كمپاني هيولت پاكارد يا همان HP

كمپاني هيولت پاكارد يا همان HP
در سال 1934 ويليام هيولت (William Hewlett) و ديويد پاكارد (David Packard) در رشته مهندسي برق از دانشگاه استنفورد فارغ‌التحصيل شدند و زماني كه از طرف «فردريك ترمان» يكي از اساتيد دانشگاه استنفورد بورس تحصيلي دريافت كردند، آمريكا در ركود اقتصادي شديدي قرار داشت.
در سال 1934 ويليام هيولت (William Hewlett) و ديويد پاكارد (David Packard) در رشته مهندسي برق از دانشگاه استنفورد فارغ‌التحصيل شدند و زماني كه از طرف «فردريك ترمان» يكي از اساتيد دانشگاه استنفورد بورس تحصيلي دريافت كردند، آمريكا در ركود اقتصادي شديدي قرار داشت.
آنها با راهنمايي و مشاوره ترمان، كمپاني خود را در گاراژي در كاليفرنيا تاسيس کردند که در سال 1939 با سرمايه 538 دلار شكل رسمي به خود گرفت و آنها براي آنكه تصميم بگيرند نام كمپاني را هيولت-پاكارد بگذارند يا پاكارد-هيولت، سكه پرتاب کردند. سکه به نفع پاکارد پايين آمد، ولي او اسم شركت توليدي تجهيزات الكترونيكي‌شان را «كمپاني هيولت-پاكارد» گذاشت.
سرانجام كمپاني هيولت-پاكارد يا همان HP در هشتم آگوست 1947 به طور قانوني و حقوقي ثبت شد. در ‌ميان انبوه پروژه‌هايي كه آنها انجام دادند، نخستين محصولي كه به لحاظ مالي به موفقيت چشمگيري دست يافت، نوسان‌ساز صوتي بسيار دقيقي بود كه ابتکار آنها در اين محصول، استفاده از يك لامپ معمولي به عنوان مقاومت تابع دما در قسمت حياتي از مدار دستگاه بود.
در سال ۱۹59، تعداد کارکنان به ۳۰۲۱ نفر و درآمد شرکت به ۶۰ ميليون دلار رسيده بود که نسبت به ۲۰ سال قبل که تعداد کارکنان شرکت سه نفر و درآمد آن ۳۴ هزار دلار بود، پيشرفت چشمگيري داشت. در اين مدت صدها حق ثبت اختراع ازسوي شرکت به ثبت رسيد و صدها نوع محصول متنوع و مختلف ازجمله شمارنده‌هاي فرکانس پرسرعت، اسيلوسکوپ و مانند آن به بازار عرضه شد. در آن سال با افتتاح دفتر شرکت در ژنو سوئيس، مسير جهاني شدن براي شرکت باز شده و چهار سال بعد، همکاري مشترک با ژاپني‌ها آغاز شد.
اولين ماشين حساب علمي روميزي دنيا در سال ۱۹۶۸ ابداع و به بازار ارائه شد. در سال ۱۹۷۴نوع جيبي و قابل برنامه‌ريزي آن و سه سال بعد نوع مچي ديجيتالي آن عرضه شد. در همان سال، اولين رايانه با چهارکيلو بايت RAM توسط شرکت ابداع شد. سال ۱۹۷۷ درآمد شرکت از مرز يک ميليارد دلار فراتر رفت، در حالي که کارکنان آن بيش از ۳۵ هزار نفر بودند. در اين سال که هم هيولت و هم پاکارد بازنشسته شدند و به عنوان مديران افتخاري در شرکت شروع به فعاليت کردند، يانگ به عنوان مديرعامل به کار مشغول شد و تا سال ۱۹۹۲ در اين سمت باقي ماند.
كمپاني هيولت-پاكارد در ابتدا بر حوزه خاصي تمركز نداشت و روي گستره وسيعي از محصولات الكترونيكي مورد استفاده در صنعت و حتي كشاورزي نيز كار ‌مي‌كرد؛ اما سرانجام آنها تصميم گرفتند كه روي تجهيزات الكترونيكي با كيفيت بالاي آزمايش و اندازه‌گيري، تمركز كنند. پس از آن تا سال 1990 اين كمپاني تمام تلاش و تمركزش را روي ساخت ابزار‌ها و تجهيزات الكترونيكي مخصوص آزمايش گذاشت. ابزار‌هاي HP در آن سال‌ها بسيار حساس‌تر، دقيق‌تر و كم‌خطا‌تر از ديگر تجهيزات هم‌تراز با آنها بود.
اگرچه HP در توليد دستگاه‌هاي نيمه‌هادي سرمايه‌گذاري نكرده بود، اما از اين كمپاني به عنوان بنيان‌گذار نمادين سيليكون ولي (Silicon Valley) ياد ‌مي شود. كمپاني هيولت-پاكارد در دهه 1960 به خاطر توليد برخي محصولات كيفيت بالا با كمپاني‌هاي ژاپني سوني و يوكوگاوا الكتريك، شريك شد، اما با توجه به هزينه‌هاي بسيار بالاي ساخت محصولات HP در ژاپن، اين محصولات با موفقيت چشمگيري مواجه نشدند. سرانجام HP در سال 1999 با همکاري «يوكوگاوا الكتريك» شركتي در ژاپن خريداري كرد. HP در دهه 1960 كمپاني كوچكي موسوم به Dynec را تاسيس كرد تا به طور خاص در ز‌مينه تجهيزات ديجيتالي فعاليت كند. «dy» وارونه لوگوي كمپاني، يعني «hp» است. بعد‌ها اين كمپاني به Dymec تغيير نام داد و سرانجام در HP ادغام شد. در همين سال‌ها بود كه HP استفاده از ‌ميني‌كامپيوتر‌هاي شركت DEC در ابزار‌هايش را آغاز كرد که به مدت بيست سال در بازار يكه‌تازي كردند.
اگرچه HP در روز‌هاي آغازين ورودش به عرصه كامپيوتر مورد تمسخر قرار ‌مي‌گرفت، اما سرانجام اين كمپاني تمام رقبا حتي IBM، بزرگ‌ترين فروشنده تكنولوژي در جهان را به لحاظ فروش پشت‌سر گذاشت.HP در سال 1968، از سوي مجله معتبر Wired به عنوان توليدكننده نخستين كامپيوتر شخصي موسوم به Hewlett-Packard 9100Aمورد تقدير قرار گرفت و سپس نوبت به يك پيروزي بزرگ ديگر در قالب يك شاهكار مهندسي يعني توليد مدار منطقي بدون استفاده از مدار‌هاي مجتمع رسيد.
در سال 1984 كمپاني HP چاپگر‌هاي جوهر‌افشان و ليزري‌اش براي كامپيوتر‌هاي رو‌ميزي را معرفي كرد. مكانيزم‌هاي چاپ به كار رفته در چاپگرهاي ليزري بي‌نهايت پرطرفدار اين كمپاني تقريبا به كلي وابسته به اجزاي توليدشده توسط شركت زيراکس بود. در دهه 1990، HP خط توليد محصولات كامپيوتري خود را گسترش داد و در سال 1995 با خريدن كمپاني‌هاي كامپيوتري آپولو و كانوكس، وسعت بيشتري يافت. در سال 1999 تمام آن بخش از كسب و كار كمپاني كه به كامپيوتر‌ها، حافظه‌ها و دستگاه‌هاي تصويري مربوط نمي‌شد به كمپاني ديگري موسوم به Agilent واگذار شد كه به HP تعلق دارد. «كارلي فيورينا» نخستين زني بود كه در سال 1999 در HP به سمت مديرعامل انتخاب شد. در سال 2002، HP و كامپك (Compaq) در هم ادغام شدند و كمپاني HP به يكي از بازيگران بزرگ در بازارهاي گوناگون كامپيوترهاي رو‌ميزي، لپ‌تاپ‌ها و سرورها در سراسر جهان تبديل شد و نشان اختصاصي آن به «HPQ» تغيير يافت. پس از درگيري‌هاي بسيار، فيورينا در سال 2005 مجبور به استعفا شد.
كمپاني HP در سال 2007 با رسيدن به سقف درآمد سالانه 104ميليارد دلار، به عنوان نخستين كمپاني در سيليكون‌ولي با درآمد سالانه بيش از 100 ميليون دلار شناخته شد. HP شركتي است كه سالانه ميليون‌‌ها دلار از همين درآمد را صرف تحقيق و توسعه مي‌كند. كمپاني HP رفته‌رفته در گستره وسيعي از محصولات به اعتباري جهاني دست يافت. دانشمندان و محققان برجسته‌اي كه در اين 70 سال در آزمايشگاه‌هاي مجهز اين كمپاني فعاليت كردند، بنيان‌گذار بسياري از تكنولوژي‌هاي مدرن بودند. اکنون شرکت بيش از 310 هزار کارمند در سراسر جهان دارد و در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 114 ميليارد دلار را از آن خود کرد.
کوشان غلامي

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱:۱:۱۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد