در سرمایهگذاری و راهاندازی یک فعالیتاقتصادی آنلاین همیشه موانع و مشکلاتی است کهسرعت پیشرفت کار را پایین میآورد. من اسم این موانع را «مشکلات اصلیبازاریابی اینترنتی» میگذارم.
مشکل اول: مشکلات مربوط به یک سرمایهگذاریموفق
اولین مشکل درراهاندازی یک فعالیت اقتصادی آنلاین سودمند شناخت صحیح نوع فعالیتاست. از میان میلیونها فعالیت آنلاین اینترنتی کدام فعالیت استکه ما میتوانیم به با ضریب اطمینان بالا سرمایهگذاری کنیم و وقت و تلاشخود را صرف آن کنیم؟ کدام فعالیت آنلاین اینترنتی است که میتواند ما راموفق سازد؟ کدام فعالیت، قانونی و کدام یک غیرقانونی است؟ کدام یککلاهبرداری و کدام یک فعالیتی سالم است؟ تحقیق و پژوهش در مورد اینموضوعات ممکن است مقداری از زمان و یا پول شما را بگیرد اما در نهایتبررسی و پرداخت هزینه در این مورد به نفع شما خواهد بود. انجام این فعالیتبه ظاهر پرهزینه میتواند فرصتها و فعالیتهای بسیار جدید و مهمی رامقابل شما قرار دهد.
برای این کار، میتوان فعالیتهای مورد قبولمردم را بررسی کرد. با مراجعه به محکمهها و نهادهای قانونی، قانونی بودنیک فعالیت اقتصادی را بررسی کنید. فرصتهای مختلف را مشخص و کتابهایمربوط به آنها را مطالعه کنید. با انجام این کارها تا حد زیادی میتواناطمینان حاصل کرد که این مشکل، اخلالی در کار ما پیش نخواهد آورد و ما رابه زمین نخواهد کوبید.
مشکل دوم: مشکلات مربوط به هزینه و سرمایهگذاری
دومین مشکلاصلی زمانی که ما یک فعالیت اقتصادی آنلاین را شروع میکنیم مشکلاتمربوط به هزینه و سرمایهگذاری برای آن کار است. اگر ما دقت کافی را دراین مورد نداشته باشیم این مشکل میتواند با در بر داشتن مخارج سنگین مانعمهمی در پیشرفت کار و گسترش آن باشد.
اولین موردی که ما باید به آنتوجه داشته باشیم این است که سرمایه ما نه تنها برای شروع کار باید کافیباشد بلکه باید پتانسیل لازم سرمایهگذاری را برای ادامه و گسترش کار دراختیار داشته باشیم.
بعد از آن ما باید یک برنامه جامع تجاری وهمچنین بودجه کافی برای ادامه کار داشته باشیم. با این روش میتوان بهراهاندازی یک کسب و کار طولانی مدت و پرسود امیدوار بود. گذشته از اینباید در نظر داشته باشیم که یک فعالیت اقتصادی آنلاین، فعالیتی نیست کهسریع و بلافاصله به نتیجه و سوددهی برسد و به مدت زمان نسبتا زیادی برایرسیدن به سوددهی نیاز دارد.
برای دستیابی به موفقیت در یک کسب و کارتحت وب باید مدت زمان زیادی هزینه کنیم تا بتوانیم به نتیجه مطلوب دستیابیم. قبل از شروع به کار، مخارجی را که ممکن است در راهاندازی و گسترشیک فعالیت نیاز باشد، مشخص کنید.
شما باید چه میزان هزینه برایعضوگیری و استخدام انجام دهید؟ چقدر پول باید صرف مخارج مربوط بهتکنیکهای مختلف آگهی و بازاریابی برای فعالیت خود کنید؟ از چه روشهاییبرای فروش و بازاریابی برای فعالیت خود استفاده و چهقدر برای این کارهزینه خواهید کرد؟ یک صفحه در Excel تهیه و مخارج مربوطبه کسب و کار خود را در آن مشخص کنید. با انجام اینکارها مشکل مربوط به پول و هزینه در میانهی راه شما را از فعالیت بازنخواهد داشت.
مشکل سوم: مشکلات مربوط به زمان
راهاندازی یک کسب وکار اینترنتی کار آسان و سادهای نیست. این کار نیاز به کوشش فراوان،صرف انرژی زیاد و تلاش مستمر دارد تا بتوانید به نتیجه دلخواهخود دست یابید. هر چند شما زمان مورد نیاز برای دستیابی به نتیجه را مشخصنمایید ولی در زندگی انسان حادثههای غیر منتظرهای اتفاق میافتد کهپیشرفت فعالیت شما را با مشکل مواجه میسازد و از حرکت به سمت جلو بازمیدارد. شما باید برای این حوادث پیشبینی نشده را در مدیریت زمان خودبرای این کار مد نظر قرار دهید.
شما باید مشخص کنید که هر روزه چهکارهایی باید انجام دهید تا کسب و کار شما در مسیر هموار حرکت نماید. حتااگر کسب و کار شما یک فعالیت اقتصادی بسیار کوچک باشد شما باید مدیریتزمان را برای آن در نظر بگیرید. تهیه یک برنامه روزانه برای انجام کارهایمربوط به کسب و کار میتواند در این مورد به شما کمک زیادی بکند. لیستی ازکارهایی که باید انجام دهید برای خود تهیه کنید و اهدافی را که برایدستیابی به آنها تلاش میکنید، مشخص نمایید.
این طرز تفکر که همه کارها رایک جا انجام دهید اصلا ایده درستی نیست. انجام این کار شما رافرسوده و خسته خواهد ساخت و توان شما را خواهد گرفت.
همانند مدیریت مالی وهزینه، زمان خود را نیز مدیریت کنید تا بتوانید زمان لازم را برایسایر مسایل زندگی خود اختصاص دهید. شما باید زمان لازم برای کار روزانه،خانواده، دوستان، فعالیتهای ورزشی، تفریحات، استراحت و آرامش و ... را دراین مدیریت زمانی در نظر بگیرید.
اگر فعالیت اقتصادی شما به صورتپاره وقت است به هیچ وجه برای تبدیل آن به یک فعالیت تمام وقت تلاش نکنید.شما اگر میخواهید سالم بمانید باید زمان خود را به خوبی مدیریت کنید. باانجام این اقدامات مشکلات مربوط به زمان را نیز در کسب و کار خود حلکردهاید.
مشکل چهارم: مشکلات مربوط به آگهیهایتبلیغاتی
بازاریابی اینترنتینیاز به انجام حجم وسیعی از آگهیهای تبلیغاتی دارد. اگر شما بخواهیدکه مشتریان کسب و کار شما را به راحتی در اینترنت پیدا کنند ومحصول یا خدمات شما را خریداری کنند باید به روشهای مختلفی نسبت به ارایهآگهیهای تبلیغاتی اقدام کنید.
لازم است که متدهای مختلفی از روشهای دادنآگهی را فهرست کنیم و بعد از آن مشخص کنیم که کدام یک برای کسب و کار ما بهتریناست.
این کارچندان آسان نیست و میتواند بسیار هزینهبر باشد. خوب است بدانید کهراههای بسیار ارزان و یا حتا رایگانی برای تبلیغ محصول و یا خدمات وجوددارد و این راهها را پیدا کنید، در این صورت میتوانید به بقای کسب و کارخود امیدوار باشید.
نوشتن مقاله، ارسال خدمات خود به وبلاگها،لینکدادن صفحه وب و ... فعالیتهای مربوط به تبلیغ محصول است که حتا یکسنت هم برای شما هزینه نخواهد داشت. اما این به تنهایی کافی نیست و ماباید از روشهای تبلیغاتی گوناگون که نیاز به سرمایهگذاری نیز دارنداستفاده کنیم به ویژه اگر ما سرمایه لازم برای هزینه در این مورد را داشتهباشیم. شما میتوانید با چاپ مقالههای خود در مجلات و روزنامهها، همچنیندر مجلههای الکترونیکی بازاریابی مناسبی برای خدمات خود انجام دهید.
میتوانید روشهایمختلفی را امتحان کنید تا سرانجام روشی را که نتیجه بخش است، پیداکنید. با زیاد کردن روشهای مورد استفاده شما به نتایج دلخواه در اینزمینه خواهید رسید و بر این مشکل نیز به آسانی غلبه پیدا خواهید کرد.
مشکل پنجم: مشکلات مربوط به مراجعه مردم ومشتریان به وبسایت شما
یکی از مهمترینچیزهایی که سبب میشود کسب و کار اینترنتی شما پا برجا باشد مسالهمراجعه مشتریان به وبسایت شماست. اگر قصد دارید که کسب و کاراینترنتی شما سودآوری داشته باشد باید اقدامات لازم برای مراجعه تعدادزیادی از خریداریان اینترنتی به وبسایت خود را فراهم آورید.
مراجعه نکردنمشتریان به کسب و کار شما در اینترنت میتواند پیآمدهای سنگین ونگرانکنندهای برای شما به بار داشته باشد؛ بنابراین باید نهایت تلاش خودرا برای بازدید مشتریان از وبسایتتان به منظور خرید محصول یا خدمات خودبه کار گیرید. اگر وبسایت و خدمات شما ویژه و خاص نباشد مطمئنا در بازاررقابت تجارت اینترنتی ناکام خواهید بود.
یکی از بهترین کارهایی کهشما به این منظور میتوانید انجام دهید این است که مقالههایی در موردخدمات خود نوشته و همچنین لینکهای وبسایت خود را در صنفهای مربوط بهکسب و کار خود ارایه دهید.
شما باید بازاریابی و ارایه مقالات خود رادر سایتها و خدماتی ارایه دهید که هزاران هزار بازدید کننده آنلاین داردو این آگهیها را به صورت گسترده در شبکه اینترنت پخش کنید.
حتا میتوانیدلینک خود را به انجمنها و سایتهای مختلف بحث و مناظرهی اینترنتیارسال کنید. همچنین در وبلاگ سایر اشخاص میتوانید مطالبی مربوطبه خدمات و محصول خود بنویسید.
لینک شما باید توسط موتورهای جستوجویاینترنتی قابل دسترسی باشد تا افرادی که خدمات شما را جستوجو میکنند،بتوانند به راحتا به وبسایت شما دسترسی داشته باشند. همچنین میتوان یکبرای تشویق کاربران به مراجعه به سایت، خبرنامهای در وبسایت راهاندازیکرد. یا با همکاری سایر سایتها، لینکهای سایت خود را در آنها قراردهید. در نهایت شما باید همیشه به دنبال راههای جدید برای افزایش مراجعهمشتریان به وبسایت خود باشید این امر درصد موفقیت فعالیت اقتصای شما رادو برابر خواهد کرد. مشکل ششم: تقویتارتباط با مشتریان
زمانی که شما در یک شبکه بازاریابی بزرگفعالیت میکنید، شاید اصلیترین مشکل شما فراهم آوردن یک فضای ارتباطی مناسب باشد.
شما باید چشماندازو دورنمای فعالیت خود را مشخص کرده و امکان انتقال آن را بهمشتریان خود فراهم آورید. باید تلفنهای تماس خود را در اختیار مشتریانقرار دهید و تماسهای مکرر مشتریان خود استقبال کنید و زمان کافی برایارتباط با کاربران خود در نظر بگیرید. در صورت نیاز میتوانید از یکدستیار در این مورد کمک بگیرید.
مشتریان شما باید بدانند که شماارزش زیادی برای آنها قایل هستید. میتوان با پخش کارت بازرگانی، جزوه وحتا تهیه یک CD در مورد خدمات ومحصول خود چشمانداز و دورنمای خدمات خود را بهمشتریان ارایه داد.
میتوان با کسانی که پیشتر در زمینه کاریشما فعالیت کردهاند و یا اطلاعاتی در این زمینه دارند برای توسعه و تبلیغخدمات همکاری کرد.
اگر شما خدمات پشتیبانی مناسب برای محصولخود ارایه دهید و نتایج استفاده از آن را به صورت مناسب دراختیار کاربران قرار دهید، مشکلات مربوط به تقویتارتباط با مشتریان را به سادگی حل خواهید کرد.
مشکلات هفتم: مشکلات مربوط به فروش
آخرین مشکل در مورد راهاندازییک کسب و کار آنلاین موفق مساله فروش است. بعضی مواقع ما همهکارها را درست انجام میدهیم ولی به آن میزان فروشی که مد نظرمان است،دست نمییابیم.
چگونه میتوان فعالیتهای مربوط به تبلیغاتو ارایه آگهیهای تبلیغاتی و همچنین افزایشتعداد مراجعه مشتریان را به یک فروش مناسب سوق داد؟ چگونه میتوانیممشتریان خود را حفظ کنیم که در آینده برای خریدمجدد به وبسایت ما مراجعه کنند؟ و یا وبسایت و محصول ما را در برایدوستان و آشنایان خود تعریف و تبلیغ کنند؟
در بعضی از موارد این یکامر پیشبینی نشده است. اما کاری که شما یقینا باید انجام دهید این است کهارتباط تنگانگ خود را با مشتری حفظ کنید. این امر به جهش اقتصادی کسب وکار شما کمک شایانی میکند.
فهرستی از مشتریان خود تهیه کنید و درخبرنامه وبسایت خود قرار دهید. برای آنها پیامهای شخصی بفرستید و درمورد رضایت از محصول سوال و از پیشنهادهای آنها استقبال کنید.
سعی نکنیدفقط محصولی را که پشت تلفن از آن تعریف کردهاید، به آنها بفروشید.به مشتریان خود نشان دهید که خواستهها و نیازهای آنها در مورد محصولدلخواهشان برای شما اهمیت دارد و سعی کنید تا آنجایی که میتوانیدآنها را از خود راضی نگه دارید.
به آنها نشان دهید که چگونه محصولیا خدمات شما میتواند پاسخگوی نیازشان باشد و خواستههای آنها را ارضاکند. مشتریان شما باید بفهمند که شما حاضرید در هر حال به آنها کمک کنیدو در کنارشان باشید. روابط خود را با آنها صمیمانهتر کنید.
تا آن جایی کهامکان دارد در کسب و کار خود از نظرات و وجود آنها استفاده کنید.با برقراری یک ارتباط خوب با مشتریان میتوانید به مشکلات مربوط به فروشنیز فایق آیید.