بسیاری از افراد هنگام تصمیمگیری درباره رویکردی که باید در قبال برنامه
بازاریابی اتخاذ کنند و نحوه رعایت محدودیتهای زمانی و بودجهای دچار
مشکل یا اشتباه میشوند. در ادامه هفت توصیه برای کاهش اینگونه اشتباهات
مطرح شده است:
۱. ابتدا استراتژی را در نظر بگیرید
یک استراتژی کلی و همه جانبه بازاریابی مستلزم اتخاذ تصمیمهای متعدد است.
اگر شما ابتدا اهداف کلی را تعیین کنید، انتخاب برنامه بازاریابی مناسب
برای تجارتی کوچک، آسانتر خواهد شد.
۲. چارچوب کار را مشخص کنید
با تعیین چارچوب اصلی برنامه، بهتر میتوانید بفهمید قدمهای ضروری برای
رسیدن به هدف کدامها هستند. سه مثال در این زمینه مطرح میکنیم: الف-
گزارش مفصل و کامل شامل گزارش مدیر عامل، خود برنامه و دادههای پشتیبان،
ب- گزارش کلی از برنامه و ج- چیزی بین دو حالت یاد شده. اندازه و ساختار
شرکت به شما کمک میکند چشمانداز برنامه را بهتر تدوین کنید.
۳. زمان کافی صرف برنامهریزی کنید
تدوین برنامهای خوب و مؤثر در حوزه بازاریابی مستلزم تحلیل و دقت
دستاندرکاران است. هر چه اختلالها در زمان تدوین برنامه کمتر باشد، کار
راحتتر خواهد بود. در مراحل اولیه کار برنامهریزی، با تعیین و اختصاص
وقت کافی، ترتیبی دهید که برنامهریزها دچار دستپاچگی نشوند و با دقت و
تمرکز کافی کار کنند. اگر شرکت کوچک و شلوغ است، جلسه تدوین برنامهریزی
بازاریابی را ابتدای صبح یا آخر وقت، پس از رفتن کارمندان برگزار کنید.
۴. جلسات تفکر جمعی برگزار کنید
جلساتی با حضور افراد مطلع برگزار کنید و از آنها بخواهید ایدههایشان را
بدون ترس یا خجالت بیان کنند. البته همیشه با رعایت دو قانون این جلسات را
برگزار کنید: الف- هیچ ایده بدی وجود ندارد و ب- ارزش تمام ایدهها یکسان
است.
۵. فهرتس کوتاه تهیه کنید
اگر تعداد بیش از حد زیادی پروژه در حوزه بازاریابی داشته باشید خصوصاً
اگر شرکت شما کوچک باشد و دپارتمان بازاریابی بزرگ نیست، اجرای برنامههای
استراتژی بازاریابی به شدت لطمه خواهد دید. شما با تمرکز بر آندسته از
پروژههای بازاریابی که بیشترین احتمال موفقیت و سوددهی را دارند و بیشتر
از نیروهای درونی سازمان بهره میبرند میتواننید فهرست پروژهها را کوتاه
کنید. در یان حالت انرژی شرکت و نیروی انسانی هدر نمیرود و پروژههای
انتخاب شده با تمرکز و تأثیر بیشتری اجرا خواهند شد.
۶. برنامه شما باید منعطف باشد
تجارت در خلاء اتفاق نمیافتد بنابراین برنامه بازاریابی شما نیز نباید چنین باشد.
برای مثال ممکن است محیط تجاری طی سال تغییر کند یا فرصتهای بیشتری برای بازاریابی بهوجود آید.
حفظ انعطاف در برنامه بازاریابی به شما کمک میکند از طی کردن مسیری غیر بهرهور و ناکارآمد اجتناب کنید.
۷. ارزیابی را فراموش نکنید
درک این موضوع که برنامه تا چه حد به درستی در حال انجام است و آیا
حرکتها در مسیر از پیش تعیین شده صورت میگیرد یا نه به شما کمک میکند
فرصتهای پنهان برای رشد را شناسائی کنید و از اختلالها جلوگیری نمائید.
در برنامه بازاریابی خود اهدافی روشن و واضح را تعیین کنید و ملاکهائی
برای ارزیابی میزان پیشرفت و درست یا غلط بودن راه داشته باشید.