ویژگی ها و خواص فیزیکی طلا که همه باید از آن آگاه باشند!

ویژگی ها و خواص فیزیکی طلا که همه باید از آن آگاه باشند!
طلا فلزی است كه در حالت طبیعی درتمام سنگهای قشر زمین اعم از آتشفشانی و رسوبی همچنین در آب دریاها و اقیانوسها یافت می‌شود. مقدار تقریبی طلا در سنگهای آتشفشانی 62% قسمت در میلیون و در سنگهای رسوبی 15% قسمت در میلیون می‌باشد.

خواص فیزیکی طلا را بهتر بشناسیم! طلا، فلزی است با نماد ابدی ثروت و رفاه با رنگی زرد. ویژگی ها و خواص فیزیکی طلا این فلزی که می‌تواند در اقتصاد کشورها تحول ایجاد کند و بر تجارت و بازرگانی آن تأثیر بگذارد، به‌راستی چیست؟ با مطالعه این مقاله می‌توانید با خواص فیزیکی طلا آشنا شوید. من مطمئن هستم که شما می‌خواهید در مورد خواص فیزیکی طلا بیشتر بدانید.

خواص فیزیکی طلا - سایت زر

خرید طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری به دلیل ارزش بالا و نقدشوندگی آسان، همیشه یک حرکت هوشمندانه بوده است. فلز طلا یکی از گران‌بهاترین فلزات است و ازاین‌رو ارزش بسیار بالایی در بازار دارد. از دیرباز جواهرات طلا، نشانه توانایی فرد برای استطاعت مالی تجملات زندگی بوده است. با ما در این مقاله سایت زر همراه باشید تا در مورد ویژگی ها و خواص فیزیکی طلا مطالب بیشتری برای شما بگوییم.

نماد طلا چیست؟

نماد طلا چیست - عکس - سایت زر

قبل از اینکه به ویژگی ها و خواص فیزیکی طلا بپردازیم بهتر است طلا را بشناسیم. نماد طلا در جدول تناوبی طلا AU است که این نماد کوتاه  از نام لاتین  Aurum است. نام انگلیسی "طلا" از یک کلمه انگلیسی قدیمی "geolo" به معنای زرد گرفته شده است.

طلا در جدول تناوبی به‌عنوان فلز واسطه طبقه‌بندی‌شده است و عدد اتمی آن ۷۹ است و عدد جرمی اتمی آن ۱۹۶٫۹۶۶۵ است. فلز طلا در گروه 11B  جدول تناوبی قرار دارد.

برای اطلاعات کامل در مورد طلا مقاله زیر نیز راهگشا می باشد:

ویژگی ها و خواص فیزیکی طلا در صنعت:

​ویژگی ها و خواص فیزیکی طلا در صنعت - سایت زر

  1. نقطه‌جوش طلا بین ۵۱۰۰-۵۲۰۰ درجه فارنهایت است.
  2. نقطه ذوب آن ۱۹۴۸٫۵ درجه فارنهایت است.
  3. این دماها زمانی که طلا با فلزات دیگر آلیاژ می‌شود تغییر می‌کند.
  4. گرمای تبخیر آن ۳۳۴٫۴ کیلوژول بر مول است.
  5. ظرفیت گرمایی ویژه آن 0.128J/gK است.
  6. چگالی طلا ۱۹٫۳ گرم بر سانتی‌متر مکعب است.
  7. از دیگر ویژگی ها و خواص فیزیکی طلا این است که طلا یک فلز بسیار انعطاف‌پذیر است. این بدان معنی است که می‌توان آن را به‌راحتی در سیم‌ها کشید. یکی از کاربردهای اولیه سیم‌های طلا سرمایه‌گذاری است.
  8. همچنین طلا یک فلز چکش خوار است. این بدان معنی است که می‌توان آن را به ورق زد.
  9. فلز طلا نسبتاً نرم و دارای رنگ زرد است. در واقع آن‌قدر نرم است که حتی یک شی کوچک مانند سکه می‌تواند خراش‌هایی روی یک تکه طلای خالص ایجاد کند.
  10. طلا، یک فلز بسیار بازتابنده است. این بدان معنی است که نور یا گرما را جذب نمی‌کند. آنها فقط از سطح آن منعکس می‌شوند.
  11. طلا از طرفی مقاومت بسیار ضعیفی در برابر الکتریسیته دارد. بارهای الکتریکی به‌راحتی از آن عبور می‌کنند.
  12. تنها راه دستیابی به طلا استخراج معادن است. معادن بزرگ طلا در جهان به ترتیب در کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، ایالات متحده، استرالیا و چین دیده می‌شود.
  13. طلا در سنگ معدن کوارتز به همراه سنگ معدن مس و سایر فلزات بومی یافت می‌شود.
  14. از دیگر ویژگی ها و خواص فیزیکی طلا این است که طلا فلزی است که به‌راحتی خورده نمی‌شود. تنها زمانی که اسیدهای بسیار قوی مانند اسید نیتریک و اسید هیدروکلریک با هم مخلوط شوند، طلا می‌تواند خورده شود.
  15. طلای خالص را می‌توان به‌راحتی تغییر شکل داد و طلای خالص بر حسب گرم اندازه‌گیری می‌شود.
  16. مقدار طلا در یک قطعه طلای آلیاژی همان چیزی است که در کارات اندازه‌گیری می‌شود که به‌اختصار «kt» خوانده می‌شود.
  17. یک روش برای تشخیص واقعی بودن طلا، انجام یک آزمایش مغناطیسی ساده است. یک آهنربا در کنار تکه طلا نگه دارید. اگر جذب آهنربا شود، پس طلا نیست، زیرا طلا اثر مغناطیسی ندارد.
  18. بیشترین ارزش قیراط‌های مورداستفاده در طلا (شمش و جواهرات) ۲۴ عیار است.
  19. طلا یک فلز بسیار گران‌بها است و قیمت آن دائماً در حال افزایش است. این فلزی است که می‌تواند در اقتصاد کشورها تحول ایجاد کند و بر تجارت و بازرگانی آن تأثیر بگذارد.

​ویژگی ها و خواص فیزیکی طلا در طبیعت

طلا فلزی است كه در حالت طبیعی در تمام سنگ‌های قشر زمین اعم از آتشفشانی و رسوبی همچنین در آب دریاها و اقیانوس‌ها یافت می‌شود. مقدار تقریبی طلا در سنگ‌های آتشفشانی 62% قسمت در میلیون و در سنگ‌های رسوبی 15% قسمت در میلیون می‌باشد.

​ویژگی ها و خواص فیزیکی طلا در طبیعت
 

طلای طبیعی توسط رنگ، خاصیت چكش خواری، وزن و خاصیت برش برداشتن از دیگر کانی‌ها قابل تشخیص است. از فلز طلا به طور عمده به‌منظور سكه زنی و تهیه شمش و پشتوانه ارزی استفاده می‌شود. طلا در تولید لوازم مختلفی بكار می‌رود كه جواهرات زینتی در صدر آنها قرار می‌گیرند. علاوه بر این امروزه، انواع آلیاژهای طلا در صنعت ارزش روزافزونی پیدا كرده است.

ویژگی ها و خواص فیزیکی طلا در جواهرسازی

از ویژگی ها و خواص فیزیکی طلا در صنعت طلا و جواهرسازی این است که عدم میل تركیب طلا با اكسیژن هوا و حفظ خواص ظاهری آن موجب رضایت خاطر طلا و جواهرسازان است به‌ویژه آنكه با هر وسیله‌ای می‌توان روی طلا كار كرد و آن را در تمام فرایندهای ساخت مصنوعات طبیعی بکار برد.

ازآنجایی‌که طلای خالص بسیار نرم است آن را با فلزات دیگر به‌صورت آلیاژ در می‌آورند. استفاده از طلا در جواهرسازی، ضرب مسكوكات و علوم و فنون مختلف دامنه روزافزونی پیدا كرده است.

بیشتر طلاهایی كه تا كنون در سراسر دنیا استخراج گردیده در خزانه‌های دولتی و بانک‌های بزرگ به‌منظور موازنه پرداخت‌های تجاری با كشورهای خارجی نگهداری می‌شود.

رنگ‌بندی طلا چگونه است؟

از مواردی که در مقاله ویژگی ها و خواص فیزیکی طلا به آن می‌پردازیم رنگ‌بندی طلا می‌باشد. در بین رنگ‌های طلا زرد برای غالب طلا و جواهرسازان مقبولیت بیشتری پیدا كرده است و استفاده از آن متداول‌تر است. مصرف طلای سفید را معمولاً برای الماس در نظر می‌گیرند؛ زیرا از لحاظ همرنگی با آن توازن بیشتری دارد. طلای قرمز بیشتر همراه با طلای زرد به‌منظور ایجاد تناسب در رنگ بكار می‌رود. طلای سبز رنگ نیز معمولا برای كاربرد قطعات جواهری كه آنتیك دارند مورد مصرف قرار می‌گیرد.

رنگ‌ طلا چگونه است؟

شما برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله زیر را که مربوط به رنگ طلا می‌باشد را نیز مطالعه نمایید:

هرگاه در آلیاژ طلا با نقره كه رایج‌ترین آلیاژ است ۵۰ تا ۶۰ درصد نقره بكار رود رنگ طلا زرد مایل به سفید كه اصطلاحاً طلای گبری گفته می‌شود، خواهد شد و چنانچه ۲۵ درصد آن باشد رنگ آلیاژ حاصله سفید مایل‌به‌سبز می‌شود كه این هر دو در جواهرسازی كاربرد فراوان دارد. آلیاژ طلا با چند فلز دیگر كه اسامی آنها خواهد آمد به رنك سفید بوده و این آلیاژ از ۸۰ درصد طلا، ۱۶ درصد نیكل، ۳ تا ۴ درصد روی و گاهی ۱ درصد مس تشكیل شده است. آلیاژ طلا و مس با ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد مس كه رنگ آن مایل به سرخ می‌باشد در صنعت سكه سازی كاربرد داشته و مس در این میان نقش سخت‌کننده را دارا می‌باشد.

نكته مهم در اینجا این است كه طلای قرمز از طریق كاهش مقدار نقره و افزایش مس به دست می‌آید. طلای سبز با كاهش مقدار مس و افزایش مس به دست می‌آید. طلای سبز با كاهش مقدار مس و افزایش مقدار نقره تهیه می‌شود و طلایی كه به‌منظور میناکاری بكار گرفته می‌شود بایستی ترجیحاً دارای مقدار اندكی روی باشد. گاهی نیز در تركیب طلای سفید ۱۸ عیار به‌جای روی پالادیم بكار می‌رود. در یك طبقه‌بندی دیگر از نسبت درصد فلزات مختلف در آلیاژهای رنگی طلا ذكر گردیده كه برای تهیه سفید با عیار ۱۸ می‌بایست ۷۵۰ قسمت آن را طلا، ۵۰ قسمت را نقره و ۲۰۰ قسمت را پالادیم درنظر گرفت یا اینكه ۷۵۰ قسمت را طلا، ۱۳۵ قسمت را نیكل و ۸۵ قسمت را مس و ۳۰ قسمت را روی انتخاب كرد.

آلیاژ طلا چیست

در ادامه مقاله ویژگی ها و خواص فیزیکی طلا به موضوع آلیاژ طلا و تغییر زنگ و عیار طلا می‌پردازیم، همچنین شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر از نحوه عیار شدن طلا مقاله زیر را مطالعه نمایید:

طلا و نقره به هر نسبتی با یكدیگر با یكدیگر تشكیل آلیاژ می‌دهند. هرگاه در چنین آلیاژی ۶۰ – ۵۰ در صد نقره بكار رود آلیاژی به رنگ زرد مایل به سفید تشكیل خواهد شد. هرگاه میزان نقره ۲۵ درصد باشد آلیاژ حاصله سفید مایل سبز خواهد شد كه آلیاژ در طلا و جواهرسازی كاربرد زیادی دارد. آلیاژ طلا و مس با ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد مس به رنگ‌به‌رنگ زرد مایل به سرخ در سكه سازی كاربرد دارد.

آلیاژ طلا - عکس - سایت زر

طلای قرمز با افزایش درصد مس به دست می‌آید. طلای ارغوانی آلیاژی از ۷۵.49 درصد طلا و بقیه آلومینیوم است و طلای آبی‌رنگ روشن حاوی ۵۳٫۸۳ درصد ایندیوم و ۴۶٫۱۷ درصد طلا می‌باشد. درهرصورت با تغییرات لازم در میزان درصد طلا و عناصر آلیاژی دیگر رنگ‌های متنوعی از طلا به دست می‌آید.

مقیاس عیار در حقیقت مقدار طلای خالص در ۲۴ قسمت از كل فلز است؛ یعنی اینكه عیار طلای ۱۰۰ درصد خالص ۲۴ در نظر گرفته می‌شود به‌عبارت‌دیگر واژه عیار بیانگر میزان خلوص آن در ۲۴ قسمت می‌باشد. بهترین طلای تجاری كه در ساخت زیورآلات به كار می‌رود ۲۲-۱۴ عیار است. سکه‌های داخلی طلا عموماً ۲۱٫۶ عیار هستند؛ یعنی در آنها ۹۰ درصد طلا وجود دارد.

نسبت طلا را گاهی اوقات در هزار قسمت در نظر می‌گیرند با یك تناسب ساده می‌توان؛ مثلاً متوجه شد كه طلای ۱۸ عیار در چند هزار است.

فرمول كاهش عیار طلا

در انتهای این مقاله پس از اینکه ویژگی ها و خواص فیزیکی طلا را با هم تا حدودی شناختیم نحوه کاهش عیار طلا را نیز برای شما بیان می‌کنیم.

فرمول كاهش عیار طلا - سایت زر

هنگامی‌که قرار باشد از یك طلای پرعیارتر طلای کم‌عیارتر تهیه گردد بایستی مقداری فلز بار به آن اضافه شود تا عیار مطلوب به دست آید در این زمینه از رابطه زیر استفاده می‌شود:

M=mg(k2-k1)/k1

M وزن فلز بار برای تقلیل دادن عیار.

mg وزن طلا.

k1 عیاری كه موردنظر است(عیار مطلب).

k2 عیار موجود.

برای کسب اطلاعات تخصصی و تکمیلی به صفحه و گالری عکس این فلز به صفحه طلا مراجعه نمایید. درصورتی‌که به نحوه محاسبه قیمت طلا نیز علاقه‌مند بودید می‌توانید مقاله زیر را مطالعه و مورد بررسی قرار دهید:

سخن پایانی:

طلا از نظر خواص فیزیکی که در جواهرات مهم است رتبه بالایی دارد. این فلز کدر یا زنگ نمی‌زند و مقاوم‌ترین فلز در برابر خوردگی و اکسیداسیون است. اگرچه طلا بسیار قوی است، اما چکش‌خوارترین فلز در بین تمام فلزات است. طلای خالص برای تحمل تنش‌های ناشی از سایش روزمره بسیار نرم است، بنابراین با آلیاژهای مختلف ترکیب می‌شود تا به آن استحکام و دوام بدهد. این آلیاژها شامل فلزاتی مانند نقره، مس، نیکل و روی است. وزن عیار طلا با یک عدد و به دنبال آن یک "k" یا "kt" مشخص می‌شود که نشان می‌دهد چه مقدار از فلز موجود در یک جواهر طلا است. اگرچه ۲۴ عیار طلای خالص است، اما بسیار نرم است و برای جواهرات توصیه نمی‌شود و طلای ۱۸ عیار محبوب‌ترین عیار طلا محسوب می‌شود.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۸:۱۳ قبل از ظهر
نظرات (3)

نازیلا جهانبخش  ۳ شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۶:۶:۳۹ قبل از ظهر

طرح srd1073 عالیه خریدارم

آرش  ۲۶ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۵۴:۱۲ قبل از ظهر

میشه مدل انگشتراتونوبیشترنشون بدین باتشکر

فاطمه  ۱۳ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۶:۱۶:۲۱ قبل از ظهر

salam,tashakor mikonam babate site aalitun. manam mayelam teedade bishtari az set halghehatuno bebinam.

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد