کالاها هر کدام عمر مفیدی دارند که پس از گذشت آن، دیگر قابل استفاده نیستند. ولی عمر مفید کــالاها به چگونگی استفــاده و نگهداری از آنها بستگی دارد.
۱. عوامل تأثیرگذار بر هزینه های خانواده را نام ببرید؟
۱- استفاده کامل از کالاها
۲- مصرف خانواده باید همگانی هم باشد.
۳- همبستگی ملی و هزینه های خانواده
۴- خودمصرفی خانواده
۵- زمان فراغت خانواده
۶- فرزندان و هزینه های خانواده
۷- تدارک مالی دوره سوم زناشویی
۸- عوامل مؤثر بر هزینه های خانواده
۲. ضرورت استفاده کامل از کالاها را شرح دهید؟
کالاها هر کدام عمر مفیدی دارند که پس از گذشت آن، دیگر قابل استفاده
نیستند. ولی عمر مفید کــالاها به چگونگی استفــاده و نگهداری از آنها
بستگی دارد. استفــاده بیــش از اندازه و یــا بی توجهی نسبت به ویژگیهای
کالاها در مصرف، عمر مفید آنها را به شدت کاهش می دهد. با پر شدن بازار از
کالاهای صنعتی، تولیدکنندگان با تغییراتی گاه بسیار جزئی، همان کالا را به
شکلی جدید عرضه می کنند و با تبلیغات بسیار در مزایای آن مبالغه می ورند و
در نتیجه نیاز کاذبی در افراد نسبت به گونه جدید کالایی که خود دارند
ایجاد می کنند. در این صورت برخی اوقات کالای کنار گذاشته شده، هنوز دارای
عمر مفید است. التبه ممکن است برای خانواده های پولدار اعمال چنین
رفتارهایی از نظر مالی مشکلی به بار نیاورد و این طور به نظر آید که اعمال
مدیریت بخردانه در استفاده کامل و درست از کالاها درباره آنان ضرورتی
نداشته باشد؛ ولی بر دو دلیل مدیریت بخردانه مزبور شامل آنان نیز می شود:
نخست آنکه این رفتار مصرفی، امکانات ملی را به سوی مصرف می کشاند و از
تولید و اشتغال دور می کند و در کشوری مانند ایران وابستگی به خارج را
افزایش می دهد. دوم آنکه، در شرایط محدودیت درآمد و فقر بسیاری از هم
میهنان، اختلاف و کینه طبقاتی را افزایش می دهد و از همبستگی ملی می کاهد.
مدیریت بخردانه مصرف و استفاده کامل و درست از کالاها به خانواده امکان
بهره مندی بیشتر از نعمتها را با هزینه کمتر می دهد، ضمن اینکه باعث توسعه
اقتصادی کشور و استقلال اقتصادی آن و افزایش اشتغال و رفاه عمومی جامعه
نیز می شود.
۳. مصرف خانواده باید همگانی هم باشد را توضیح دهید؟
در انتخاب کالاهای مصرفی باید به این نکته نیز توجه کرد که همگان بتوانند
به این گونه کالاها و خدمات، دسترسی داشته باشند. ضرورت توجه به این عامل،
نخست به دلیل دنبال سراب نرفتن و امری ممکن را خواستن و دوم، خود و
خانواده خود را تافته جدابافته ندانستن، است.
۴. همبستگی ملی و هزینه های خانواده را توضیح دهید؟
همانگونه که تعادل روانی ما در گروی احساس تعلق به خانواده می باشد، به
همین نسبت احساس تعلق به دین، سرزمین، تاریخ، آیین، زبان، آداب و رسوم
مشترک و سرانجام ملتی واحد، همبستگی ملی و بقای ما را سبب می شود. ولی در
اثر نفوذ فرهنگ غرب و پذیرش بدون چون و چرای آن به وسیله عده ای از هم
میهنان، به ویژه درباره آنچه که الگوی مصرف نامیده می شود، رفته رفته
احساس تافته جدابافته بودن به این عده ازهم میهنان دست داده است و آنان
نسبت به هویت ملی خویش و احساس همبستگی ملی با مردم و فرهنگ ایران، دچار
تردید شده اند. خانواده به گونه های مختلفی می تواند و باید همبستگی ملی و
انسانی خود را برای برخورداری از تندرستی روانی بروز دهد؛ مانند کمکهای
مالی به دیگران پرداخت مالیات و عوارض، کمک به نهادهای مذهبی، آموزشی،
بهداشتی، برخی اقدامهای عمرانی و غیره.
