مدیریت هزینه های خانواده

مدیریت هزینه های خانواده
هزینه های مربوط به تشکیل خانواده، شامل هزینه جشنها و خریدهای آن، هزینه های تهیه مسکن و وسایل خانه، گرچه هزینه های مقدماتی هستند، ولی بسا اوقات همین هزینه ها، به ویژه هزینه جشنها و خریدهای آن، آنچنان کمرشکن می شوند که تا سالها، آسیبهایش برای خانواده جبران شدنی نیست.
۱. هزینه ها و منافع فردی را توضیح دهید؟
نیازهای ما می تواند هر روز هم از نظر تعداد و فراوانی و هم از نظر ارزش ریالی، افزایش یابد. زیرا هم تصور آنها آسانتر است و هم آنکه تولیدکنندگان خارجی و داخلی و واسطه های کوچک و بزرگ و رسانه های گروهی با تبلیغات خویش، هر دم کالای نوظهوری را به ما معرفی می کنند و یا کالای قدیمی را با آب و رنگی تازه و افزایش برخی مزایای آن عرضه می کنند. به ویژه آنکه افزایش بهای کالاها و یا تورم، بلای جان قدرت خرید می شود به گونه ای که هرچه می گذرد فاصله مزد و حقوق و بهای کالاها و خدمات بیشتر می شود.
۲. هزینه ها و منافع خانواده را توضیح دهید؟
هزینه های مربوط به تشکیل خانواده، شامل هزینه جشنها و خریدهای آن، هزینه های تهیه مسکن و وسایل خانه، گرچه هزینه های مقدماتی هستند، ولی بسا اوقات همین هزینه ها، به ویژه هزینه جشنها و خریدهای آن، آنچنان کمرشکن می شوند که تا سالها، آسیبهایش برای خانواده جبران شدنی نیست.
۳. هزینه ها و منافع ملی را توضیح دهید؟
اگر اداره بی ضابطه هزینه های فردی، تباهی زندگی فردی و ناتوانی مدیریت هزینه های خانواده، ناکامی و نومیدی خانواده را سبب می شود، مدیریت نادرست هزینه های فردی و خانوادگی در صورت همه گیر شدن، منافع ملی را نیز به باد می دهد. برای جبران کسری صادرات نسبت به واردات یا باید از خارج وام گرفت یا منابع نفت کشور را بیشتر صادر کرد. البته شرایط کنونی اقتصاد ایران ایجاب می کند که هم نفت خام به میزان هنگفت صادر کنیم و هم از خارج وام دریافت نماییم، تا واردات، امکانپذیر شود.
● دسته بندی هزینه ها
۱. هزینه ها ی کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت را توضیح دهید؟
هزینه های کوتاه مدت، هزینه هایی هستند که در زمانی اندک انجام می گیرند و دارای ویژگی جاری، روزمره و تکراری بودن نیز هستند. هزینه های میان مدت، هزینه هایی هستند که دامنه مصرفشان خیلی زود پایان نمی یابد، ضمن اینکه زمان درازی را مانند هزینه های بلندمدت دربر نمی گیرند. هزینه های بلندمدت، هزینه هایی هستند که زمان مصرف درازی دارند و روزمره و تکرار شونده به معنای هر روزه آن نیستند.
۲. هزینه های ضروری و غیرضروری را توضیح دهید؟
هزینه های ضروری هزینه هایی هستند که از مصرف آنها نمی توان خودداری کرد وگرنه خانواده با کمبودهای گوناگون روبه رو می شود. مانند هزینه های خوراک، پوشاک و ...
هزینه های غیرضروری را می توان هزینه هایی دانست که قابل صرف نظر کردن هستند مانند مصرف بیش از حد خوراک.
۳. هزینه های پیش بینی پذیر و پیش بینی ناپذیر را توضیح دهید؟
هزینه های پیش بینی پذیر، هزینه هایی هستند که با توجه به روال هزینه های خانواده، رویدادشان را می توان پیش بینی کرد. در حالی که هزینه های پیش بینی ناپذیر را یا به هیچ وجه نمی توان پیش بینی کرد و یا دامنه و شدت آنها را از پیش نمی توان تصور کرد.
۴. هزینه های مصرفی و سرمایه ای را تعریف کنید؟
هزینه های مصرفی، هزینه هایی هستند که در جریان مصرف از بین می روند، در حالیکه هزینه های سرمایه ای تداوم یافته، گاه بر آنها افزوده می شود. هزینه های خوراک، پوشاک، مسکن و ... جزو هزینه های مصرفی به حساب می آیند.
۵. هزینه های مادی و غیرمادی را تعریف کنید؟
هزینه های مادی، هزینه های عینی هستند و با پرداخت پول و یا انجام کار، صورت می گیرند. در حالیکه هزینه های غیر مادی در بسیاری از موارد، نامحسوس هستند؛ مثلاً پولی که در برابر خرید کالا و خدمات می پردازیم و یا کاری که در برابر دریافت کالا و خدمات انجام می دهیم، نمونه هایی از هزینه های مادی هستند. در حالیکه از نمونه های هزینه های غیر مادی می توان به اتلاف وقت، آبروریزی و ... اشاره کرد.
۶. هزینه های خرید و نگهداری را تعریف کنید؟
هزینه های خرید، هزینه هایی هستند که برای دستیابی به یک کالا و یا خدمت پرداخت می شوند، در حالیکه هزینه های نگهداری، هزینه هایی هستند که برای امکان پذیر کردن تداوم مصرف آن کالا و یا خدمت پرداخت می شوند. مثال :
پولی که برای خرید یک اتومبیل می پردازیم هزینه خرید به شمار می آید. در حالیکه هزینه های مربوط به تعمیر، تصادف و هزینه های مصرف بنزین و غیره هزینه های نگهداری هستند.
۷. هزینه های وابستگی زا و استقلال آور را شرح دهید؟
هزینه های وابستگی زا، هزینه هایی هستند که در اثر آن، واردات افزایش می یابد و کشور ناگزیر است برای پرداخت هزینه ارزی آن، نفت خام بیشتری بفروشد و یا از خارج وام دریافت کند. هزینه های استقلال آور، هزینه هایی هستند که در اثر آن تولید داخلی رشد می کند و ضمن افزایش سرمایه کشور، اشتغال افزایش و بیکاری کاهش می یابد.
۸. هزینه های اسمی و واقعی را شرح دهید؟
هزینه های اسمی، هزینه هایی هستند که برای دستیابی به کالا و خدمتی معین، ظاهراً پرداخت می شوند، ولی هزینه های واقعی، هزینه هایی هستند که واقعاً پرداخت می شوند. نمونه هزینه های اسمی، هزینه ای که برای پرداخت یک جفت کفش پرداخت می کنیم، می باشد؛ ولی اگر کیفیت و تناسب آن با شکل و کاری که از آن انتظار داریم در نظر گرفته نشده باشد، در عمل و در واقع، مجبور خواهیم شد چند جفت دیگر کفش بخریم تا نیازمان به کفش برآورده شود و این هزینه های واقعی خرید را تشکیل می دهد.
۹. هزینه های دوسویه و یکسویه را شرح دهید؟
هزینه های دوسویه هزینه هایی هستند که در برابر آنها، پول، کالا و یا خدمتی دریافت می شود. این گونه هزینه های جبران کننده پرداختهای ما هستند. در حالیکه در هزینه های یکسویه، هیچگونه پول، کالا و یا خدمتی در برابرآن دریافت نمی شود.
۱۰. هزینه های خوراکی و غیر خوراکی را شرح دهید؟
هزینه های خوراکی، هزینه هایی هستند که صرف خرید و یا تهیه کالاها و مواد خوراکی می شوند. در حالیکه هزینه های غیر خوراکی همه هزینه های خرید و تهیه کالاها و خدمت دیگر را دربر می گیرد.
منبع خبر: واحد مرکزی خبر
  ۲۳ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۹:۴۸:۵۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

  •  آخرین مطالب همین گروه

نتایج یافت شده: 0 مورد