنصر دیگری در صفحه، یک هیت ثبت می شود.
با این تعریف می توان تصور کرد که طراحی یک سایت و تعداد عناصر موجود در آن میتواند این عدد راکم یا زیاد کند . بنابراین بدون در نظر گرفتن طراحی سیت نمی توان با این پارامتر ارزیابیمناسبی از تعداد بازدیدکنندگان سایت داشت.
Pages or Pages view
این آمار نشان دهنده تعداد درخواستهای رسیده به سرور برای هرفایل یا صفحهاست. با استفاده از این آمار می تواند بفهمید که هر بازدیدکننده سایت شما چه تعداد از صفحاتشما را دیده است.
با این پارامتر می توان متوجه شد که آیا بازدیدکنندهسایت ما توانسته به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کند یا نه؟ اگر بیشتر بازدیدکنندگان سایت ما بعد از دیدن یکصفحه سایت، سایترا ترک کنند، به این معنی است که سایت ما نتوانسته مورد نظر بازدیدکنندگان قرار گیرد. در اینحالت باید بررسی کنیم که آیا کلمات کلیدی سایت مناسب هستند یا نه ؟ آیا سایت را در مکانهای مناسب تبلیغ کردهایم؟ شاید تبلیغاتسایت ما در جائی قرار گرفته که بازار هدف ما نیست.
Sites, Unique Visitor and Repeat Visitor
این آمار با در نظر گرفتن آی پی بینندگان سایت شما بدست میآید. این آما میتواند به شما اطلاع دهد که چه تعداد بازدید کننده در یک دوره زمانی خاص به سایت شما مراجعهکرده اند. البته این آما خیلی دقیق نیست چرا که این احتمال وجود دارد که دو بازدید کنند در یک دوره زمانیخاص با یک آی پیوارد سایت شما شوند. این حالت وقتی اتفاق می افتد که این دو بازدید کننده از یک آی اس پی یااز یک شبکه به سایت شما متصل شده باشند. اما تعداد دفعاتی که بازدیدکننده سایت شما با یک آی پی به سایت شمامتصل شده ( Repeat Visitor ) می تواندبه شما در بدست آوردن خطای سیستم در تعداد بازدید کنندگان منحصر به فرد سایت شما ، کمک Session andVisit duration
این اطلاعات می تواند به شما نشان دهد که هر بازدید کننده چهمدتی را در سایتشما صرف کرده است. التبه این آمار نیز دقیق نیستند چرا که یک بازدیدکننده می تواند بصورت غیرفعال در سایت شما حضور داشته باشد ( با باز نگاه داشتن صفحه سایت شما )
اما آماری که نشان دهنده زمانهای کوتاهبازدید از سایتشماست، نشان دهنده این موضوع است که کلمه های کلیدی سایت شما مناسب انتخاب نشده است .بازدید کننده ای که از طریق موتورهای جستجو به سایت شما وارد می شود، نتوانسته است مطالب مورد نظر خود را درسایت شما پیدا کند.
Referrers or referring sites
لینکی که باعث می شود بیننده ای به سایت شما وارد شود، بهعنوان ارجاع دهنده ( Referrers ) ثبت میشود. در این آمار مشخص می شود که هر ارجاع دهنده چه تعداد بازدیدکننده به سایت شما ارجاع داده است. آمارسایتهای ارجاع دهندهبه شما می تواند به شما کمک کند که بفهمید هر سایتی به چه دلیلی سایت شما را معرفی کرده اند.با ایجاد ارتباط با دارندگان اینگونه سایتها می توانید به بهبود ترافیک سایت خودتان کمک کنید. علاوه بر این اگرتبلیغی را در یکسایت اینترنتی قرارداده باشید ، با این آما می توانید متوجه شوید که آیا آن آگهی برای سایتشما کارآئی داشته است یا نه؟
Search Terms and Search Strings
همانگونه که می دانید موتورهای جستجو امروزه نقش مهمی در معرفی یکسایت دارند. بیشترکاربران دراینترنت برای پیدا کردن مطالب مورد نظر خود از موتورهای جستجو استفاده میکنند. بنابراین ارزیابی رتبه سایت در موتورهای جستجو و بر اساس کلمات کلیدی یکی از کارهای روزمره مدیران سایتبشمار می آید.
تعدادی از بازدیدکنندگان سایت شما از طریق موتورهای جستجو بهسایت شما وارد شدهاند. با دانستن اینکه چه کلمات کلیدی توانسته بازدیدکننده سایت شما را افزایش دهد، میتواند مطالب سایت خودتان را تنظیم کنید به گونه ای که بیننده های واقعی به سایت هدایت شوند. علاوه بر این میتواند با انتخابمناسب کلمات کلیدی بازدید کنندهای بهتری را به سایت خود هدایت کنید.
Browsers, User Agents, and Operating Systems
همیشه باید این نکته را در نظر داشته باشید که سایت شما برایبازدیدکنندگان شمابا سیستم عاملهای مختلف و مرورگرهای مختلف، براحتی قابل دیدن باشد. اطلاعات مربوط بهسیستم عامل و مرورگر بازدیدکنندگان سایت شما می تواند کمک زیادی به شما بکند. برای اینکه بتوانید بهترینکارآئی را داشته باشید،بیشتر وقت خود را برای درصدهای بالای این گروه از آمار صرف کنید.
علاوه بر این در این گروه از اطلاعات می توانید بفهمید که چهموتورهای جستجوئیبر روی سایت شما کار کرده و اطلاعات آنرا جمع آوری می کنند.
Entry and Exit Pages
این آمار به شما نشان می دهد که بازیدکنندگان سایت شمااز چهصفحاتی وارد سایتشده اند و علاوه بر این کدامیک از صفحات سایت شما کمتر مورد علاقه بازدیدکنندگان بودهو باعث خروج آنها از سایت شما شده است. با دانستن این اطلاعات می تواند صفحات خروجی را به گونه ای طراحی کنیدکه بتواند بیشترمورد توجه قرار گیرد. بایستی با توجه به نکاتی که در صفحات ورودی وجود دارد، این صفحات رامجددا طراحی کنید.