۵. زمان فراغت خانواده را توضیح دهید؟
در زندگی جدید، به ویژه در شهرها، با استفاده از وسایل و امکانات برقی
خانگی و حتی صرف غذای آماده از یکسو و کاهش ساعتهای کار کردن در بیرون از
خانواده از سوی دیگر، خانواده و اعضای آن، گاه با زمانهای فراغت بسیار
قابل توجهی روبه رو می شوند. اگر از همان دوران کودکی، هر فردی کار مفید
دلخواه خود را بیابد، در بزرگسالی، افزون بر متخصص شدن در آن کار، نه تنها
برای وی مشکل پر کردن اوقات فراغت و یا هدر دادن آن وجود نخواهد داشت،
بلکه شادمانه ترین لحظه عمر انسان همین اوقات خواهد بود که به کار دلنشین
مورد نظر خود می پردازد. در چنین شرایطی بسیاری از هزینه های خانواده کاهش
خواهد یافت و روابط مهرآمیز بر فضای خانواده پرتوافکن می شود. در این صورت
هر فرد و خانواده ای اوقات فراغت خود را به فرصتهایی برای افزایش شکوفایی
ذهنی خویش با کمترین هزینه و گاه حتی با برخورداری از درآمد تبدیل می کند.
۶. نقش فرزندان را با توجه به تربیت جدید، در مدیریت هزینه های خانواده شرح دهید؟
روشهای تربیتی جدیدی در کشور به ویژه در شهرها رواج یافته است که نزدیک
است همه گیر شود. این شیوه را فرزند سالاری نامیده اند و هم اکنون نیز بی
اعتباری آن حتی در کشورهای غربی آشکار شده است. در این شیوه تربیتی،
فرزندان بدون تماس واقعی با زندگی وارد جامعه می شوند. این فرزندان اکثراً
تنبل، زیاده خواه، راحت طلب، رفاه طلب و بی ترحم نسبت به دیگران، به ویژه
نسبت به پدر و مادر خویش و افراد مسن، هرآنچه را که در دسترس دارند تحقیر
می کنند و بی ارج و ارزش می دانند و بیش از آنچه دارند، بدون رنج و زحمت
می خواهند. در تربیت جدید، پدر و مادرها بر این باورند که نسبت به
فرزندان، دِینی یکسویه، بی شرط، پایان ناپذیر و مادام العمر دارند. هرچه
پدر و مادر اجازه تماس با زندگی واقعی را به کودک ندهند و شرایط تجربه
کردن را برای زندگی چند بُعدی وی فراهم نسازند، در واقع، مانع بروز و ظهور
توان عظیم و بیکران مغزی، روانی و ذهنی فرزند خود شده اند.
۷. تدارک مالی دوره سوم زناشویی را توضیح دهید؟
اگر دوره نخست زندگی زناشویی را پیش از زایش فرزندان و دوره دوم، بزرگ
کردن فرزندان و دوره سوم را تنها شدن دوباره پدر و مادر بدانیم، تدارک
لازم برای گذراندن شایسته دوره سوم ضرورت دارد. هزینه های خانواده باید به
گونه ای ساماندهی شود، که نه تنها بار اقساط و بدهیها با توجه به بازنشسته
شدن نان آور خانواده کمرشکن نباشد، بلکه پس اندازی هم داشته باشند که از
محل آن بتوانند کمبود حقوق بازنشستگی را جبران کنند. افزون بر این، آمد و
رفت فرزندان و نوه ها و هزینه های آن باید با توجه به درآمد این دوره،
منطقی باشد وگرنه، این خود عامل پرفشاری برای کار کردن نان آور به هر قیمت
و با هر رنج و سختی خواهد شد.
۸. چه عوامل کلانی بر مدیریت هزینه های خانواده تأثیر می گذارند؟
۱- بودجه دولت، که هزینه های جاری و عمرانی دولت و منابع درآمدی آن را نشان می دهد.
۲- عملکرد سرمایه داران و صحبان نقدینگی بخش خصوصی و جهت گیری آن است.
۳- عملکرد مدیران اقتصادی کشور
۴- ترکیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصویب قوانین اقتصادی و نظارت بر اجرای آن
۵- نقش قوه قضائیه و دادگستری از نظر مجازات متجاوزین به حقوق مردم و سوء
استفاده کنندگان از امکانات دولتی و آنان که قانون را برای منافع فردی،
خانوادگی و گروهی خود زیر پا می گذارند.
۹. عوامل ذهنی مؤثر بر هزینه های خانواده را نام ببرید؟
۱- مصرف و رابطه نیاز با آن
۲- نیازها و اهمیت نیازهای غیر زیستی
۳- چگونگی پیدایش نیازها
۴- دخالت در پیدایش
۱۰. مصرف چیست؟ به چند دسته تقسیم می گردد؟
مصرف، فرایندی است که در جریان آن کالاها و خدمات تولید شده، برای رفع
نیازها مورد استفاده قرار می گیرند. اگر نیازمندی وجود نداشته باشد،
اقدامی برای مصرف صورت نخواهد گرفت. مصرف به دو دسته اقتصادی و غیر
اقتصادی تقسیم می شود. در مصرف اقتصادی با مصرف مصرفی و مصرف تولیدی کالا
روبه رو هستیم. در مصرف غیر اقتصادی با دو گروه از مصرف روبه رو هستیم. در
گروه نخست، به دلیل فراوانی آنچه مورد نیاز است (مانند اکسیژن موجود در
هوا با وجود مصرف نهایی)، چیزی بابت آن پرداخت نمی کنیم. در گروه دوم، به
دلیل ماهیت مورد مصرف، نه تنها در اثر مصرف چیزی از بین نمی رود بلکه گاه
مورد مصرف نیز تقویت شده امکان پایداری بیشتری به دست می آورد. نمونه های
این نوع مصرف را می توان در بسیاری از هنرها، ادبیات و دیگر اندیشه های
تولید شده، یافت.
۱۱. برای اینکه نیاز ما به مصرف کالای اقتصادی برطرف شود، چند شرط وجود دارد؟ نام ببرید.
۱- نیازمندی ما به آن کالا
۲- امکان پذیر بودن چنین مصرفی
۳- توان مالی برای پرداخت بهای آن کالا در صورتی که از بازار خریداری شود.
۱۲. چگونگی پیدایش نیازهای روانی را در انسان شرح دهید؟
نشانه کمبود و نیاز روانی، وجود تنش است. کار تنش، برانگیختن برای رفع
خواسته و نیاز روانی است. با اینکه تنش در اثر بیشتر بودن خواسته ها نسبت
به آنچه داریم به وجود می آید و امری زائیده ذهن ماست، واکنشهایی را در
بدن ما به وجود می آورد که جسمی نیز هستند. به عبارت دیگر با اینکه علت
این نوع تنش روانی است و به چگونگی مشاهده و تفسیر ما از آنچه در خارج از
بدن ما جاری است، بستگی دارد و به نگاه، نگرش و باور ما ارتباط پیدا می
کند، واکنش بدن ما صرفاً ذهنی نیست بلکه جسمی نیز هست. تنش با برانگیختن
انسان، نیرویی ایجاد می کند، ولی در صورت استفاده درست، این نیرو ما را در
رسیدن به هدف، یاری می دهد و چنانچه مدیریت درستی اعمال نگردد، به نیرویی
ویرانگر تبدیل می شود.
۱۳. چگونگی دخالت در پیدایش نیازمندیهای مصرفی را نام ببرید؟
۱- شناسایی سرچشمه نیاز به مصرف
۲- قطع ارتباط با عوامل تأثیرگذار
۳- از الگوی مصرف خود باید دفاع کرد.
۴- خنثی کردن اثر تبلیغات بر مصرف
۵- باید معیارهای نیرومند داشت.
۱۴. چگونگی شناسایی سرچشمه نیاز به مصرف را توضیح دهید؟
اینکه در مصرف یک کالا، چه کسی، کدام خانواده و کدام رسانه گروهی (رادیو و
تلویزیون و ...) در حکم محرک اولیه ماست، دارای اهمیت است؛ زیرا در صورت
دست یافتن به این حد از شناسایی است که می توان از آن منبع تلقین، دوری
گزید. تا سرچشمه نیازمندسازی خود را به مصرف یک کالا و خدمت نشناسیم، دوری
گزیدن از آن ممکن نیست.
۱۵. چرا باید از الگوی مصرف خود دفاع کنیم؟
در ارتباط انسانی، همه جا باید فعال بود و از درستی الگوی مصرف خود که
هدفهای آن آرامش و مهربانی بیشتر برای خانواده، تأمین بهتر منافع مادی
خانواده و تأمین منافع ملی است، دفاع کرد. پویا بودن و دفاع از الگوی مصرف
متناسب خویش افزون بر کاهش نفوذ دیگران در تحمیل الگوی مصرفشان به ما و
احتمالاً جلب آنان به درستی الگوی مصرف خویش، دارای تأثیر خود تلفیقی نیز
می باشد. هر بار که از الگوی مصرف و زندگی خویش به طور منطقی دفاع می
کنیم، درستی آن در درجه نخست به خود و خانواده خویش یادآور می شویم در
حالیکه انفعال و سکوت، وارونه این امر، رخ می دهد.
۲۳ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۹:۵۲:۵۳ قبل از ظهر