رئیس جمهور آمریكا اوباما برای پیروزی در انتخابات از فیس بوك استفاده كرد. شركت دل، نیروهای جدیدش را با استفاده از فیس بوك استخدام می¬كند. سیستم عامل جدید مایكروسافت از فیس بوك اقتباس شده است.
بدون تردید فیس بوك دوستان زیادی در رده¬های بالا دارد. آیا مارك زوكربرگ ، مدیر عامل كل فیس بوك ، می¬تواند پاسخگوی این روابط باشد؟ فیس بوك هیچ جذابیتی برای پیتر لیچتن استین نداشت. این ساكن محله نیوپالتز، نیویورك ، بارها سایتهای به اصطلاح گروهی اینترنت را جستجو كرده است(او به یاد می¬آورد كه مای¬اسپیس بسیار خنده¬دار بود) و از هیچكدام خوشش نیامده است. لیچتن استین ماساژور و متخصص طب سوزنی عضو تعداد محدودی گروههای كاربردی تخصصی اینترنتی بوده است و آخرین چیزی كه نیاز داشت صندوق پیام دیگری بود كه آن را چك كند. سپس دوستش لینكی از عكسهای سفری به تایلند و هند در صفحه ی فیس بوكش برای او فرستاد و به هیچ وجه قبول نكرد تا از راه دیگری آنها را بفرستد. فرضیه دوستش این بود: جدی نمیگی! الان همه فیس بوك دارند. و درنتیجه لیچتن استین ،57 ساله، به تازگی عضو رسمی ارتش 175 میلیونی فیس بوك شده است. ارتشی كه به گفته فیس بوك با سرعت حیرت¬ آور 5 میلیون كاربر در هفته رشد می¬كند و این مسئله فیس بوك را به نقطه درخشان نایابی در اوضاع نابسامان اقتصادی تبدیل كرده است. اگر فیس بوك یك كشور بود، جمعیتی معادل با جمعیت برزیل داشت. فیس بوك حتی مخاطبان تلویزیونی مسابقات سالانه فوتبال سوپر باول ایكس آی آی آی را از تماشای بازیها منصرف كرد، مسابقاتی كه ركورد 152 میلیون بیننده را داشتند. اما این روزها افرادی كه مشتاقانه صفحات فیس بوك خود را به روزرسانی می¬كنند فقط نوجوانان نابغه تكنولوژی نیستند: دانشجویان و فارغ¬التحصیلانی كه قبلاً خدمت¬رسانی به آنها هدف بود (18 تا 24 ساله)، حالا در سایت جمع شده¬اند و در حدود یك چهارم كاربران كنونی را تشكیل می¬دهند. جدا از میزان رشد حیرت¬آور فیس بوك، جدیدترین عضوها، افراد بالغ¬تری مانند لیچتن استین هستند كه هرگز گمان نمی¬كردند برای پیوستن به وب، وقت یا تمایل پیدا كنند. تنها علتش این است كه فیس بوك در نهایت موفق شده است زندگی پر مشغله آنها را كمی خلاق و لذت بخش كند.
سعی می¬كنید وارد فیس بوك شوید و پیامی كه آمده است را سریع چك كنید و موس خود را در میان عكسهای تازه نوزاد مردی كه در كلاس زبان آقای پیترسون كنار شما می¬نشست حركت می¬دهید. چطور آن مرد صاحب چنین بچه بانمكی شده است؟ و چطور اینجا پیدایتان كرده است؟ بعد دنبال دوستانی می¬گردید كه با آنها نقاط مشترك دارید. برطبق آمار موسسه كام اسكور كیفیت اعتیادآور فیس بوك، كاربران عادی را ماهانه 169 دقیقه در این سایت مشغول می¬كند. این درصد را با اخبار گوگل مقایسه كنید،كه هر فرد بطور میانگین ماهانه 13 دقیقه وقت صرف جستجوی اخبار جهان می¬كند و یا وب سایت نیویورك تایمز كه خواننده¬ها را، آن هم به سختی، ماهانه 10 دقیقه در این سایت مشغول می¬كند.
ویژگی گیرایی سایت، بخش كلیدی برنامه اصلی مارك زوكربرگ 24 ساله، مدیرعامل فیس بوك است. او تلاش می كند نسخه آنلاینی از روابطی كه در زندگی واقعی داریم بسازد. خارج از شبكه، به دوستانمان برمی¬خوریم و برای ساعتها مشغول حرف زدن با آنها می¬شویم. در كنار خانواده به عكسهای قدیمی نگاه می¬كنیم و عضو انجمنها می¬شویم. فیس بوك به ما امكان می¬دهد تا تمام این كارها را در قالب دیجیتالی انجام دهیم. ما همچنین در زندگی روزانه به افراد چهره¬های مختلفی نشان می¬دهیم: صفحه¬ای به نام «همه چیز قابل پذیرش است» كه در فیس بوك با دوستانمان رد و بدل می¬كنیم، ممكن است برای هم¬دفتری¬هایمان یا مادر و مادربزرگهایی كه هر روز بیشتر و بیشتر به سایت می¬پیوندند مناسب نباشد. امروزه كنترلهای امنیتی بنیادی به كاربران امكان می¬دهد تا اطلاعات را با دامنه تغییرات وسیعی با دوستان خود رد و بدل كنند. اما طی ملاقاتی كه به تازگی در پالوآلتو با زوكربرگ داشتم، او بردبارانه توضیح داد كه فیس بوك بتدریج كاربر را قادر می¬سازد كه برای هر دوست فیس بوكی، یك شخصیت فیس بوكی متفاوت داشته باشد. هدف نهایی زوكربرگ خیلی شاعرانه نیست و بیشتر بلندپروازی است: وی می خواهد فیس بوك را به برنامه ی ارتباطی (و حتی خرید و فروش) استاندارد در كل سیاره تبدیل بكند، كه مانند تلفن همه جانبه و مستقیم باشد و با امكانات تعاملی اش چند بعدی جلوه كند. زوكربرگ پیش¬بینی می¬كند: شناسه ی12 فیس بوك شما درواقع دروازه ی ورود شما به جهان دیجیتال خواهد بود. او در ژانویه برای یك مخاطب آلمانی توضیح داد: ما بر این باوریم كه می-توانیم یك پایگاه جهانی ایجاد كنیم، سیستمی كه در آن تنها با تایپ كردن¬¬ نام فردی كه دنبالش هستید می¬توانید او را پیدا كرده و با او ارتباط برقرار كنید. درواقع گاهی اینطور به نظر می¬رسد كه همه بجز فیس بوك از این پایگاه جهانی سود می¬برند. حزب دموكرات در مین از فیس بوك برای برنامه¬ریزی ملاقاتهای روزانه استفاده می¬كند. مؤسسه حسابداری ارنست و یانگ برای استخدام نیروی كار جدید به فیس بوك وابسته¬است و شركت دل نیز بزودی همین كار را می¬كند. سیستم¬عامل جدید مایكروسافت بسیاری از ویژگیهای خود را مستقیماً از پروژه¬ها و طرحهای فیس بوك الهام گرفته است. زوكربرگ می¬داند زمانی رسیده است كه در یك لحظه كمپانی به موفقیت می¬رسد یا كاملاً شكست می¬خورد، كمپانی¬ای كه او 5 سال قبل در اتاقش با كفپوش لینولئوم در خوابگاه هاروارد تاسیس كرد. او باید به دنبال راه¬حلی باشد كه چطور می¬توان به اضافه كردن تعداد اعضا ادامه داد و فیس بوك را برای خیل عظیم مخاطبانش به امری ضروری تبدیل كرد؛ بدون اینكه بچه¬ها و اعضای اولیه را كه به مشهور شدن فیس بوك كمك كردند جدا كند.( میزان رشد در مای اسپیس ثابت شده است، اولین سایت شبكه¬ای با جمعیت میلیونی كه 130 عضو دارد و درنهایت به تفریحگاهی برای عاشقان موسیقی تبدیل می¬شود.) به اعتقاد او كاربران باید دست از استفاده از جستجوگر گوگل بردارند. فیس بوك برنامه¬های گسترده¬ای در راستای سود بردن از شبكه جمعی برای خودش دارد. اما باید ادعایش را مبنی بر تغییر جهان محقق كند؛ شبكه اینترنت پر است از سرویسهایی كه وعده می¬دهند جایگاه ارتباطی بعدی باشند – AOL كه متعلق به سازمان فورچون است و یاهو – هردو این ادعا را دارند اما در تحققش موفق نبوده¬اند. زوكر برگ، یك مدیر كل عملیاتی به نام شریل سندبرگ ، كه پیش از این پروژه درآمدزای ادوردز گوگل را ساخته است، را وارد كار كرد تا به فیس بوك برای پیدا كردن راهی در جهت سوددهی شركت و اعتبارش كمك كند. عملیات مالی برعهده مسئول مالی كل قبلی یوتیوب، گیدونیو است. اعضای هیئت مدیره را افراد معتبر قدیمی (دان گراهام، ناشر روزنامه واشنگتن پست و جیم بریر، سرمایه¬گذار ریسك¬پذیر) و نوابغ تكنولوژی (پیتر تیل، یكی ار اعضای مؤسس پی پال و مارك اندورسن، مؤسس نت اسكیپ) تشكیل می¬دهند. زوكربرگ كه طرفدار شلوار لی و تی شرت است، مدتی است همراه با ژاكت مشكی نورت فیس اش كراوات می¬زند و به همكارانش می-گوید امسال سال مهمی است.
و این تنها برای فیس بوك نیست، تعداد كمی از مؤسسان كمپانیهای تكنولوژی بسیار جوان تلاش می¬كنند تا همانند زوكربرگ قدرت مدیر عامل كل را حفظ كنند. آنها همچنین تلاش می¬كنند تا مانند بیل گیتس به ماهیت افسانه بپیوندند و یا با افتخار شكست بخورند. مطمئناً افرادی هستند كه تعجب می-كنند این جوان باهوش درگیر چنین كار دشواری است، تلاش برای سوددهی درحالیكه سایر شركتهای دره سیلكون ولی تحت فشار زیادی برای پول درآوردن هستند و چنین انسان خشك و كم حرفی كه بهتر بود كدنویسی كند، در شغل مدیرعاملی در بهترین جایگاه چه می¬كند؟ مطمئناً تا به امروز زوكربرگ عملكرد خوبی داشته است و سایتی كه راه¬اندازی كرده، در میان سیل عظیم كاربران شبكه¬ای طرفداران بینهایتی را از آن خود كرده است. اما خیلی از آن افراد روزی درباره AOL نیز به همین شدت احساساتی بوده¬اند. زوكربرگ توجه ما را جلب كرده است. حال چه برنامه¬ای برایش دارد؟ مارك زوكربرگ همیشه به ساخت و تولید علاقه داشته است، اولین بار در تابستان سال 2005 در منلو پارك با او صحبت كردم، درحالیكه هنوز روی كاناپه ی یكی از دوستانش درازكشیده بود. او داشت با تلفن همراهش حرف می¬زد و در محوطه حیاط پشتی قدم می¬زد و عكس¬العمل پدر و مادرش به این پروژه را توضیح می¬داد. او گفت: سایتی كه قبل از فیس بوك ساختم، یا همان فیس مش تقریباً باعث اخراجم از مدرسه شد. این سایت به مردم امكان می¬داد تا عكسها را رتبه¬بندی كنند. او به نزد هیئت مدیره مدرسه احضار شد تا به سؤالاتی درباره چگونگی جمع¬آوری اطلاعات پاسخ دهد. "وقتی طراحی فیس بوك را شروع كردم(پدر و مادرم) علاقه نداشتند سایت جدیدی بسازم". بعد از آن همه همكلاسیهایش از هاروارد- همانند سایر دانش¬آموزان از آیوی لیگ- به فیس بوك پیوستند و او بقیه پول دانشگاهش را صرف سرورها كرد. خرج كردن برای مدرسه دیگر كافی بود. زوكربرگ حتی در اولین مصاحبه هم مطمئن بود سایتی كه می¬سازد صرفا ابزاری آن لاین برای بچه¬های مدرسه¬ای نخواهد بود تا از شرایط یكدیگر آگاه شوند. او فیس بوك را ابزاری اجتماعی نامید و توضیح داد كه یك روز شخصی قادر خواهد بود افراد را با استفاده از فیس بوك در وب پیدا كند، یك دفترچه تلفن دیجیتالی جهانی تمام عیار. اولین تصور شرلی سندبرگ به عنوان عضو جدید در فیس بوك حس خوبی بود. او آوریل سال گذشته، چند روز بعد از شروع كارش به عنوان مدیرعامل عملیاتی فیس بوك به من گفت: وقتی شروع كردم حسی شبیه به كار در گوگل داشتم. درواقع كاری كه سندبرگ باید برای فیسبوك بكند همان كاری است كه در طی 6 سال برای گوگل انجام داد. راهی پیدا كند كه یك پایگاه فوق¬العاده مهم تبدیل به یك پایگاه مطمئن درآمدزایی شود. به عنوان قائم مقام فروش و عملیات آن¬لاین جهانی در گوگل، او پروژه سودده اَدوُردز را راه¬اندازی كرد كه به بازرگانان این امكان را می¬داد كه كالاهای تبلیغانی مرتبط با جستجوهای گوگل را بخرند.
سندبرگ به هیچ¬وجه پیرترین كارمند فیس بوك نیست، بلكه تا حد زیادی متخصص عملیاتی و عضو بالغی به حساب می¬آید كه به مارك زوكربرگ، مدیرعامل، كمك می¬كند تا آرزوی خود را برای فیس بوك تحقق بخشد. مدیران وَلی او را بیشتر به خاطر كارش در گوگل می¬شناسند، درحالیكه شرلی بیشتر حرفه¬اش را صرف كارهای سیاسی كرده است. وی مدتها برای یك شخصیت معروف دیگر به نام لری سامرز كه مدیر شورای ملی اقتصادی كاخ سفید است، كار كرده است. سامرز برای اولین بار وقتی سنت برگرز را دید كه سنت برگرز یكی از واحدهای اقتصاد او را در دانشگاه هاروارد گرفت. او استاد راهنمای پایان¬نامه سنت برگرز شد و بعد از فارغ¬التحصیلی¬اش وی را برای كار در بانك جهانی استخدام كرد. سنت به سامرز كمك كرد و همچنین برای انجام پروژه¬ای به هند سفر كرد تا از شیوع جذام جلوگیری كند. بعد از گرفتن مدرك MBA در سال 1995 (باز هم در هاروارد) یك سال را در مكین¬سی گذراند و سپس در دوران كلینتون رئیس ستاد سامرز در دپارتمان ترشری شد. در آنجا به خاطر هوش و توانایی¬اش در مدیریت روابط شخصی شهرت یافت. لی¬ساچز معاون دبیر پرشری در بخش خرید و فروش مالی آن زمان می¬گوید: او از جمله افرادی بود كه باعث انسجام ترشری شد. سامرز حرف او را تایید می¬كند: شری نمی¬گذاشت هیچ رویدادی بدون نتیجه و تحلیل اتفاق بیفتد، این ،كار مرا راحتتر می¬كرد و همچنین باعث می¬شد بهتر نقشم را ایفا كنم. با فرارسیدن پایان دوران دولت كلینتون، تعداد زیادی از بانكهای سرمایه¬گذاری سندبرگرز را دعوت كردند، اما او درعوض تصمیم گرفت به گوگل برود كه بعدها تبدیل به یك شركت وَلی تازه¬كار با كمتر از 300 نفر شد. سندبرگرز تجربیات خود را برای ایفای نقش در جایگاه جدیدش در فیس بوك به همراه آورده است. وظیفه او این است تا مقدار كمی ساختار متحدگونه به فیس بوك اضافه كند، بدون اینكه بی¬نظمی خلاقی كه كمپانی را قادر می¬سازد به سرعت نوآوری به خرج دهد از بین ببرد . زوكربرگ در 18 سالگی، آپارتمانی پیدا كرد و طی چند سرمایه¬گذاری مخاطره¬آمیز در شركتهای مختلف 400 میلیون دلار دریافت كرد و بارها در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس شركت كرد. اما زوكربرگ به وضوح برایم توضیح داد كه هنوز هم به شدت روی متصل كردن كل جهان با فیس بوك تمركز كرده است. حالا تصورش نسبت به سایت از صرفاً یك دفترچه تلفن دیجیتال فراتر می¬رود. حالا سایت معادل خود تلفن است و ابزار اصلی مردم برای ارتباط در محیط كار یا تفریح به شمار می¬رود. همچنین سایت به مكانی مركزی برای مهمانی ترتیب دادن، ذخیره تصاویر، پیدا كردن شغل، بازی كردن یا فیلم دیدن تبدیل شده است و درنهایت كاربران از شناسه فیس بوك خود به عنوان شاه كلید آن¬لاین شخصی برای ورود به وب سایتها و اتاق گفتگوهای آن¬لاینی كه نیاز به شناسایی شخصی دارند استفاده می¬كنند. به این معنی كه فیس بوك هرجاییكه مردم زندگی دیجیتالی دارند خواهد بود، بدون اینكه به نمایه¬های غیرعادی نیاز داشته باشد. برای رسیدن به آن هدف، زوكربرگ تعداد زیادی از افراد باتجربه و كارآزموده ،مانند سندبرگرز از گوگل، را استخدام كرده است. او همچنین علاقمندان جوانی كه در رابطه با تغییر شیوه زندگی و كار مردم با او هم¬عقیده¬اند، اطراف خود جمع كرده است. همانند كاركنان گوگل، بیشتر آنها بیشتر از 30 سال به¬نظر نمی¬رسند. از كنار یك مسئول پذیرش ،زنی با موهای زرد كمرنگ و عینكی ترسناك عبور می¬كنید و متوجه می¬شوید كه او درحال به روزرسانی صفحه فیس بوكش است. از میان محوطه وسیع خیابان یونیورسیتی در پالوآلتو عبور می¬كنید، جایی كه دفاتر متعدد شركت را در خود جای داده است و قادر خواهید بود كارمندان فیس بوك را از سرمایه¬گذاران مخاطره¬پذیری كه در دفاتر مجاور كار می¬كنند تشخیص دهید؛ فیس بوكی¬ها نوابغ بسیار جوانی هستند كه تی¬شرت¬های كهنه و شلوار لی پوشیده¬اند.
گاهی اوقات راضی كردن شور و اشتیاق بینهایت زوكربرگ ، با اطلاعات ساده و پیش پا افتاده¬ای كه كاربران در سایت به اشتراك می گذارند، كاری دشوار است." 25 رندم تینگز"را درنظر بگیرید، یك دستاورد جدید در نامه¬های زنجیره¬ای كه آنقدر مشهور شده است كه در بخش استایل در روزنامه نیویورك تایمزبه چاپ رسید. شما بطور فرضی 25 پیشامد اتفاقی راجع به خودتان را فهرست می¬كنید و این لیست را به 25 نفر از دوستانتان (كه پیش-بینی می¬شود مثل شما رفتار كنند) می¬فرستید، اما لیست پیشامدهای شما برای هر شخصی كه ممكن است در صفحات شما بچرخد بر روی صفحه نمایش ظاهر می¬شود. گزینه¬ها متغیرند: از سؤالات پیش پا افتاده گرفته تا سؤالات محرمانه. این پروژه خیلی مشهور است، بعضی از لیستها در طول دو هفته 37500 بار تكرار می¬شوند، اما در نگاه كلی، مانند خیلی از حرفهای بیهوده تولید شده كاربران است.
كماكان همین حرفهای بیهوده است كه گوگل را برای بازرگانان باارزش می¬كند. تصور كنید یك تبلیغ¬كننده می¬توانست به تمام مكالمات تلفنی كه تابحال داشته¬اید گوش دهد. تا اندازه¬ای این تمام چیزی است كه از وال پستها، به روزرسانی های وضعیت ،25 رندم تینگزو ضمیمه¬های عكس در فیس بوك حاصل می¬شود؛ یك فضای نیمه¬خصوصی از چیزهایی كه مردم علاقه دارند بخرند، انجام دهند یا امتحان كنند. مطمئناً شما می¬توانید از طریق فیس بوك پیغام خصوصی بفرستید و زوكربرگ امیدوار است نهایتاً به شما ابزاری بدهد كه بوسیله آن بتوانید صفحه خود را طوری سازماندهی كنید كه چهره¬ای كه به كارفرمای خود نشان می¬دهید نسبت به چهره ی آن¬لاینی كه به هم¬اتاقی¬های دانشگاه خود نشان می¬دهید متفاوت باشد، درست مانند زندگی واقعی. اما لیستی پویا از فعالیتهای متقابل آن¬لاین در فیس بوك كه فید نام دارد ، چیزی است كه فیس بوك را از سایر سایتهای اجتماعی متفاوت می-سازد و آنها دقیقاً چیزهایی هستند كه باعث می¬شوند شركت های سهامی تحریك شوند.
هر كاربر در فیس بوك دو نوع فید دارد. یك فید شخصی، كه در صفحه اصلی شما در كنار عكسها و لیست علاقه¬مندیهایتان قرار دارد. هروقت كه شما وضعیت خود را بروزرسانی كنید یا یك پیغام یا پست ویدئویی ثبت كنید آن فعالیت متقابل ضبط و برای مرور شما ذخیره می¬شود. این تغییرات همچنین برای یك فید خبری دوم اعمال می¬شوند كه در صفحه اصلی شما قرار دارد، اولین صفحه¬ای كه وقتی وارد سایت می¬شوید می¬بینید. این فید بخشهایی كه در آن همه فعالیتهای متقابل كه دوستانتان انجام می¬دهند ذخیره می¬كند (و به دوستانتان از بروزرسانی¬هایی كه شما در فید شخصی خود انجام داده¬اید آگاهی می¬دهد). اگر برادر شما به مهمانی¬ای دعوت شده كه باید به آن پاسخ دهد شما از آن باخبر خواهید شد، حتی اگر خودتان برای شركت دعوت نشده¬اید و اگر عكس فایل خود را عوض كنید برادرتان مطلع می¬شود. مانند خود فیس بوك، فیدها نیز هدف تاثیرات شبكه¬ای هستند. هرچه اطلاعات بیشتری با سایرین رد و بدل كنید و با آنها ارتباط داشته باشید، فید خبری شما قوی¬تر خواهد شد. زوكربرگ مقدار این فعالیتهای متقابل را طوفان می¬نامد و این جدیدترین طرح اوست. برخلاف گوگل كه از الگوریتمهای پیچیده¬ای برای تهیه تبلیغات، بر پایه جستجوهای شما استفاده می¬كنند، فیس بوك به شما امكان می¬دهد تا فیدهایتان راتصحیح كنید. بخشی از اطلاعاتی كه سریع بدست شما می¬رسد، نتیجه تنظیمات و عكس¬العملهایی است كه برای فیس بوك آماده و در محیط شخصی خود نصب كرده¬اید. اما فیس بوك همچنین می¬تواند رفتار شما را تعقیب كند و اگر سایت متوجه شود كه ساعتها در صفحه هواداران یك ستاره فیلم مشخص وقت می¬گذرانید، اطلاعات بیشتری راجع به آن شخصیت را برای شما می¬فرستند. احتیاجی به توضیح نیست كه بازرگانان عاشق این هستند كه از این اطلاعات استفاده كنند. ناریدر سینگ، مدیر اصلی تولیدات در آپیریو، كه به كمپانی¬های بزرگ مانند استارباكس كمك می¬كنند تا از طریق سایت راهی برای ارتباط با مصرف¬كننده¬ها پیدا كنند، می¬گوید: اگر 150 میلیون نفر در یك اتاق باشند، حتماً باید به آن اتاق بروید. جذابیت یك گروه از مردم و یك اجتماع بزرگ غیر قابل انكار است. از آنجاییكه صنایع هنوز نتوانسته¬اند بطور مؤثر در فیس بوك نفوذ كنند، كاربران آن ممكن است بر این باور اشتباه باشند كه تحت نظارت نیستند. هیتر رولی یك عكاس 35 ساله از بركلی می¬گوید: چیزیكه دوست دارم این است كه پیامهای تبلیغاتی، شما را بمباران نمی¬كنند و باعث می¬شود حس خصوصی بودن بكنید. بدیهی به نظر می¬رسد كه بعضی اعضا، وقتی تبلیغاتی بر پایه صحبتهایشان با دوستان در فیدهایشان ظاهر می¬شود احساس ناراحتی یا خیانت می¬كنند.
فیس بوك در سال 2007 نزاعی كوچك در پی عكس¬العمل شدید اعضا داشت، وقتی طرح جدیدی به نام بیكن را معرفی كرد كه به سایر اعضا امكان می-داد تا سایتهایی را كه دوستانشان مشاهده كرده¬اند را ببینند وحتی درآمد سالانه سایتهای تجاری اینترنتی را نمایش می¬داد. اعضا به شدت اعتراض كردند، حتی یك نفر دادخواستی در زمینه حریم شخصی پر كرد و فیس بوك معذرت¬خواهی كرد. حالا كمپانی به¬آهستگی درحال امتحان كردن روش متفاوت دیگری است. طرحی به نام فیس بوك كانكت كه به كاربران امكان می¬دهد تا از طریق ورود به فیس بوك¬هایشان به وب سایتهای شركت وارد شوند. این سیستم كه با طرح زوكربرگ در رابطه با نسخه¬ای از فیس بوك كه نوعی شناسه شخصی در وب به حساب بیاید مطابقت می¬كند (در محیط شخصی یا همه جا)، به چند دلیل مورد درخواست تبلیغ¬كنندگان است. وقتی یك كاربر با استفاده از فیس بوك كانكت به سایت شخص ثالثی وارد می-شود، این حركت او ممكن است در فیدهای خبری دوستانش گزارش شود كه یك تاییدیه حقیقی به¬شمار می¬رود.
این ابزار همچنین دعوت از دوستان را برای چك كردن سایت تبلیغ¬كننده آسان می¬كند. برای مثال، استارباكز، از فیس بوك كانكت در سایتش به نام پلیج استفاده می¬كند كه از مردم درخواست می¬كند 5 ساعت زمان به انجام كار داوطلبانه اختصاص دهند. اگر با استفاده از یك صفحه ی فیس بوك وارد شوید، یك صفحه جدید ،تركیبی از فیس بوك و صفحه اصلی پلیج ،در مقابلتان ظاهر می¬شود كه اطلاعاتی درباره چگونگی پیدا كردن موقعیت های دااوطلبانه به شما میدهد. بخشی از سایت از شما درخواست می¬كند تا به گسترش این پیغام كمك كنید. با كلیك بر روی این بخش لیست كامل اسامی دوستان فیس بوكی شما ظاهر می¬شود و به شما امكان می¬دهد كه با چندین ضربه كلید، پلیج را بشارت دهید. تا به امروز بیشتر سازمانهای استفاده-كننده از فیس بوك كانكت، مؤسسات اجتماعی مانند پلیج یا شبكه های خبری مانند CNN بوده¬اند كه خواستار تشكیل گروههای اهل مذاكره از اعضا هستند. ما می¬دانیم وقتی كه یك واسطه از اعضا می¬خواهد اطلاعات سرویسهایش را گسترش دهد، كاربران چه عكس¬العملی نشان می¬دهند. مطمئناً كاربران می¬توانند پیامهای مربوط به دعوت دوستانشان را رد كنند، همانطور كه می¬توانند از ارسال مجدد 25 رندم تینگز ممانعت كنند.
او همچنین پافشاری می¬كند كه بازاریابی در فیس بوك ازاردهنده نیست و كاربران خودشان می¬توانند نوع تبلیغاتی كه می¬بینند را انتخاب كنند. هر تبلیغ دكمه كوچكی برای موافقت یا عدم موافقت دارد. اگر كاربری تبلیغی را آزاردهنده، تكراری یا توهین¬آمیز بداند بر روی دكمه عدم موافقت كلیك می¬كند و فیس بوك عدم تمایل او را ثبت كرده و متعاقباً این تبلیغ ناخوشایند از بین می¬رود و هنگامیكه تبلیغات، كاربردی هستند بسیاری از كاربران آن¬لاین روی آنها كلیك می¬كنند.
نویسنده: منیره لطفی