آزمایشگاه تعیین عیار طلا

آزمایشگاه تعیین عیار طلا
از آن جايي که معمولا در سنگ هاي طلادار به علت ريز و پراکنده بودن طلا رويت آن با چشم غير مسلح در سنگ، عملي نيست ...

- آزمايشگاه تجزيه و تعيين عيار طلا

از آن جايي که معمولا در سنگ هاي طلادار به علت ريز و پراکنده بودن طلا رويت آن با چشم غير مسلح در سنگ، عملي نيست لذا مانند ساير مواد معدني تعقيب ماده ي معدني و تشخيص آن از سنگ هاي باطله ميسر نمي باشد تنها با شناخت علائم زمين شاسي و سنگ شناسي مسئله قابل حدس است و تبديل اين حدس به يقين تنها به وسيله ي تجزيه و تعيين عيار طلاي نمونه هاي برداشت شده محل هاي مورد نظر مي تواند عملي شود. لذا وجود يک آزمايشگاه مجهز و دقيق در مورد تجزيه و تعيين عيار طلا آن هم در محل معدن يعني جايي که کارهاي اکتشافي در حال انجام است بسيار ضروري مي باشد. يک آزمايشگاه تجزيه و تعيين عيار طلا معمولا از قسمت هاي زير تشکيل شده است:

1) قسمت نمونه کوبي در اين قسمت نمونه هاي گرفته از قسمت هاي مختلف معدن خرد شده و تا 80 مش پودر و جهت ذوب آماده مي شود.

(2اتاق ذوب اول:در اين قسمت نمونه ي پودر شده ذوب و فلز آن از سرباره جدا مي گردد.

(3قسمت کوپلاسيون در اين قسمت نقره و طلا با استفاده از کوپل از دکمه ي سربي جدا مي گردد.

 (4قسمت اسيدکاري در اين قسمت با حل نمودن نقره در اسيد نيتريک طلا جدا مي شود.

5)اتاق توزين در اين قسمت طلاي حاصله به وسيله ي ترازوهاي الکترونيک توزين مي شود.

 (6اتاق بايگاني نمونه ها   باقي مانده ي نمونه هاي تجزيه در اين اتاق بايگاني و نگهداري مي شوند.

7) اتاق بوته سازي  بوته هاي مورد مصرف در قسمت ذوب در اين قسمت به وسيله ي يک نفر سفالگر با استفاده از مواد اوليه ( سيليس- کائولن- خاک نسوز ) تهيه مي شود.

(8اتاق کوپل سازي در اين قسمت با استفاده از استخوان، کوپل هاي مخصوصي که در قسمت کوپلاسيون جهت جذب و جدا نمودن سرب از طلا و نقره به کار مي رود ساخته مي شود.

- تست تکنولوژي سنگ معدني طلا دار

   در مرحله ي اکتشاف تکميلي، يکي از اقدامات بسيار مهمي که در مورد سنگ معدني طلادار منطقه مورد مطالعه، بايستي صورت گيرد انجام آزمايشات تست تکنولوژي سنگ معدن مورد نظر مي باشد.

   اين آزمايشات بايستي بر روي نمونه ي متوسط معدن انجام پذيرد زيرا، در آزمايش، روش هاي مختلف استحصال طلا از سنگ معدن، در شرايط متفاوت مورد مطالعه و بررسي قرار داده مي شود و مناسب ترين روش براي سنگ معدن مورد نظر مشخص مي شود.

 لذا نمونه اي که بر روي آن آزمايش هاي مذکور انجام مي گيرد لازم است دقيقا نمونه ي متوسط معدن باشد، زيرا در زمان بهره برداري و شروع به کار کارخانه استحصال طلا بايد خوراکي که به کارخانه وارد مي شود، با نمونه ي متوسط معدن يکي باشد که در مراحل مختلف عمليات استخراج و بازيابي طلا از سنگ معدن، اشکالي پيش نيايد البته بايد در نظر داشت که در تمامي کارخانه هاي استحصال طلا با اين که آزمايش هاي تست تکنولوژي بر روي نمونه ي متوسط معدن قبلا انجام شده است .

مع هذا مرتبا در زمان بهره برداري کارخانه خوراک ورودي به وسيله ي متخصصين امر و کارشناسان مربوطه در پايلوت کارخانه مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته و در زمينه ي رگلاژ قسمت هاي مختلف کارخانه و کم و زياد کردن مقدار مواد شيميايي مصرفي اقدام مي شود.

در آزمايش تست تکنولوژي که در يک پايلوت انجام مي شود عمليات مختلف بر روي مقدار چند تن از نمونه سنگ معدن که نمونه ي متوسط مي باشد صورت مي گيرد و سپس نتايج حاصل از اين عمليات، براي مقدار زياد که در حد خوراک کارخانه مي باشد در نظر گرفته شده و کارخانه بر اساس اين نتايج طراحي و احداث و نصب مي شود.

منبع خبر: پایگاه ملی داده ها
  ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۵:۹:۱۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد